Podstawy tzw. brevity code po polsku, zalecam przynajmniej pobieżną znajomość przed wyruszeniem na misję HRP. Jeśli ktoś uważa, że czegoś kluczowego brakuje - proszę piszcie poniżej, będę dodawał.
Aborting/Abort/Aborted - rozkaz lub informacja o przerwaniu akcji/ataku/zdarzenia/misji
Angels - określenie wysokości w tysiącach stóp, np. Angels five oznacza 5000ft (dotyczy tylko friendly)
Bandit - samolot zidentyfikowany jako nieprzyjaciel; określenie nie jest jednoznaczne z obraniem kierunku do ataku lub samego ataku
Bingo - osiągnięto minimalny poziom paliwa do bezpiecznego powrotu do bazy
Blind - brak kontaktu wzrokowego z przyjacielskim samolotem/pozycją na ziemi (dotyczy tylko friendly)
Bogey - kontakt radarowy lub wzrokowy z obiektem powietrznym, którego tożsamość jest nieznana
Bogey dope - prośba / informacja o najbliższym zagrożeniu (w odpowiedzi oczekujemy BRAA)
BRAA - format danych zawierających kierunek, odległość oraz wysokość celu w odniesieniu do przyjacielskiego samolotu
Break (kierunek) - rozkaz do natychmiastowego wykonania maksymalnego skrętu we wskazanym kierunku; wykorzystywane w sytuacja defensywnych
Buddy lock - zalockowano przyjacielski samolot, najczęściej odpowiedź na wezwania spike lub buddy spike, powinna zawierać także pozycję, kierunek oraz wysokość
Buddy spike - informacja o wskazaniu przez RWR zalokowania przez przyjacielski samolot, powinna zawierać także pozycję, kierunek oraz wysokość
Bullseye - umowny punkt, względem którego podawana jest pozycja obiektów
Cap/capping - informacja/rozkaz do rozpoczęcia orbitowania względem określonej lokalizacji
Contact - kontakt radarowy lub czujnikowy (TGP) na określonej pozycji
Crank - manewr polegający na oświetlaniu celu wiązką radaru na granicy jego zakresu kątowego
Fast - prędkość celu wynosi ponad 600kt / Mach 1
Flank/flanking - cel przemieszcza się w bok względem przyjacielskiego samolotu
Fox (numer) - symulowane lub rzeczywiste odpalenie rakiety, podajemy też numer:
ONE - półaktywna rakieta radarowa, np. AIM-7 Sparrow
TWO - rakieta naprowadzana na źródła ciepła, np. AIM-9 Sidewinder
THREE - aktywna rakieta radarowa, np. AIM-120 AMRAAM
Furball - walka kołowa, w której uczestniczy kilka samolotów zarówno sojuszniczych jak i wroga
Group - kontakty radarowe, które są skupione w obrębie 3 mil morskich
High - wysokość pomiędzy 25000, a 40000 stóp nad poziomem morza (MSL)
Hostile - kontakt radarowy zidentyfikowany jako wrogi, względem którego udzielono autoryzacji otwarcia ognia
Hot - cel jest skierowany przodem względem przyjacielskiego samolotu
Judy - pilot ma kontakt wzrokowy/radarowy z celem, rozpoczął przechwytywanie i prosi o ograniczenie komunikacji do minimum
Low - wysokość celu poniżej 10000 stóp nad poziomem gruntu (AGL)
Merge/merged - informacja, że przyjacielskie oraz wrogie samoloty znalazły się w strefie zasięgu wzroku
Medium - wysokość celu powyżej 10000 stop nad poziomem gruntu (AGL) oraz poniżej 25000 stóp wysokości MSL
Midnight - informacja, że funkcje kontroli oraz dowodzenia nie są dostępne (zakończenie działań AWACS/GCI)
Monitor - polecenie utrzymywania świadomości radarowej lub odpowiedzialności za konkretną grupę
Mud - informacja o wskazaniu przez RWR zagrożenia z ziemi, powinna być powiązana z pozycją oraz typem
Nails - wskazanie RWR o aktywnym radarze, powinno być powiązane z kierunkiem/pozycją oraz typem kontaktu
Notch/notching - manewr defensywny przeciwko zagrożeniu AA
No Joy - utrata kontaktu wzrokowego z nieprzyjacielskim statkiem powietrznym
Picture - obraz sytuacji taktycznej w obrębie działań (podawane względem Bullseye)
Pitbull - informacja, że aktywna rakieta radarowa (np. AIM-120) rozpoczęła naprowadzanie wbudowanym radarem i oświetlanie celu nie jest potrzebne
