W założeniu będzie to szkolenie (od podstaw) z typowych lotów nawigacyjnych VFR na niskim pułapie. Raczej dla ludzi mniej niż bardziej doświadczonych. Mapa, stoper, kątomierz, kalkulator, jedynie podstawowe przyrządy... te sprawy. Na mapie nie będzie widać pozycji własnego samolotu
Przed lotem wstęp teoretyczny (będzie tutaj) - omówię jak się wyznacza trasy, wspólnie wykonamy obliczenia, podpowiem na co zwracać uwagę podczas lotu. Następnie do maszyn i każdy leci swoją trasę. Mogę zmienić typ slotu, w granicach rozsądku
Każdy z samolotów ma inną trasę, ale zawsze w okolicy 100 NM. Wszyscy startują na tym samym lotnisku, lądowanie również na jedym lotnisku. Zadaniem dla pilota jest lecieć jak najlepiej po zadanej trasie ("po kresce") i sfotografować punkty zwrotne.
Jako zadanie dodatkowe w briefingu podane będą dwa obiekty położone gdzieś na trasie. Zrobienie zdjęcia tych obiektów da pilotowi dodatkowe punkty.
Warunki pogodowe będą podane dopiero przed lotem.
TEORIA
W którą stronę lecieć?
Załóżmy, że chcemy polecieć Jakiem z Kutaisi do Sukhumi.
Możnaby założyć, że lecąc odpowiednio długo dokładnie w kierunku Sukhumi w końcu tam trafimy. W naszym przypadku odczytujemy z mapy, że Sukhumi jest oddalone 73 mile od lotniska Kutaisi i żeby tam trafić trzeba lecieć z kursem 298*. Przyjmując prędkość przelotową 240 km/h (ok 130 kt) trafimy tam po 33 minutach.
Oczywiście, lecąc w ten sposób możemy wcale tam nie trafić
Pierwsza sprawa to wiatr.
Wiejąc z boku w nasz samolot wiatr powoduje, że mimo skierowania samolotu "na cel" jest on znoszony w inne miejscie. W związku z tym chcąc trafić dokładnie nad swój punkt trasy trzeba brać poprawkę "pod wiatr". Ile dokładnie liczy się używając trygonometrii z nawigacyjnego trójkąta prędkości lub prościej korzystając z kalkulatorów nawigacyjnych.
Przyjmijmy w naszym przykładzie, że wiatr wieje z kierunku (zawsze "z"!) 235 z prędkością 15 kt. Wprowadzamy dane lotu do kalkulatora (https://e6bx.com/e6b/) uzyskujemy taki wynik:
Nie lecimy już z kursem 298 a 292 (6 stopni poprawki na wiatr) a nasza prędkość względem ziemi wynosić bedzie 123kt - do punktu zwrotnego dolecimy dwie minuty później.
Do ostatecznego kursu brakuje nam jeszcze tylko uwzględnienia tego, jak działa busola i jak rozkłada się ziemskie pole magnetyczne. W obliczeniach używaliśmy kursów geograficznych - takich jak odczytamy z mapy. Busola jednak wskazuje nie geograficzną a magnetyczną północ (bieguny geograficzny i magnetyczny nie pokrywają się). Różnicę między wskazaniem busoli a północą geograficzną nazywa się deklinacją i należy ją uzględnić w obliczeniach końcowych. Jeżeli deklinacja jest oznaczona kierunkiem wschodnim (E) to ją odejmujemy, jeżeli zachodnim (W) to dodajemu (w myśl rymowanki: east-least, west-best). Wartość deklinacji normalnie odczytujemy z mapy (może się rożnić dosyć znacznie nawet na terenie jednego państwa, dodatkowo zmienia się z czasem). Aktualnie dla Gruzji wynosi w przybliżeniu 7 stopni E.
Odejmując 7 stopni od 292 uzyskujemy kurs magnetyczny 285 (13 stopni roznicy od kursu pierwotnego! Bez poprawek wylądowalibyśmy 16 mil od celu). Utrzymując ten kurs, lecąc z prędkością 240 km/h po ok 36 minutach znajdziemy się nad lotniskiem Sukhumi...
(w teorii powinniśmy jeszcze uwgzlędnić błąd busoli ale nie wiem czy DCS to implementuje)
Bardzo ważne jest, żeby przy obliczeniach używać tych samych jednostek prędkości (wiatru i samolotu) oraz żeby odczytywać prędkość wiatru na zakładanej wysokości przelotowej a nie "przy ziemi".
Skąd mam wiedzieć, gdzie jestem?
ZADANIA:
Trasa dla samolotu Bravo:
1. Novorossiysk
2. Miejscowość Gostagaevskaya (45*01’26”N 37*30’23”E)
3. Miejscowość Slavyanska-Kubani ( 45*15’04”N 38*07’15”E)
2. Galendzhik
Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA
Trasa dla samolotu Charlie
1. Novorossiysk
2. Miejscowość Arhipo-Osipovka ( 44*22’25” N 38*31’46” E)
3. Miejscowość Smolenskaya (44*47’12” N 38*48’10” E)
4. Galendzhik
Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA
Trasa dla samolotu Delta
1. Novorossiysk
2. Miejscowość Mingrel’skaya (45*00’45” N 38*20’01” E)
3. Dworzec kolejowy w mieście Enem (44*55’54” N, 38*54’22” E)
4. Galendzhik
Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA
Trasa dla samolotu Echo
1. Novorossiysk
2. Miejscowość Smolenskaya (44*47’12” N 38*48’10” E)
3. Miejscowość Mingrel’skaya (45*00’45” N 38*20’01” E)
4. Galendzhik
Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA
Trasa dla samolotu Foxtrot
1. Novorossiysk
2. Miejscowość Varenikowskaya (45*07’04” N, 37*37’51” E)
3. Miejscowość Fedorowskaya (45* 04’44” N, 38* 27’ 27” E)
4. Galendzhik
Dodatkowe punkty do znalezienia na trasie: TBA
Więcej informacji bliżej terminu szkolenia.
[2020-05-10 20:30] Szkolenie z nawigacji
Ech. Su-33 czy Su-27 to zupełnie inna klasa statków powietrznych. Nie dość, że duuużo szybsze (więc - masz o wiele mniej czasu żeby te punkty terenowe zobaczyć) to jeszce do tego dochodzi specyfika FC3: kursy podawane w kokpicie są tylko "true" - geograficzne (mały problem ale zawsze inaczej się liczy), do tego zdaje się nie masz nawet możliwości ustawienia headingu na przyrządach czy uruchomienia stopera...
Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR