Jak nie powtórzyć zdarzeń z Teneryfy

Moderator: Instruktor

User avatar
aliant
Posts: 14
Joined: 2019-10-14 20:46

Flights: 20 (57hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

VMFA-117 Marine Aviator

Nie proszenie się o kłopoty tylko płynne prowadzenie ruchu ;)

https://www.youtube.com/watch?v=dVi3yCv ... l=Topfelya

Tutaj mamy powolne i ociężałe autobusy, a nie szybkie i zwinne myśliwce. Między oderwaniem jednego, a przyziemieniem drugiego mija 35 sekund.

User avatar
Vincent
Posts: 302
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 127 (323hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Pilot

333 Commanding oficer

Avantar wrote: 2021-08-12 19:47 Nie dalej jak w ten weekend kontroler w Heviz dal mi lineup and wait przed zgoda na start :) ja wiem, cywilne. Ale jednak - uzywa sie w realu.
Tak zgadza się. Weszło do kanonu lotnictwa cywilnego poprzez zalecenia organów kontrolujących.

User avatar
Vincent
Posts: 302
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 127 (323hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Pilot

333 Commanding oficer

Ja tam nie latam w FSX i inne cywilne FS. Latam DCS i wczuwam się w wojsko. Jak mi kontroler powie " Line Up RWY 09 & Wait" to nie będę go poprawiać. Jak mi powie " Line Up 09" też nie będe go poprawiać. Ważne, że komunikat jest jasny i czytelny i nie zawiera słowa " Cleared".
Bo nie można go używać w sytuacji pozwolenia wjazdu na pas. Jeśli by kontroler powiedział : "Cleared to Line Up 09" to jego błąd. Właśnie stąd budzą się wątpliwości. " Katastrofa w przestworzach"... Się ogląda Doscovery,...na razie

User avatar
Foka
Posts: 459
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 98 (217hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Instruktor

VFA-418 Executive Officer

Avantar wrote: 2021-08-12 19:47 Nie dalej jak w ten weekend kontroler w Heviz dal mi lineup and wait przed zgoda na start :) ja wiem, cywilne. Ale jednak - uzywa sie w realu.
Ja sporo słucham VASaviation, i regularnie to słychać na lotniskach na całym świecie.

User avatar
Syd
Posts: 63
Joined: 2020-05-05 10:36

Flights: 42 (110hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Pilot

6WELT Pilot

Postaram się naprostować parę poruszonych kwestii:

1) Line and wait rwy xx - to nie jest żadna wydumana potoczna komenda, tylko oficjalna frazeologia z dokumentów. Używana tak w cywilu jak i wojsku. Młodych praktykantów wręcz uczy się, że jest to poprawniejsza forma niż samo "line up". Nie ma ona związku z natychmiastowym startem (chociaż może mieć w pewnych sytuacjach) i nie jest po to, żeby pilot miał czas robić checklisty. Dodanie "wait" ma po prostu "uwrażliwić" pilota na oczekiwanie. Powody mogą być różne - inny a/c na pasie, inspekcja pasa przez dyżurnego albo nawet slot do startu. I tak jak napisał Vincent - czy "wait" jest dodane czy nie, pilot nie ma prawa startować bo nie dostał na to zezwolenia.

2) Minimalna odległość na finalu do wypuszczenia samolotu - w dużej mierze to kwestia kontrolera i tego jak bardzo chce się stresować. Ogólnie wpuszczanie czegoś na pas z prostopadłej drogi kołowania kiedy na prostej "pasażer" minął 4ą milę to proszenie się o guza - dużo niewiadomych i liczenia na to, że piloci w obu a/c są kumaci (min. wspomniane "late landing clearence"). Pojedynczy a/c to jeszcze ok, ale 2ship i więcej odpada. No i tylko w przypadku "immedieta" (o czym poniżej) i redukcji podchodzącego do minimum (przy "pasażerach" bo C172 daje trochę większy margines). Jeśli startujący zajmuje ze speedwaya to też parę sekund się zyskuje.

