Ludzka obsada SAM/AAA w misjach HRP

Forum tylko do odczytu, archiwum postów, obecnie przeniesione na Discord.
Locked
User avatar
Qba
Posts: 627
Joined: 2018-09-06 19:06

Flights: 246 (616hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

VFA-313 Commanding Officer

Hej, wrzucam kilka tematów dotyczących Combined Arms, które wyniknęły m.in. po ostatniej misji Gildu 'Against the Terror 2".

Generalnie moduł Combined Arms umożliwia graczowi sterowanie w DCS niektórymi jednostkami naziemnymi, m.in pojazdami obrony przeciwlotniczej (SHORADy, MANPADy i AAA). Najgroźniejszy z nich to Sa-15 Tor i Sa-19 Tunguska. SAMy "wielopojazdowe" np. Sa-6, Sa-10 nie są sterowalne. Gracz naziemny zajmuje slot Tactical Commander lub JTAC/Operator i używając mapy F10 wybiera jednostkę, w którą chce wejść. Gdy z niej wyjdzie, sterowanie przejmuje z powrotem AI.

Interfejs jest uproszczony, jakieś kilkanaście klawiszy, jeździ się WSADem, steruje myszką itd. Widok jest z pierwszej osoby z podstawowymi wskazaniami na oproszczonym HUDzie. Parametry i osiągi jednostek są za to realistyczne - prędkość, ilość, zasięg i czas przeładowania raket, obecność i zasięg radaru, prędkość obrotowa wież i kąty celowania.

Z reguły misje SEAD/DEAD na Gildii są dosyć schematyczne - czekamy na zapalenie się ikonki wrogiego SAMa i odpalamy HARMa, który najczęściej trafia bo AI ma zawsze włączony radar. Voila! - teren czysty, strike'i mogą wchodzić. Ci, którzy przeczytali np. książkę "Viper Pilot" wiedzą, że z prawdziwym Wild Weasel ma to niewiele wspólnego i misje SEAD/DEAD to skomplikowana zabawa w kotka i myszkę z udziałem obu stron. Dzięki ludzkiej obsadzie opelotki mamy możliwość wyniesienia misji Air to Ground na ciut wyższy poziom zarówno trudności jak i frajdy.

Musimy ustalić kilka szczegółów i ująć je w zasadach HRP, żeby Gracze Naziemni mieli fun i chcieli się w to bawić przy jednoczesnym ograniczeniu "strzelankowości", która niestety trochę temu towarzyszy. Poniżej moje rozkminy, dajcie znać co o nich myślicie, ewentualnie dodajcie kolejne wątpliwości do przegadania.


1. Liczba żyć Gracza Naziemnego.

Jestem za tym, żeby Gracze naziemni mieli jakąś ustaloną ilość żyć większą niż jeden (jestem za trzema). Jedno życie to za mało bo dosyć łatwo jest zginąć i przeważnie nie ma się wpływu na swoją śmierć. Z kolei możliwość zawsze wejścia po śmierci do kolejnego pojazdu będzie sprzyjała strzelankowości i "szastaniu" pojazdami i rakietami. Jestem za tym, żeby śmierci w pojazdach nie liczyły się w statystykach Gildii.


2. Dozwolona liczba przełączeń Gracza Naziemnego między pojazdami.

Jestem za brakiem ograniczeń w tej kwestii. Gracz Naziemny powinien mieć możliwość zajęcia tego pojazdu, który jest akurat w centrum akcji. Konieczność siedzenia przez godzinę w jednej tej samej Sziłce i czekania aż coś się będzie działo lub nie - sprawi, że sloty opelotki zostaną puste bo będzie w nich wiało nudą.

3. Mapa F10

Nasze kochane edki tak to wymyśliły, że Gracz Naziemny w slocie JTAC/Operator widzi na mapie F10 wrogie jednostki w trybie fog of war. Nie jest to do końca realistyczne bo zakładam, że taka załoga Sziłki nie ma podglądu real-time na całą sytuację taktyczną. Graczy Naziemnych może zatem korcić, żeby szukać najpierw celów na mapie F10 i przełączać się na widok FPP dopiero w ostatniej chwili - trochę strzelankowe. Trzeba by to zaakceptować i wprowadzić np. zalecenie, że jeden z graczy naziemnych robi za operatora AWACS/EWR i przez radio naprowadza resztę tak, żeby trzymać ich w pojazdach a nie na mapie F10. Ale znowu - trudno będzie to technicznie wyegzekwować.



