F-15C - poradniki, materiały

Forum tylko do odczytu, archiwum postów, obecnie przeniesione na Discord.
Dział Analizy, aktywny

Moderator: Instruktor

Locked
User avatar
VladMordock
Posts: 2260
Joined: 2017-09-26 23:45




Gildia Rentier

Narzędzie, które bardzo pomaga w zrozumieniu działania radaru F15C :
https://tawdcs.org/radar-f15/

User avatar
VladMordock
Posts: 2260
Joined: 2017-09-26 23:45




Gildia Rentier


gumiss
Posts: 14
Joined: 2018-08-05 14:05




Gildia Rentier

Witam, w linku jest manual do F15, może się komuś przyda https://drive.google.com/open?id=1_m4Sh ... sVPUgKtieV

DCS F-15C COMBAT GUIDE FOR BEGINNERS
https://www.mudspike.com/dcs-f-15c-comb ... beginners/

User avatar
Longer
Posts: 10
Joined: 2020-04-13 20:01




Gildia Rentier

Tankowanie w powietrzu F-15-C

1. Potrzebny dobry joystick precyzyjny dobrze ustawiony.
2. W radio menu \ wybiermy F6 - Tanker
3. Następnie F1 - Intent to refuel,
3. Gdy już dolecimy do tankowca bardzo blisko, włączmy przycisk A-AUTO pilota, a następnie przycisk H- Utrzymania wysokości (koniecznie w tej kolejności inaczej przycisk utrzymania wysokości się nie włączy).
4. otwieramy klapę do tankowania Lewy CTRL+R
5. W Radio menu / wybieramy F1 - "READY Re-contact"
6. Delikatnie przyspieszamy i zwalniamy. (wymagana duża precyzja)

I tu już praktyka trzeba poćwiczyć.





User avatar
Longer
Posts: 10
Joined: 2020-04-13 20:01




Gildia Rentier

Użycie przycisku utrzymania wysokości.

I jeszcze jedno samolot musi być wypoziomowany tzn. leci prosto Nie wznosi się i nie obniża lotu wtedy przycisk H - utrzymania wysokości działa.).

User avatar
Lukasz
Moderator
Posts: 196
Joined: 2019-02-12 01:52




Gildia Marshaller

VFA-203 Pilot

VF-31 Naval Aviator

492nd vFS Pilot

Ja napiszę tylko tyle, że do tankowania nie jest potrzebny dobry joystick, trzeba tylko dobrze go ustawić. Również lepiej unikać wszelkich autopilotów. Żeby dobrze tankować wystarczy tylko dużo ćwiczyć. Trzeba wylatać te "dupogodziny".

User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39




Gildia Rentier

333 Commanding oficer

F-15C DCS.
Płatowiec i podstawowe wyposażenie.


Radar.


Nawigowanie INS


User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01




Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Youtube Twoim przyjacielem


User avatar
Torres
Posts: 65
Joined: 2019-10-20 20:32




Gildia Instruktor

333 Pilot

Polecam ci te filmiki choć zaraz mnie ktoś zlinczuje ale co tam 😜

Intel Core i9-9900K, RTX 2080 Ti,32GB DDR4 RAM,1TB M.2 SSD, MSI Z390-A PRO ATX
User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39




Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Po ostatnim update DCS-a nastapiły zmiany w częstotliwościach ATC, ILS, TACAN. Niewielkie ale jednak...
zaktualizowane dane poniżej. W postaci gotowych kneeboardów oraz PDF.


User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39




Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Zaznaczam, że powyższe kneeboardy są niezbędne do nawigowania F-15C.

Nahen



JAK ZNALEŹĆ TANKOWIEC

Biedny moduł F-15C nie ma możliwości programowania/zapisywania danych radiolatarni TACAN. Za to, dzięki uprzejmości obsługi naziemnej, za każdym razem kiedy wsiadamy do kokpitu, mamy w pamięci pokładowego komputera obsługującego nawigację zapisane dane radiolatarni TACAN wszystkich lotnisk. Stąd w dowolnym momencie, bez żadnego "planu lotu" opartego o "waypointy" możemy sobie wykonać precyzyjne podejście do każdego CZYNNEGO pasa na każdym lotnisku. Opiera się o te dane system ILS. - To wiedzą wszyscy którzy trochę latają tym modułem.