Popup - informacja, że w obrębie działań pojawił się nowy kontakt
Raygun - informacja o zalockowaniu nieznanego samolotu, jednocześnie wezwanie o odpowiedź buddy spike (pozycja, kurs, wysokość) przyjacielskich samolotów, w celu uniknięcia friendly fire
Reset - powrót do omówionej w odprawie strefy działań
Roger - potwierdzenie przyjęcia oraz zrozumienia komunikatu radiowego
Scramble - rozkaz startu najszybciej jak to tylko możliwe
Slow - cel porusza się prędkością względem gruntu 300kt lub mniejszą
Spike - wskazanie RWR o namierzeniu przez radar; powinno zawierać kierunek oraz - jeśli znane - typ zagrożenia, dot. celów powietrznych
Sunrise - informacja, że funkcje kontroli oraz dowodzenia są dostępne (rozpoczęcie działań AWACS/GCI)
Tumbleweed - informacja o ograniczonej / znikomej świadomości sytuacyjnej, prośba do AWACS o podanie obrazu sytuacji w pobliżu
Tally - kontakt wzrokowy z nieprzyjacielskim statkiem powietrznym
Very high - kontakt radarowy powyżej 40000ft MSL
Visual - kontakt wzrokowy z przyjacielskim samolotem, pozycją
Winchester - brak amunicji, może dotyczyć konkretnego typu lub wszystkich
Re: Brevity code, czyli trochę o komunikacji
Posted: 2018-07-18 15:51
by Wodzu
Tutaj w formie wideo
Frazeologia lotnicza
Posted: 2018-12-13 10:46
by Hancer
Na podstawie BREVITY Multiservice Brevity Codes, opracowałem podstawowe zwroty używane w DCS do komunikacji z AWACS. Tłumaczenie jest intuicyjne jeżeli jakiś zwrot jest nie dokładny proszę o kontakt ze mną na Priv, skoryguję. https://www.coopgame.pl/dcs.html#frazeologia
Post dorzucony do istniejącego tematu dotyczącego Brevity codes
Angels - określenie wysokości w tysiącach stóp, np. Angels five oznacza 5000ft (dotyczy tylko friendly)
...
Cześć, tak czysto z ciekawości, dlaczego Angels jest tylko dla friendly? Chyba w tym artykule na Wiki tego nie ma, i wydaje mi się, że w praktyce nie jest to tylko dla friendly. Przykład: https://youtu.be/fuswSMO15iQ?t=259
Re: Brevity code, czyli trochę o komunikacji
Posted: 2018-12-17 09:23
by Avantar
jarek1983 wrote: ↑2018-12-16 20:43
Cześć, tak czysto z ciekawości, dlaczego Angels jest tylko dla friendly? Chyba w tym artykule na Wiki tego nie ma, i wydaje mi się, że w praktyce nie jest to tylko dla friendly. Przykład: https://youtu.be/fuswSMO15iQ?t=259
ANGELS Height of friendly aircraft in thousands of feet from mean sea level (MSL).
więc chyba faktycznie tylko friendlies.
Re: Brevity code, czyli trochę o komunikacji
Posted: 2018-12-23 09:19
by Hancer
To chyba jednak dotyczy wszystkich celów ANGELS: Altitude expressed in thousands of feet. Angels 20 means 20,000 ft.
Różnie to piszą ale jak się słucha w realu, nie ma rozróżnienia na obcy swój.
Re: Brevity code, czyli trochę o komunikacji
Posted: 2019-01-04 07:16
by Poko
Jest różnica i wprawiony AWACS będzie podawał bandytów w "thousands", a friendly w "angels". W praktyce i ferworze walki nie jest to jakimś wielkim błędem używanie oby sformułowań zamiennie, ale jednak powinniśmy się starać o tym pamiętać. Dokument, który podlinkował Avantar, to oficjalne multiservice brevity.
Re: Brevity code, czyli trochę o komunikacji
Posted: 2019-01-04 10:35
by Hancer
Słuchałem realnego AWACS i podawał tylko suche liczby np. two bandits BRA 311 - 45 - 22 hot, było to z ćwiczeń. Pewno że można podawać na końcu np.22 thousands lub dla swoich 22 angels, to nawet będzie ok np. two bandits BRA 311 - 45 - 22 thousands hot.
Re: Brevity code, czyli trochę o komunikacji
Posted: 2019-11-08 00:25
by Alienzo
Najlepszy filmik jaki do tej pory widział dla początkujących odnośnie brevity code. Gorąco polecam:
Re: Brevity code, czyli trochę o komunikacji
Posted: 2019-11-08 09:13
by Hancer
Tak jak pisałem "Angels" odnosi się tylko do swoich maszyn.