Page 1 of 2

Trening PAR

Posted: 2019-10-24 20:01
by laxentis
Hej.
Naszła mnie taka myśl, aby zorganizować trening IFR ze sprowadzeniem do lądowania wg. wskazań radaru precyzyjnego podejścia.

Na co to komu?
"Podejście precyzyjne z użyciem PAR ma na celu umożliwienie załodze statku powietrznego wykonanie bezpiecznego lądowania poprzez uzyskanie kontaktu wzrokowego przynajmniej z jednym elementem otoczenia RWY na lub przed osiągnięciem wysokości decyzji (DH) właściwej dla załogi statku powietrznego w pozycji umożliwiającej kontynuowanie podejścia do lądowania i bezpieczne lądowanie." [MIL ATS HANDBOOK]
W podejściu z wykorzystaniem PAR to kontroler stanowi dla pilota źródło informacji o jego położeniu względem podejścia (osi drogi startowej oraz ścieżki schodzenia). Wszystkie informacje i instrukcje przekazywane są głosowo przez radio. Cała zabawa polega na tym, żeby, polegając jedynie na radiu, doprowadzić statek powietrzny do położenia, w którym zobaczy on drogę startową.


Tutaj mały archiwalny przykład:


Z racji bardzo zakurzonej znajomości Kaukazu potrzebuję trochę wsparcia pilotów i mission-makerów. Potrzebne jest jakieś sensowne lotnisko, przyjazne dla początkujących miłośników parówek (czytaj: mało przeszkód na podejściu). Najlepiej gdyby pas był nieoprzyrządowany i oświetlony.

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-24 20:45
by Avantar
Jestem bardzo na tak :)

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-24 21:27
by Barus
Image

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-24 22:17
by Wodzu
Image

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-24 22:45
by VladMordock
Tutaj jest dobra mapka wszystkich pomocy nawigacyjnych na Kaukazie.

Okolice praktycznie wszystkich ścieżek podejścia są dosyć płaskie , Twoją uwagę kierowałbym na północny zachód, gdzie są dwa bardzo ładne i ciekawe lotniska, które niestety niezbyt często wykorzystujemy: Noworosyjsk oraz Gelendżyk . Oba mają ścieżki nad morzem, co dodatkowo utrudni sprawę, bo nawet przy wypatrzeniu ziemi, ciężko (przy mgle) będzie złapać dobry punkt odniesienia.
Image

Plusem tego pierwszego jest brak jakichkolwiek pomocy nawigacyjnych - jeśli nie ustawisz waypointów, będziesz miał pewność, że w warunkach IFR piloci będą zdani tylko na ATC. :twisted:

Oświetlenie pasów w DCS jest niestety niesterowalne przez zewnętrzne moduły, jest włączane automatycznie po kontakcie pilota z konkretnym TWY; jeśli nikt nie będzie operował na częstotliwości wieży wbitej w DCS-a, pozostanie kompletnie ciemne.

LotATC pobierane dane z faktycznych radarów, żeby było cokolwiek widać na radarze, na lotnisku trzeba postawić dowolny radar (np. z S-300 lub Patriot); oczywiście AWACS krążący nad rejonem też rozwiążę temat.

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-25 18:08
by Orzel
Też jestem jak najbardziej za takimi lotami. Wtedy widać, kto i jak potrafi utrzymać nakazane parametry lotu.

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-25 19:01
by Bercik
a masz jakąś opcję na wyświetlenie pionowego profilu lotu SP na ekranie radarowym w dcsie?

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-25 19:21
by laxentis
Bercik wrote:a masz jakąś opcję na wyświetlenie pionowego profilu lotu SP na ekranie radarowym w dcsie?
LotATC w widoku podejścia jest nawet całkiem zbliżony do interfejsu GCA-2000 ;)

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-25 19:32
by Bercik
właśnie to odkryłem o.O

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-25 19:34
by Avantar
@laxentis, jestem bardzo na tak. Jezeli chcesz jakies konkretne lotniska / sloty itp to chetnie przygotuje misje pod podane parametry

Re: Trening PAR

Posted: 2019-10-27 02:02
by laxentis
Avantar wrote: 2019-10-25 19:34 @laxentis, jestem bardzo na tak. Jezeli chcesz jakies konkretne lotniska / sloty itp to chetnie przygotuje misje pod podane parametry
Bardzo by mi to życie ułatwiło :D

Ogólny zarys jest bardzo prosty - startujemy, lecimy w warunkach złej widzialności przy pomocy pomocy nawigacyjnych i wsparciu wektorowania do holdingu przed lotniskiem, skąd maszyny pojedynczo schodzą na podejście PAR. Komu się uda - wirtualny pamiątkowy ryngraf, komu się nie uda - go around.

Image

Maszyny mogą być wszelakie, od śmigłowców po kocury czy ołówki (trzeba każdej grupie jakieś sensowne miejsce startu wyznaczyć). Pogoda też nie może być przesadnie zła, podejście wg. PAR prowadzi do zauważenia drogi startowej, więc musi być na to szansa ;)

Re: Trening PAR

Posted: 2019-11-11 14:21
by laxentis
Zacząłem dłubanie i widzę, że muszę dopracować warunki pogodowe. Na próbę schodziłem Viggenem wg. TILS i mnie bardzo zaskoczyło spotkanie z ziemią. Pomimo wysokiego poziomu trudności, warunki atmosferyczne muszą umożliwiać uzyskanie kontaktu wzrokowego z drogą startową lub jej otoczeniem.

Potrzebuję orientacyjnej listy ile i jakich maszyn wstawić jako klientów.
Dodam, że Viggen to maszyna wręcz stworzona do podejść wg. PAR - w trybie LANDN P/O bardzo ładnie pokazuje 3° tempo zniżania, wystarczy odpowiednio ustawić flight path vector.

Re: Trening PAR

Posted: 2019-11-12 09:51
by Avantar
laxentis wrote: 2019-11-11 14:21 Dodam, że Viggen to maszyna wręcz stworzona do podejść wg. PAR - w trybie LANDN P/O bardzo ładnie pokazuje 3° tempo zniżania, wystarczy odpowiednio ustawić flight path vector.
F-16 ma na drabince huda zaznaczone 2.5* wiec tez dosyc latwo :) Dla mnie jednego vipera poprosze :)

Re: Trening PAR

Posted: 2019-11-12 10:12
by Gildu
Na pewno wrzuc te najbardziej popularne jak F-16, jak F-18, tutaj sie znajda chetni, tez z checia pocwicze na F-18

Re: Trening PAR

Posted: 2019-11-12 10:22
by Mal
Ja f18 bardzo chetny na taki trening