3) Natychmiastowy start - oznacza, że pilot, jeśli znajduje się już na pasie, natychmiast po zezwoleniu na start rozpoczyna rozbieg; a jeśli jest w punkcie oczekiwania lub wcześniej, to zajmuje pas i bez zatrzymywania startuje. Jeśli z jakichś względów jest potrzeba wykonania takiego startu to ATC wcześniej dopyta pilota czy jest gotowy do "natychmiastowego". Dopiero po potwierdzeniu kontroler może spodziewać się, że piloci nie będą się ociągać ze startem.
Tutaj trochę frazeologii:
- "Report ready for immediate departure" - pilot ma zgłosić kiedy będzie gotowy do natychmiastowego startu
- "Ready for immediate (departure)" - gotowy do natychmiastowego startu. Po otrzymaniu zezwolenia na start nie ma już czasu na żadne "spool em up" czy inne checklisty; wjeżdżamy i "w górę". Wszystkie procedury muszą być już zrobione wcześniej np. na drodze kołowania.
- "Line up rwy xx and wait, be ready for immediate departure" - zajmij pas xx i oczekuj, bądź gotowy do natychmiastowego startu. To oczywiście po wcześniejszym potwierdzeniu, że piloci są gotowi do takiego startu.
- Na koniec combo - "Behind landing traffic, Airbus320 of wizz air company, line up rwy xx and wait behind, be ready for immediate departure" - zajęcie pasa za lądującym i oczekiwanie na zezwolenie na start, który oczywiście ma być wykonany bez zwłoki. Bardzo kumaci piloci tak dopasują prędkość zajmowania, żeby moment ustawiania się na centralnej linii pasa zgrał się ze zwolnieniem pasa przez lądującego i dzięki temu dostaną zezwolenie na start jeszcze jak samolot się toczy.

Na większych lotniskach są czasami zapisy, że jeśli a/c dostaję i potwierdza "line up" to jest to tożsame z gotowością załogi do wykonania "imidieta". Analogicznie niektóre linie mają też wewnętrzne regulacje o odmowie zajęcia pasa, jeśli załoga nie jest gotowa do startu.

Podsumowując - natychmiastowy start musi być uzgodniony pomiędzy pilotem i ATC wcześniej, żeby nie było niemiłych niespodzianek. No i nie startujemy bez zezwolenia :)

User avatar
Veron
Posts: 53
Joined: 2018-07-05 19:18

Flights: 43 (102hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

VFA-313 Naval Aviator

Na polskich wojskowych (a przynajmniej niektórych) używa się również line up and wait. Jednakże, samo line up jest poprawne i zgodne z przepisami, a przynajmniej wg. ICAO Doc 4932 Manual of Radiotelephony z 2007 roku. Przykłady podane w PANS-ATM, czyli ICAO Doc 4444 Procedures for Air Navigation Services z 2016 roku (ten dokument to chyba taka biblia dla kontrolerów) też pomijają lub wskazują jako opcję użycie "wait". :)

Jeśli chodzi o warunkowe to wygląda to mniej więcej tak: "... behind landing M346 line up and wait behind" - formułka behind-behind. Ten wątek też jest opisany we wspomnianych dokumentach.

Jeśli chodzi o hold short to można powiedzieć "holding short RWY XX". Można dodać na końcu na którym TWY jeśli ma to pomóc kontrolerowi zidentyfikować pozycję samolotu. Pomiędzy short, a RWY powinno być of - "holding short of RWY XX" - ale w praktyce można zauważyć, że te "of" jest czasami nieme ;P

Natychmiastowy start dobrze opisał Syd wyżej :)

User avatar
laxentis
Posts: 65
Joined: 2019-10-19 22:21

Flights: 17 (48hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

Veron wrote: 2021-08-30 16:16 Na polskich wojskowych (a przynajmniej niektórych) używa się również line up and wait. Jednakże, samo line up jest poprawne i zgodne z przepisami, a przynajmniej wg. ICAO Doc 4932 Manual of Radiotelephony z 2007 roku. Przykłady podane w PANS-ATM, czyli ICAO Doc 4444 Procedures for Air Navigation Services z 2016 roku (ten dokument to chyba taka biblia dla kontrolerów) też pomijają lub wskazują jako opcję użycie "wait". :)
Tam gdzie się nie używa, tam ruchu tyle co kot napłakał ;) Biblia MIL-ATS jest jedna, ale tej wam nie pokazujemy, bo i tak macie to w nosie :mrgreen:
O ile samo line-up jest prawidłowe, to gwarantuję tobie, że młody padawan arkanów służb ruchu lotniczego dostanie po łapach jak nie doda "and wait", a SP ma wazonić na pasie. To jest taki tzw. dupochron, druga guma. Ma na celu upewnienie się, że pilot (w opinii każdego poza samym pilotem - tresowany szympans) nie rozpocznie rozbiegu, bo mu się wydawało.

Post zawiera elementy humorystyczne. Nie każdy pilot jest tresowanym szympansem.
Niektórzy są do tego niekompetentni

Post Reply