[2020-05-10 20:30] Szkolenie z nawigacji

Plany nadchodzących lotów - forum otwarte dla wszystkich
Post Reply
User avatar
Avantar
Posts: 1125
Joined: 2018-06-19 09:26

Flights: 281 (754hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

W założeniu będzie to szkolenie (od podstaw) z typowych lotów nawigacyjnych VFR na niskim pułapie. Raczej dla ludzi mniej niż bardziej doświadczonych. Mapa, stoper, kątomierz, kalkulator, jedynie podstawowe przyrządy... te sprawy. Na mapie nie będzie widać pozycji własnego samolotu :)

Przed lotem wstęp teoretyczny (będzie tutaj) - omówię jak się wyznacza trasy, wspólnie wykonamy obliczenia, podpowiem na co zwracać uwagę podczas lotu. Następnie do maszyn i każdy leci swoją trasę. Mogę zmienić typ slotu, w granicach rozsądku :)

Każdy z samolotów ma inną trasę, ale zawsze w okolicy 100 NM. Wszyscy startują na tym samym lotnisku, lądowanie również na jedym lotnisku. Zadaniem dla pilota jest lecieć jak najlepiej po zadanej trasie ("po kresce") i sfotografować punkty zwrotne.
Jako zadanie dodatkowe w briefingu podane będą dwa obiekty położone gdzieś na trasie. Zrobienie zdjęcia tych obiektów da pilotowi dodatkowe punkty.

Warunki pogodowe będą podane dopiero przed lotem.

TEORIA

W którą stronę lecieć?

Załóżmy, że chcemy polecieć Jakiem z Kutaisi do Sukhumi.

Image

Możnaby założyć, że lecąc odpowiednio długo dokładnie w kierunku Sukhumi w końcu tam trafimy. W naszym przypadku odczytujemy z mapy, że Sukhumi jest oddalone 73 mile od lotniska Kutaisi i żeby tam trafić trzeba lecieć z kursem 298*. Przyjmując prędkość przelotową 240 km/h (ok 130 kt) trafimy tam po 33 minutach.

Oczywiście, lecąc w ten sposób możemy wcale tam nie trafić :)

Pierwsza sprawa to wiatr.

Image

Wiejąc z boku w nasz samolot wiatr powoduje, że mimo skierowania samolotu "na cel" jest on znoszony w inne miejscie. W związku z tym chcąc trafić dokładnie nad swój punkt trasy trzeba brać poprawkę "pod wiatr". Ile dokładnie liczy się używając trygonometrii z nawigacyjnego trójkąta prędkości lub prościej korzystając z kalkulatorów nawigacyjnych.

Przyjmijmy w naszym przykładzie, że wiatr wieje z kierunku (zawsze "z"!) 235 z prędkością 15 kt. Wprowadzamy dane lotu do kalkulatora (https://e6bx.com/e6b/) uzyskujemy taki wynik:

Image

Nie lecimy już z kursem 298 a 292 (6 stopni poprawki na wiatr) a nasza prędkość względem ziemi wynosić bedzie 123kt - do punktu zwrotnego dolecimy dwie minuty później.

Do ostatecznego kursu brakuje nam jeszcze tylko uwzględnienia tego, jak działa busola i jak rozkłada się ziemskie pole magnetyczne. W obliczeniach używaliśmy kursów geograficznych - takich jak odczytamy z mapy. Busola jednak wskazuje nie geograficzną a magnetyczną północ (bieguny geograficzny i magnetyczny nie pokrywają się). Różnicę między wskazaniem busoli a północą geograficzną nazywa się deklinacją i należy ją uzględnić w obliczeniach końcowych. Jeżeli deklinacja jest oznaczona kierunkiem wschodnim (E) to ją odejmujemy, jeżeli zachodnim (W) to dodajemu (w myśl rymowanki: east-least, west-best). Wartość deklinacji normalnie odczytujemy z mapy (może się rożnić dosyć znacznie nawet na terenie jednego państwa, dodatkowo zmienia się z czasem). Aktualnie dla Gruzji wynosi w przybliżeniu 7 stopni E.

Odejmując 7 stopni od 292 uzyskujemy kurs magnetyczny 285 (13 stopni roznicy od kursu pierwotnego! Bez poprawek wylądowalibyśmy 16 mil od celu). Utrzymując ten kurs, lecąc z prędkością 240 km/h po ok 36 minutach znajdziemy się nad lotniskiem Sukhumi...

