Briefing by Nahen
Programming by Hancer
Tło wydarzeń - Gruzja
W stolicy Tibilisi miały miejsce rozmowy "pokojowe" delegacji rządów Turcji i Armenii dotyczące sytuacji wokół Górskiego Karabachu. Turcja wyraziła zaniepokojenie rozmowami, które odbywały się na "zaproszenie" władz Rosji i prezydenta Putina i mimo, że zakończyły się kompromisem i podpisaniem zawieszenia broni, bardzo szybko okazały się tylko polityczno-wizerunkowym sukcesem prezydenta Rosji i otworzyły mu drogę do próby umieszczenia w regionie rosyjskich sił stabilizacyjnych. Turcji zależy na utrzymaniu swojej pozycji w regionie.
Dzięki zabiegom państwowej administracji gruzińskiej wspieranej po cichu przez rząd Azerbejdżanu, UE i NATO udało się nakłonić rządy w Erywaniu i Ankarze do spotkania, które nie było obarczone ryzykiem umocnienia pozycji Federacji Rosyjskiej w regionie a miało na celu próbę "odciągnięcia" polityki Armenii w kierunku prozachodnim. Nieoficjalnie mówi się, że władze paktu północno-atlantyckiego i UE przy wsparciu USA chcą, poprzez Turcję, zaoferować Armenii wsparcie militarne i technologiczne w zamian za odcięcie się od wpływów Rosji i przy okazji rozwiązać pokojowo problem Górskiego Karabachu.
Rozmowy zakończyły się wczoraj wstępnymi ustaleniami, które mają być wstępem do resortowych rozmów z NATO i usankcjonowania Górskiego Karabachu jako niepodległego państwa uznawanego także przez Armenię co w perspektywie najbliższego czasu miałoby zagwarantować trwalszy pokój w regionie.
Po wieczornej imprezie pożegnalnej i nocnych nieoficjalnych już spotkaniach dyplomatów dziś obie delegacje wracają do siebie. Delegacje odlatują z lotniska w Tbilisi własnymi samolotami. Honorową eskortę do granicy zapewniają im samoloty USAF.
Obecnie siły powietrzne Gruzji są w trakcie reorganizacji a w zasadzie organizacji. Z powodu napiętej sytuacji w regionie oraz otwartych deklaracji prozachodnich/prounijnych tak rządu w Tbilisi jak i Baku państwa Unii Europejskiej oraz członkowie NATO postanowili w ramach zapewnienia bezpieczeństwa w regionie i zredukowania części wpływów Rosji wysłać do Gruzji rotacyjny kontyngent sił powietrznych.
Lotnisko Vaziani to aktualnie baza kontyngentu NATO w skład którego w obecnej chwili wchodzą maszyny USAF: F-16C z 480th Fighter Squadron ze Spangdahlem , F-15C z 493rd Fighter Squadron z Lakenheath oraz A-10 z 354th Fighter Squadron z Davis-Monthan AFB .
Kiedy Rosja wysłała swoje wojska "stabilizacyjne" do Górskiego Karabachu kongres USA zdecydował o wysłaniu w rejon lotniskowca John C. Stennis. Aktualnie znajduje się w pobliżu wód terytorialnych Gruzji w okolicy Batumi.
Odpowiedzią Rosji, której można było się spodziewać, było wprowadzenie na wody Morza Czarnego ciężkiego krążownika lotniczego – Admirał Kuzniecow. Od kilku tygodni obie floty głównie zajmują się utrzymywaniem w powietrzu patroli kontrolujących wzajemnie swoje ruchy. Co kilka dni dochodzi do "incydentów" spotkaniowych między rosyjskimi Su-33 a amerykańskimi F-14 czy F/A-18. Ich efektem, jak do tej pory, jest rosnąca dość szybko kolekcja fotografii na tablicach i ścianach messy tak Stennisa jak i Kuzniecowa przedstawiających przeróżne gesty w wykonaniu załóg myśliwców.
Dzień dzisiejszy zapowiada się dokładnie tak samo nad wschodnimi wodami Morza Czarnego, kolejne loty patrolowe i szkolne.
Kilkanaście dni temu, ku niezadowoleniu części okolicznych mieszkańców, w miejscowości Khashuri położonej w centrum Gruzji, otwarto poligon przygotowany specjalnie dla potrzeb szkolenia i doskonalenia załóg samolotów wsparcia pola walki. Od kilku dni odbywają się tam ćwiczenia w wyszukiwaniu, rozpoznawaniu i niszczeniu celów znajdujących się w terenie zabudowanym. Udział w nich biorą, jako instruktorzy i demonstratorzy techniki i taktyki użycia maszyn bliskiego wsparcia, piloci 354th Fighter Squadron z bazy Davis-Monthan latający na A-10 szkolący załogi gruzińskich Su-25.
W bazie lotniczej Vaziani dzisiaj kolejny dzień poligonowy dla załóg amerykańskich i gruzińskich samolotów szturmowych. Cztery maszyny F-16 z 480th Fighter Squadron zostały oddelegowane do eskorty odlatujących delegacji Armenii i Turcji. Pozostałe załogi wezmą dziś udział w ćwiczeniach z Warthogami i Su-25.
Maszyny F-15C 493rd dywizjonu, jak co dzień od dwóch tygodni, stanowią osłonę dla samolotu E-3 Sentry, który od momentu pojawienia się w regionie Górskiego Karabachu rosyjskich żołnierzy oraz uruchomienia mostu powietrznego z dostawami dla nich z terenu Rosji, monitoruje przestrzeń powietrzną nad regionem. Sporadycznie dochodzi do incydentów, ale to nic nowego jeżeli graniczy się z Rosją. Piloci "Gream Reapers" doskonale znają tą codzienność ze swojej macierzystej bazy Lakenheath i lotów nad Morzem Północnym.
Z ostatniej chwili – Francja postanowiła symbolicznie dołączyć do kontyngentu NATO w Gruzji. Na obecną chwilę do Vaziani trafiła para myśliwców Mirage 2000C z 1/12 esk. "Cambresis" i część jej personelu naziemnego. Docelowo o ile będzie zapotrzebowanie, prezydent Francji zapewnił o przesunięciu w ten rejon całej eskadry wraz z zapleczem technicznym.
Kolejną niespodzianką jest oddelegowanie w ramach „testów” pary myśliwców JF-17 (Chengdu FC-1) przez Azerbejdżańskie Siły Powietrzne. Są to samoloty – demonstratory – mające odbyć serie testów w ramach rozmów o ewentualnym ich zakupie przez Azerbejdżan. Piloci Azerscy wraz z technikami oraz doradcami z Pakistanu zostali również skoszarowani w bazie sił powietrznych w Vaziani.
W obecnych działaniach para Mirage 2000 i para JF-17 stanowią zaplecze i będą wykorzystywane w formie wsparcia w razie konkretnej potrzeby. Nie możemy sobie pozwolić na narażanie tych samolotów z powodów politycznych by nie zniechęcić rządu Francji do wysłania tu dalszych samolotów.
Tak więc – GOOD MORNING GEORGIA!!!!
PRZYDZIAŁY
Siły USAF
COLT 1 / 2 x F-16C
COLT 2 / 2 x F-16C
Zostaliście oddelegowani do eskorty samolotów Ił-76 którymi odlatują delegacje Armenii i Turcji po rozmowach w Tbilisi.
Wasze zadanie to start za odpowiednimi samolotami i lot z nimi do granicy gdzie samoloty powinny zostać przejęte przez własne eskorty. Następnie powrót na własne lotnisko Vaziani gdzie po lądowaniu otrzymacie kolejne rozkazy i plan działania przez resztę dnia. Możliwe, że AWACS skieruje Was nad poligon Khashuri w celu wzięcia udziału w ćwiczeniach.
Nie możliwe jest podanie konkretnych danych co do czasu startu i trwania eskort, politycy sami ustalają swój czas i wymagają dostosowania się do nich. W każdym razie start może nastąpić w każdej chwili. Od momentu zajęcia miejsc w kokpitach zaleca się jak najszybsze przygotowanie maszyn do startu i oczekiwanie "hot" na start maszyn cywilnych. Start powinien nastąpić w przedziale kilku do kilkunastu minut po osiągnięciu przez Was gotowości startowej. Po starcie zgłaszacie swoją parę do AWACSa.
BOAR 1
4 x A-10C
Kolejny dzień "poligonowy". Po starcie z Vaziani kierujecie się nad poligon Khashuri i wykonujecie zaplanowane na ten dzień zadania w koordynacji z AWACSem. Priorytetem jest rozpoznanie i zweryfikowanie stanu celi na poligonie po poprzednich dniach, wyselekcjonowanie tych które można wykorzystać do dzisiejszego szkolenia i przeprowadzenie ataków skoordynowanych z dowództwem operacji. Decyzje o rozpoczęciu i sposobie przeprowadzenia ataków uzyskacie od AWACSa. Rozpoczęcie ataku na jakikolwiek cel/grupę celów w obrębie poligonu na wyraźną zgodę AWACSa – ma to związek z planowanymi odlotami delegacji rządów Armenii i Turcji, których czas i trasy lotu nie są ściśle określone. AWACS musi zapewnić im bezwzględne bezpieczeństwo. Być może któryś z polityków zechce obejrzeć "z góry" nowy poligon.
DODGE 1
2 x F-16C
Bierzecie udział w ćwiczeniach nad poligonem Khashuri. Startujecie po maszynach A-10 i Su-25 i stanowicie dla nich osłonę powietrzną oraz wsparcie SEAD. Przećwiczycie wyszukiwanie i niszczenie baterii rakiet przeciwlotniczych i samobieżnych zestawów artylerii przeciwlotniczej ZSU-23-4 Shilka (AWL), 2k22 Tunguska (SA-19 GRISON). W obrębie poligonu będą również ustawione wyrzutnie SA-6 GAINFUL, które mają umożliwić przećwiczenie Wam ich lokalizacji i namierzania – symulowane zniszczenie za pomocą pocisków AGM-88 HARM. Wszelkie intencje odpalenia uzbrojenia należy uzgadniać z AWACSem, który musi zapewnić bezpieczeństwo odlatującym dziś z Tbilisi politykom.
FORD 1 / 2 x F-15C
FORD 2 / 2 x F-16C
Kolejny nudny dzień – start i zapewnienie bezpieczeństwa AWCSowi. O ile nie zmienią się warunki i sytuacja, startujecie z Vaziani jako pierwsi zaraz po otrzymaniu informacji o starcie E-3 sentry. Dołączacie do niego i pilnujecie, żeby nikomu z gorących "chłopaków z północy "gór Kaukazu nie wpadł do głowy pomysł pozbycia się naszego "anioła stróża". Niestety jest dla Was niezbyt miła wiadomość. Otrzymaliśmy wczoraj informacje, że część rakiet AiM-120B/C, które mamy w magazynie lotniskowym Vaziani okazała się otrzymać wadliwe oprogramowanie do ich systemów naprowadzania. Po wczorajszej kontroli okazało się, że dysponujemy tylko 50 sztukami sprawnych 120B/C z czego 32 sztuki w wersji C i 18 wersji B. Została podjęta decyzja o podzieleniu tych rakiet między samoloty 493rd i 480th .
Tak więc na najbliższe dwa – trzy dni dla F-15 zostało tylko 16 sztuk 120C i 10 sztuk 120B. Tak więc wracamy do latania "starym standardem" uzbrojenia – 4x AiM-9 i 4xAiM120.
Jeżeli paliwo zacznie się kończyć – tankowiec, jeżeli AWACS odwoła – do domu.
