Postaram się naprostować parę poruszonych kwestii:
1) Line and wait rwy xx - to nie jest żadna wydumana potoczna komenda, tylko oficjalna frazeologia z dokumentów. Używana tak w cywilu jak i wojsku. Młodych praktykantów wręcz uczy się, że jest to poprawniejsza forma niż samo "line up". Nie ma ona związku z natychmiastowym startem (chociaż może mieć w pewnych sytuacjach) i nie jest po to, żeby pilot miał czas robić checklisty. Dodanie "wait" ma po prostu "uwrażliwić" pilota na oczekiwanie. Powody mogą być różne - inny a/c na pasie, inspekcja pasa przez dyżurnego albo nawet slot do startu. I tak jak napisał Vincent - czy "wait" jest dodane czy nie, pilot nie ma prawa startować bo nie dostał na to zezwolenia.
2) Minimalna odległość na finalu do wypuszczenia samolotu - w dużej mierze to kwestia kontrolera i tego jak bardzo chce się stresować. Ogólnie wpuszczanie czegoś na pas z prostopadłej drogi kołowania kiedy na prostej "pasażer" minął 4ą milę to proszenie się o guza - dużo niewiadomych i liczenia na to, że piloci w obu a/c są kumaci (min. wspomniane "late landing clearence"). Pojedynczy a/c to jeszcze ok, ale 2ship i więcej odpada. No i tylko w przypadku "immedieta" (o czym poniżej) i redukcji podchodzącego do minimum (przy "pasażerach" bo C172 daje trochę większy margines). Jeśli startujący zajmuje ze speedwaya to też parę sekund się zyskuje.
3) Natychmiastowy start - oznacza, że pilot, jeśli znajduje się już na pasie, natychmiast po zezwoleniu na start rozpoczyna rozbieg; a jeśli jest w punkcie oczekiwania lub wcześniej, to zajmuje pas i bez zatrzymywania startuje. Jeśli z jakichś względów jest potrzeba wykonania takiego startu to ATC wcześniej dopyta pilota czy jest gotowy do "natychmiastowego". Dopiero po potwierdzeniu kontroler może spodziewać się, że piloci nie będą się ociągać ze startem.
Tutaj trochę frazeologii:
- "Report ready for immediate departure" - pilot ma zgłosić kiedy będzie gotowy do natychmiastowego startu
- "Ready for immediate (departure)" - gotowy do natychmiastowego startu. Po otrzymaniu zezwolenia na start nie ma już czasu na żadne "spool em up" czy inne checklisty; wjeżdżamy i "w górę". Wszystkie procedury muszą być już zrobione wcześniej np. na drodze kołowania.
- "Line up rwy xx and wait, be ready for immediate departure" - zajmij pas xx i oczekuj, bądź gotowy do natychmiastowego startu. To oczywiście po wcześniejszym potwierdzeniu, że piloci są gotowi do takiego startu.
- Na koniec combo - "Behind landing traffic, Airbus320 of wizz air company, line up rwy xx and wait behind, be ready for immediate departure" - zajęcie pasa za lądującym i oczekiwanie na zezwolenie na start, który oczywiście ma być wykonany bez zwłoki. Bardzo kumaci piloci tak dopasują prędkość zajmowania, żeby moment ustawiania się na centralnej linii pasa zgrał się ze zwolnieniem pasa przez lądującego i dzięki temu dostaną zezwolenie na start jeszcze jak samolot się toczy.
Na większych lotniskach są czasami zapisy, że jeśli a/c dostaję i potwierdza "line up" to jest to tożsame z gotowością załogi do wykonania "imidieta". Analogicznie niektóre linie mają też wewnętrzne regulacje o odmowie zajęcia pasa, jeśli załoga nie jest gotowa do startu.
Podsumowując - natychmiastowy start musi być uzgodniony pomiędzy pilotem i ATC wcześniej, żeby nie było niemiłych niespodzianek. No i nie startujemy bez zezwolenia