Mamy także możliwość wykorzystania systemu TACAN do odnalezienia dowolnego tankowca przystosowanego do tankowania samolotów "ze sztywnym boomem". KC-135 np.

Kiedy zbliżamy się do tankowca i jesteśmy w odległości około 10 nm od niego po otwarciu "wlewu" paliwa na HUD pojawia się informacja:
1 TCN
T 9,7
xx min

- Pierwsza pozycja to numer-pozycja wprowadzonego do komputera nadajnika/transpondera/radiolatarni TACAN tankowca w pobliżu którego jesteśmy.

- Druga pozycja to odległość w milach do tego tankowca.

- trzecia to czas do lotniska startu o ile nie mamy żadnej trasy opisanej waypointami w komputerze nawigacyjnym - tu możliwe są zmiany w zależności od tego co mamy w komputerze nawigacyjnym. Może to być np czas do ostatnio wybranego waypoint'u

To jest "standard" który powinni znać wszyscy z "autopsji".

Trochę drążąc temat doszedłem do tego, że można dzięki tej "opcji" odnaleźć na każdej mapie, dowolny tankowiec obsługujący maszyny Air Force - sztywny boom - w dowolnej odległości nie mając na niego żadnych, nawet przybliżonych namiarów. Możemy wystartować z lotniska nie wiedząc kompletnie czy i gdzie na mapie jest tankowiec. Jeżeli jest i ma przypisany transponder TACAN to "jest nasz".

Tu trochę bajeczki - System TACAN to - jak rozwinięcie skrótu nam mówi - system nawigacji taktycznej. Powstał niejako poprzez rozwinięcie systemu DME używanego w lotnictwie cywilnym. Różnica między tymi systemami to fakt, że DME w zasadzie umożliwia tylko odczyt odległości od samolotu do radiolatarni, a system TACAN dodatkowo podaje azymut do niej.

Wracamy do F-15C FC3 i tankowców. Startujemy z lotniska obieramy sobie jakiś tam kurs i lecimy po jakimś czasie zaczynamy martwić się o paliwo. Co robimy?

- otwieramy "wlew" paliwa,
- z menu komunikacji wybieramy tankowiec i zgłaszamy chęć tankowania,
- po otrzymaniu odpowiedzi od tankowca po kilku sekundach (czasem od razu po odpowiedzi) we wspomnianym wyżej miejscu na HUD pojawia nam się znany zestaw informacji:

1 TCN
T 265,4
xx min

Co wiemy w tej chwili? A no wiemy, że mamy tankowiec w odległości 265,4 mil od nas.

Niestety ta metoda to bardziej DME niż TACAN bo najwyraźniej oprogramowanie naszego F-15C ver.FC3 nie potrafi wyświetlić na HUD znacznika kierunku do tankowca. Tak więc musimy sobie poradzić po "domowemu".

Obserwujemy odległość do tankowca przez kilka/kilkanaście sekund lecąc stałym kursem. Zwracamy uwagę na to, czy odległość maleje, rośnie czy nie ulega zmianie. Co to nam daje? Są trzy warianty:

1 - jeżeli tankowiec jest na naszej 3 lub 9 godzinie odległość nie będzie się zmieniała albo będzie zmieniała się dość wolno,
2 - jeżeli tankowiec będzie gdzieś przed nami, odległość będzie się wyraźnie zmniejszała,
3 - jeżeli tankowiec będzie za nami, odległość będzie się wyraźnie zwiększała.

Tak więc, żeby określić kierunek, w którym jest tankowiec na tyle dokładnie, żeby do niego trafić wystarczy:

- zapamiętać kierunek lotu w chwili oceny zmiany odległości i wykonać pełny zwrot o 360 stopni i w jego trakcie znaleźć moment w którym odległość najszybciej się zmniejsza i zapamiętać kurs i po pełnym okrążeniu wrócić na ten właśnie kurs.