CHEVY 3
2 x Ka-50
Wspólny trening/szkolenie z samolotami A-10 i Su-25. Amerykanie mają pomóc wypracować system współpracy, w tym szczególnym regionie i sytuacji geopolitycznej, między samolotami i śmigłowcami wsparcia by modernizowane właśnie powietrzne siły gruzińskie mogły skutecznie wspierać wojska lądowe wykorzystując posiadany sprzęt w 100 procentach.
CHEVY 2
UH-1 CSAR
Kolejny dzień poligonowy. Pozostajecie do dyspozycji w kwestii zabezpieczenia działań lotnictwa w rejonie Waszego działania. Gdyby nad poligonem stało się coś, co będzie wymagało Waszej interwencji, zostaniecie wezwani przez AWACSa. Początek dnia to, przede wszystkim, działania w związku z zapewnieniem bezpieczeństwa odlatującym delegacjom Armenii i Turcji, więc także w sytuacji awaryjnej związanej z ich przelotem możecie być wzywani.
COLT 3
2 x MIRAGE 2000C
Stanowicie rezerwę dla samolotów prowadzących rutynowe działania w przestrzeni powietrznej Gruzji. W razie potrzeby poza lotami zapoznawczymi możecie być wezwani do uzupełnienia znajdujących się w powietrzu maszyn.
DODGE 2 / 2 x JF-17
Stanowicie rezerwę dla samolotów prowadzących rutynowe działania w przestrzeni powietrznej Gruzji. W razie potrzeby poza lotami zapoznawczymi możecie być wezwani do uzupełnienia znajdujących się w powietrzu maszyn. Musicie być wyrozumiali jeżeli nie przypadną Wam w udziale żadne wyjątkowo spektakularne i heroiczne zadania
UWAGA - wszystkie grupy USAF wracają na lotnisko VAZIANI.
Zapasowe lotnisko KUTAISI
Siły NAVY
SPRINGFIELD 1
2xF/A-18C
Kolejny dzień w strefie wojny "nerwów" i zintensyfikowanego użycia aparatów fotograficznych.
Nie zapomnijcie zabrać ze sobą sprzętu foto do uwieczniania kolejnych głupich pomysłów załóg Su-33 oczywiście poza uzbrojeniem "na wszelki wypadek". Jeżeli po raz kolejny pojawią się bombowce w rejonie pewnie znów skończy się na wojnie na aparaty fotograficzne.
Wasze zadanie to CAP na północ od lotniskowca, kontrola rejonu w okolicy Soczi i oczywiście wybicie z głowy pomysłów ataku na Wasz okręt każdemu, kto mógłby na to wpaść. O tym, czy możecie użyć uzbrojenia innego niż aparaty foto decyduje ZAWSZE AWACS. Zdjęcia możecie pstrykać bez wyraźnego pozwolenia.
ENFIELD 1
3 x F/A-18
Witamy po raz kolejny nad wodami Morza Czarnego. Start, lot do punktu CAPu i kontrola przestrzeni z uwzględnieniem kierunku w którym znajduje się Admirał Kuzniecow. Podobnie jak piloci SPRINGFIELDa-1 proponujemy uzbroić się w aparaty foto dla zabicia czasu i nudy. Niektórzy z Was już osiągnęli spore sukcesy w poprzednich patrolach w tym rejonie – kilka zdjęć ich autorstwa już pojawiło się na stronach czasopism o tematyce lotniczej i militarnej. A nawet w kilku wydaniach wiadomości stacji telewizyjnych.
Wasze zadanie to w pełni koordynowany przez AWACS CAP - każde potencjalne użycie broni tylko i wyłącznie za wyraźną zgodą AWACSa.
UZI 1
3 x F/A-18
Cóż tu dużo pisać na dziś ENFIELD-1 prowadzi w ilości potwierdzonych trafień do mediów, więc macie kolejną okazję, żeby być lepszymi. Niestety Wasz rejon CAPa jest oddalony nieco bardziej na południe od Kuzniecowa.