Ogólnie opelotkowanie to fajna zabawa. Można się trochę wyczilować na ziemi w przerwie między kolejnymi misjami HRP w samolotach i ich skomplikowanych kokpitach. Jednocześnie piloci będą podchodzić do misji na większej spinie wiedząc, że chce ich zestrzelić ktoś żywy. Myślę, że powinniśmy dążyć to tego, żeby docelowo na większości misji HRP było kilka slotów Combined Arms.

Zawsze to lepsze niż głupie AI.

Poniżej przykładowo tutorial Grim Reapersów dotyczący obsługi Sa-15.

KontoUsuniete



Patrząc na podejście do latania na misjach to obsada CA będzie mieć niezły ubaw napierdalając do samolotów których piloci nie maja kompletnie pojęcia z czym się zmierzają :lol:

User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

Qba wrote: 2020-10-09 13:42
3. Mapa F10

Nasze kochane edki tak to wymyśliły, że Gracz Naziemny w slocie JTAC/Operator widzi na mapie F10 wrogie jednostki w trybie fog of war. Nie jest to do końca
Wystarczy ukryć jednostki na mapie i po zawodach nie będzie je widać przez F10.

User avatar
Alienzo
Moderator
Posts: 446
Joined: 2018-09-30 15:46
Contact:

Flights: 228 (577hs)
Specialized in: F-14B Pilot



Gildia Marshaller

SGPSz Pilot SGPSz

VF-31 Commanding Officer

492nd vFS Pilot

Hancer wrote: 2020-10-09 14:12
Qba wrote: 2020-10-09 13:42
3. Mapa F10

Nasze kochane edki tak to wymyśliły, że Gracz Naziemny w slocie JTAC/Operator widzi na mapie F10 wrogie jednostki w trybie fog of war. Nie jest to do końca
Wystarczy ukryć jednostki na mapie i po zawodach nie będzie je widać przez F10.
Czy jeśli ukryjesz jednostki na mapie to:
a) Dowódca CA nie będzie widział żadnych jednostek wroga nawet tych wykrytych przez twoje jednostki? (co mija się z jakimkolwiek celem gdzie Tactital Commander nie będzie miał pojęcia o pozycji wroga, mimo że jednostki mu podległe go wykryły,)
b) Dowódca CA będzie widział tylko jednostki które zostały wykryte przez jednostki podległe pod TC
????

Dlaczego pytam? A dlatego że takie CA to nie jeden człowiek wcielający się w jedną jednostkę na cała misje tylko dowódca dowodzący wszystkimi jednostkami, które w rzeczywistości są połączone w sieć radiową i taki czołgista, operator Shiłki czy zwykły piechociarz w polu, przeważnie, słuchając korespondencji radiowej, posiada wiedzę kto gdzie jest i w jakim miejscu, jakie wykrył jednostki.

Poko



Wtrącę lekki off-top, ale a propos tego, że misje SEAD na HRP wyglądają schematycznie, tutaj jest pewien ciekawy skrypt, który wiąże wszystkie EWRy, AEW i SAMy w jeden "organizm", ale w innym stopniu niż domyślnie MOOSE uzależniając działanie np. takiej SA-10 czy EWR od dostępu do energii elektrycznej, a działanie całej sieci od obecności centrum dowodzenia:

Skynet: An IADS for Mission Builders

Image

User avatar
Wikary
Moderator
Posts: 1161
Joined: 2018-11-11 10:35
Contact:

Flights: 219 (544hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Marshaller

VMFA-117 Commanding Officer

Z linkowanie filmów GR w postach powinien być ban.
Człowiek nie doczyta, kliknie i blizna na całe życie.

Informacje o statusie rekrutacji dostępne na stronie eskadry
VMFA - 117 Mighty Wombats
Locked