- wykonać coś w stylu nożyc obserwując zmiany odległości i zapamiętać kurs na którym odległość zmniejsza się najszybciej i wrócić na niego.

To w zasadzie wszystko - potem wystarczy utrzymywać kierunek "zmniejszającej się odległości" i kiedy odległość do tankowca zmniejszy się do takiej, na jaką sięga nasz radar, dalej prowadzimy tankowiec albo z użyciem radaru, albo dalej lecimy "na odległość". Warto wesprzeć się trybem TWS, żeby bez denerwowania załogi tankowca, sprawdzić jego wysokość o ile nie zapamiętaliśmy tej podanej przy deklaracji chęci tankowania.

Tyle ode mnie.

p.s.

To, że nie mamy możliwości wklepania danych radiolatarni TACAN nie znaczy, że nie możemy z nich skorzystać. O tym czy TACAN jest używany świadczy możliwość wykorzystania danych wysyłanych/odbieranych przez system a nie możliwość ich wklepania na klawiaturze w kokpicie. Przypuszczam że 90% współczesnych samolotów ma możliwość programowania takich danych za pomocą urządzeń/nośników a nie tylko "z ręki w kokpicie".

User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39




Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Nahen. Przykładem jest JF-17. Data Cardridge czyni ten samolot podobnym w obsłudze do F-15. Wszystko ma wprowadzone przed startem...
F-15 C ma super cardridge, którego nawet nie trzeba wkładać. Mechanicy to załatwiają za pilota. Wszystko w cudzysłowie oczywiście.
F-15 nie musi używać TACAN lotnisk, ponieważ ma wszystkie w pokładowej bazie. Kieruje się INS korygowanym GPS. Odbiera TACAN powietrzny od tego samolotu, z którym się komunikuje radiowo. Taki myk DCS. Niestety tylko z tankerami i to na zasadzie Yardstick. Dostaje tylko odległość bez otrzymania informacji o kierunku. Warunkiem jest otwarcie pokrywy wlewu paliwa tankowania powietrznego.
Aby poprawnie nawigować do lotnisk należy zaopatrzyć się w moje kneeboardy. Tam są dokładne dane pasów. Lotnisko, FRQ ATC, Pas i jego numer oraz dokładne kursy True każdego pasa, jakich używa F-15. Na podstawie kierunku wiatru w danej misji wiemy jaki pas danego lotniska jest aktywny. Wybierając pas klikamy w trybie ILSN "next Waypoint" do uzyskania w okienku HSI kursu True pasa, na którym chcemy lądować. Dostajemy automatycznie dane dolotu do FAF, podobnie jak w JF-17. To wszystko jest w manualu " FC-3 DCS Nawigacja INS na przykładzie F-15".

User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39




Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Podobnie dzieje się z ILS. F-15 ma w bazie ILS-y wszystkich lotnisk. W momencie wybrania pasa wyposażonego w ILS, na ścieżce podejścia
otrzymujemy łączność i mamy "neddles" jak trzeba.
Wspaniały samolot...
Bullseye też się używa. Trzeba przeczytać manual...
Dataliknk pilot przed lotem robi sobie w głowie.... Tworzy się kneebaard na misję na przykład taki:



Teraz wiesz gdzie będziesz i gdzie będą inni. w F-15C Datalink nigdy nie wysiada,, :lol: hehehe.
Wspaniały Samolot..

User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39




Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Można także wykonywać STAR przy pomocy WPT-0 , który "symuluje" TACAN lotniska.

Trzeba się tylko mentalnie przygotować. Pilot przed lotem musi byś "zbriefowany" . Jakieś pomoce nawigacyjne/notatki muszą być wykonane. Niezależnie od typu samolotu, na którym misja ma być wykonana.
Po pierwsze, należy wziąć poprawkę na deklinację magnetyczną w danym rejonie.

Departure:



Approach: Hi TACAN: ( dlaczego lewy pas? Bo tylko lewy ma ILS, )


Locked