Start, lot do punktu nad którym prowadzicie swój CAP. Każde potencjalne użycie broni tylko i wyłącznie za zgodą AWACSa.
PONTIAC 1 / 2 x F/A-18
PONTIAC 2 / 1 x F-14B
Dziś raczej zero szans na przejęcie pierwszeństwa w rywalizacji foto. Robicie za "red five" w razie jak chłopakom z ENFIELDa lub SPRINGFIELDa skończą się filmy/karty pamięci w aparatach startujecie i ich wspieracie / zmieniacie.
Start – lot do wskazanego przez AWACSa punktu CAP i przejęcie lub wsparcie działań będącego tam już CAPa.
CHEVY 1
UH-1 CSAR
Zabezpieczacie jak co dzień operacje z lotniskowca. W razie co, lecicie wyłowić zdjęcia, żeby nie przepadły.
AWACS będzie w razie potrzeby koordynował Wasze działania.
NAVY - Zapasowe lotnisko KUTAISI
Aircraft | Callsign | Frequency | Task | TACAN |
USAF | - | - | - | - |
E-3A SENTRY | MAGIC (H) | 242.500 | AWACS | - |
KC-135 | ARCO-1 | 240.000 | TANKER | 31X |
KC-135MPRS | TEXACO-1 | 251.000 | TANKER | 32X |
F-16C | COLT-1 | 120.000 | ESCORT/COVER | - |
F-16C | COLT-2 | 121.000 | ESCORT/COVER | - |
A-10C | BOAR-1 | 34.000 | TRAINING/RANGE | - |
F-16C | DODGE-1 | 122.000 | TRAINING/RANGE | - |
Ka-50 | CHEVY-3 | 33.000 | TRAINING/RANGE | - |
F-15C | FORD-1 | 356.000 | ESCORT/COVER | - |
F-16C | FORD-2 | 126.500 | ESCORT/COVER | - |
UH-1H | CHEVY-2 | 30.000 | CSAR | - |
US NAVY | - | - | - | - |
E-2D Adv. HAWKEY | OVERLORD (H) | 242.100 | AWACS | - |
CVN-74 JOHN C. STENNIS | MOBBY DICK | 127.500 | CARRIER | 74X / ICLS 14 |
F/A-18C | SPRINGFIELD-1 | 280.000 | CAP/INTERDICTION | - |
F/A-18C | ENFIELD-1 | 281.000 | CAP | - |
F/A-18C | UZI-1 | 282.000 | CAP | - |
UH1-H | CHEVY-1 | 31.000 | CSAR | - |
F/A-18C "RED FIVE" | PONTIAC-1 | 283.000 | "RED FIVE" | - |
F/A-18C "RED FIVE" | PONTIAC-2 | 283.500 | "RED FIVE" | - |
Armée de l’air | - | - | - | - |
MIRAGE-2000C | COLT-3 | 225.000/td] | "ALERT-5" | - |
Azerbejdżańskie Siły Powietrzne | - | - | - | - |
JF-17 | DODGE-2 | 432.750 | "ALERT-5" | - |
Raport pogodowy:
QNH: 29,4 inHg
Temperatura: 11ºC
Zachmurzenie: umiarkowane/duże, podstawa chmur 16500 ft
Wiatr: od 4 kts na wysokości 33 ft do 11kts na wysokości 26 000 ft w kierunku 109-122
BULLSEYE: N41'57'40 E41'28'42
Potencjalne zagrożenie:
W strefach przygranicznych i nad wodami międzynarodowymi możliwość spotkania samolotów Federacji Rosyjskiej wszelkich typów obecnie używanych przez jej siły powietrzne.
Południe regionu to lotnictwo Turcji, Armenii i Azerbejdżanu. Tak więc spodziewać się można wszystkiego co lata i utrzymuje się w powietrzu, łącznie z UFO.