(w teorii powinniśmy jeszcze uwgzlędnić błąd busoli ale nie wiem czy DCS to implementuje)

Bardzo ważne jest, żeby przy obliczeniach używać tych samych jednostek prędkości (wiatru i samolotu) oraz żeby odczytywać prędkość wiatru na zakładanej wysokości przelotowej a nie "przy ziemi".

Skąd mam wiedzieć, gdzie jestem?

Image

Image

ZADANIA:

Trasa dla samolotu Bravo:

Image

1. Novorossiysk
2. Miejscowość Gostagaevskaya (45*01’26”N 37*30’23”E)
3. Miejscowość Slavyanska-Kubani ( 45*15’04”N 38*07’15”E)
2. Galendzhik

Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA

Trasa dla samolotu Charlie

Image

1. Novorossiysk
2. Miejscowość Arhipo-Osipovka ( 44*22’25” N 38*31’46” E)
3. Miejscowość Smolenskaya (44*47’12” N 38*48’10” E)
4. Galendzhik

Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA

Trasa dla samolotu Delta

Image

1. Novorossiysk
2. Miejscowość Mingrel’skaya (45*00’45” N 38*20’01” E)
3. Dworzec kolejowy w mieście Enem (44*55’54” N, 38*54’22” E)
4. Galendzhik

Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA

Trasa dla samolotu Echo

Image

1. Novorossiysk
2. Miejscowość Smolenskaya (44*47’12” N 38*48’10” E)
3. Miejscowość Mingrel’skaya (45*00’45” N 38*20’01” E)
4. Galendzhik

Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA

Trasa dla samolotu Foxtrot

Image

1. Novorossiysk
2. Miejscowość Varenikowskaya (45*07’04” N, 37*37’51” E)
3. Miejscowość Fedorowskaya (45* 04’44” N, 38* 27’ 27” E)
4. Galendzhik

Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA


Więcej informacji bliżej terminu szkolenia.

Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
User avatar
Forest
Posts: 4
Joined: 2020-02-28 00:52

Flights: 7 (16hs)
Specialized in: F-15C



Gildia Rentier

Cześć, mógłbyś dodać slot dla np. SU-33 lub SU-27 chętnie posłucham Twojego szkolenia nt. nawigacji.

User avatar
Avantar
Posts: 1125
Joined: 2018-06-19 09:26

Flights: 281 (754hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Forest wrote: 2020-05-02 14:48 Cześć, mógłbyś dodać slot dla np. SU-33 lub SU-27 chętnie posłucham Twojego szkolenia nt. nawigacji.

Ech. Su-33 czy Su-27 to zupełnie inna klasa statków powietrznych. Nie dość, że duuużo szybsze (więc - masz o wiele mniej czasu żeby te punkty terenowe zobaczyć) to jeszce do tego dochodzi specyfika FC3: kursy podawane w kokpicie są tylko "true" - geograficzne (mały problem ale zawsze inaczej się liczy), do tego zdaje się nie masz nawet możliwości ustawienia headingu na przyrządach czy uruchomienia stopera...

Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
User avatar
Forest
Posts: 4
Joined: 2020-02-28 00:52

Flights: 7 (16hs)
Specialized in: F-15C



Gildia Rentier

ok, rozumiem.
Dzięki za wyjaśnienie.

User avatar
Robo
Posts: 114
Joined: 2018-11-20 22:39

Flights: 185 (528hs)
Specialized in: AV-8B



Gildia Instruktor

273rd Executive Officer

1st AC Pilot

SN-42 Commanding Officer

Czy jest możliwość dodania slotów dla Yaka? Już wszystkie miejsca zajęte.

User avatar
laxentis
Posts: 66
Joined: 2019-10-19 22:21

Flights: 27 (70hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

Przewidujesz możliwość dosiadki na tylny fotel? Chętnie pozrzędze Dantemu, żeby się od mojego marudzenia nie odzwyczaił za bardzo :mrgreen:

User avatar
Avantar
Posts: 1125
Joined: 2018-06-19 09:26

Flights: 281 (754hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Dodałem sloty na tylną kabinę. I jeszcze jeden samolot.

Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
User avatar
laxentis
Posts: 66
Joined: 2019-10-19 22:21

Flights: 27 (70hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

Popełniłem drobną analizę tras (na podstawie zapisu TacView).
Niebieska linia - trasa samolotu. Czerwone okręgi - PZK.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Post Reply