SGPSz - Loty Metodyczne 04.01.2021 r.

Plany nadchodzących lotów - forum otwarte dla wszystkich
Post Reply
User avatar
Orzel
Posts: 366
Joined: 2018-07-19 20:27
Contact:

Flights: 265 (635hs)
Specialized in: Mi-8MTV2 Pilot



Gildia Instruktor

SGPSz Dowódca

Na początku roku w każdej jednostce lotniczej pierwsze loty jakie są, są to "loty metodyczne".
Głównym celem lotów metodycznych jest ujednolicenie systemu szkolenia, metodyki nauczania oraz oceny merytorycznej wykonywanych ćwiczeń. Jednocześnie kładzie się ogromny nacisk na zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa oraz przestrzeganie procedur operacyjnych. Organizacyjnie loty metodyczne składają się z części: teoretycznej, która ma na celu wypracowanie i potwierdzenie metodycznych wskazówek wykonywania poszczególnych ćwiczeń lotniczych oraz kryteriów oceniania umiejętności szkolonych lotników. W części praktycznej przećwiczymy praktycznie wypracowane w części teoretycznej zagadnienia wykonując loty na śmigłowcach Mi-17.

Przed przystąpieniem do lotów proszę sobie przypomnieć:
-rozmieszczenie stref wokół lotniska Kobuleti
-"Standardowe Procedury Operacyjne" viewtopic.php?f=120&t=3243
-"Zasady Łączności Radiowej


Każdy pilot biorący udział w lotach metodycznych będzie musiał wykonać następujące elementy:
- zawis w kwadracie
- lot po kręgu
- lot do strefy wraz z imitacją autorotacji
- lot na lądowisko
- lądowanie na okręcie lub platformie
Zasady i warunki każdego ćwiczenia będą omówione na odprawie przedlotowej.
Po wykonaniu w/w ćwiczeń przez każdego pilota odbędzie się lot grupowy.

Mizuri jeśli to możliwe proszę ustawić na serwerze datę i warunki pogodowe jak poniżej:
Image

Dodatkowo proszę zapoznać się z zasadami wykonywania autorotacji:
Szybowanie autorotacyjne
1. Zniżanie na zakresie autorotacji wirnika nośnego wykonywać w przypadku niesprawności w locie dwóch silników, a także w celach szkoleniowych.
W celu przejścia na zakres autorotacji wirnika nośnego należy wykonywać następujące czynności:
a) zmniejszyć skok ogólny wirnika nośnego do minimalnej wartości;
b) przez odpowiednie wychylenie elementów sterowania likwidować tendencje śmigłowca do obrotu w prawo i opuszczenia przedniej części kadłuba;
c) pokrętło korekcji obrócić całkowicie w lewo;
d) po przejściu na zakres autorotacji odpowiednią zmianą położenia dźwigni skoku i mocy utrzymywać prędkość obrotową wirnika nośnego w dopuszczalnych granicach 95±2%.
2. W czasie zniżania na zakresie autorotacji wirnika nośnego z pracującymi silnikami dopuszczalne prędkości przyrządowe:
- na wysokości 2000 m i wyżej 100 - 120 km/h;
- na wysokościach poniżej 2000 m 90 - 200 km/h.
Optymalna prędkość szybowania odpowiadająca maksymalnemu zasięgowi szybowania na wysokości poniżej 2000 m wynosi 180 km/h.
3. Pionowa prędkość zniżania zależy od wybranej prędkości szybowania i wynosi 10 -12 m/s .
Najmniejsza pionowa prędkość zniżania odpowiadająca prędkości szybowania 120 km/h wynosi 10 m/s.
4. Zakręty w czasie zniżania na zakresie autorotacji wirnika nośnego wykonywać z przechyleniem nieprzekraczającym 20°
5. Wyprowadzić śmigłowiec ze zniżania, na zakresie autorotacji i wirnika nośnego z pracującymi silnikami należy w następującej kolejności:
a) płynnie obrócić pokrętło korekcji w prawo, obserwując zwiększanie się prędkości obrotowej turbosprężarek i wirnika nośnego;
b) na wysokościach powyżej 1500 m, tendencje do przekraczania maksymalnej wartości prędkości obrotowej wirnika nośnego likwidować przez zwiększenie we właściwym czasie skoku ogólnego wirnika nośnego do 3 - 4° według USzW;
c) na wysokościach poniżej 1500 m skok ogólny wirnika nośnego zwiększać po obróceniu pokrętła korekcji całkowicie w prawo. Tempo przemieszczania dźwigni skoku i mocy do góry powinno być takie, aby prędkość obrotowa wirnika nośnego nie zmniejszyła się poniżej 92%.

Alkohol to śmierć, a polski lotnik śmierci się nie boi :twisted:
User avatar
Cat
Posts: 118
Joined: 2019-04-23 00:59

Flights: 161 (452hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

Czy jest możliwość udostępnienia Standardowych Procedur Operacyjnych pilotom nienależącym do eskadry? Gdy klikam link, dostaję informację, że nie mam potrzebnych uprawnień.

“A pint of sweat will save a gallon of blood”
User avatar
Orzel
Posts: 366
Joined: 2018-07-19 20:27
Contact:

Flights: 265 (635hs)
Specialized in: Mi-8MTV2 Pilot



Gildia Instruktor

SGPSz Dowódca

Samodzielna Grupa Powietrzno – Szturmowa
Standardowe Procedury Operacyjne

1. Przed uruchomieniem statku powietrznego zapoznać się z warunkami meteorologicznymi na danym lotnisku/lądowisku oraz diagramem lotniska.
2. Uruchomienie statku powietrznego przeprowadzić zgodnie z procedurą obowiązującą dla danego typu.
3. Po uruchomieniu statku powietrznego ustawić:
a. Kurs pasa/startu.
b. Wysokość minimalną na radiowysokościomierzu (30m).
c. Częstotliwość BRL i DRL (zamiast częstotliwości DRL można ustawić częstotliwość innej radiolatarni wykorzystywanej w danym locie/zadaniu).
4. W zależności od panujących warunków włączyć odpowiednie oświetlenie zewnętrzne statku powietrznego:
a. W dzień włączyć lampę błyskową/stroboskopową na belce ogonowej.
b. W nocy lub przy ograniczonej widoczności włączyć oświetlenie zewnętrzne kadłuba, światła obrysowe wirnika nośnego, a przy lotach w ugrupowaniu włączyć światła do lotu w formacji.
UWAGA: Dowódca ugrupowania może zmienić rodzaj oświetlenia w zależności od potrzeb.
5. Przed wykołowaniem włączyć reflektor do kołowania.
6. Po zakołowaniu na miejsce startu wyłączyć reflektor kołowania i włączyć reflektor do startu, który należy wyłączyć w powietrzu po starcie.
7. W czasie lotów szkolnych dolot do strefy wykonywać na wysokości 300m, a powrót ze strefy na 200m.
8. Przed lądowaniem na innym lotnisku/lądowisku niż lotnisko/lądowisko startu ustawić kurs pasa/lądowania.
9. W czasie lądowania, będąc już na prostej włączyć reflektor do lądowania.
10. Na każdym etapie lotu w czasie łączności radiowej używać ogólnie przyjętych zwrotów.

Alkohol to śmierć, a polski lotnik śmierci się nie boi :twisted:
User avatar
Cat
Posts: 118
Joined: 2019-04-23 00:59

Flights: 161 (452hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

Dzięki ;)

“A pint of sweat will save a gallon of blood”
Post Reply