Eskadry Lotnictwa Szkolnego

Forum tylko do odczytu, archiwum postów, obecnie przeniesione na Discord.
Dział Analizy, aktywny

Moderator: Instruktor

User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

ELS-z

Eskadra instruktorów, jak sama nazwa wskazuje będzie zrzeszać pilotów znających perfekcyjnie dany temat.
Szkolenie nowych kolegów będzie przebiegać w określonej kolejności.

SZKOLENIE PODSTAWOWE

1. Instalacja potrzebnego oprogramowania oraz jego konfiguracja.
2. Logowanie się na serwer i sprawdzenie łączności.
3. Omówienie procedur lotniskowych.
4. Komunikacja z ATC.
5. Komunikacja z AWACS.

SZKOLENIE NA ZADEKLAROWANEJ MASZYNIE

Wiemy że na początku koledzy mogą nie posiadać klikalnego modelu, dlatego będziemy grupować typy żeby każdy mógł docelowo korzystać z HRP.

PODSTAWY

1. Uruchamianie samolotu (Cold Start):
- ręczne odpalanie maszyny.
- konfiguracja radia i Tacan.
- załadowanie uzbrojenia oraz jego konfiguracja.
- konfiguracja komputerów pokładowych.
- oświetlenie samolotu.
2. Procedury startowe:
- komunikacja w grupach.
- określenie drogi kołowania do czynnego pasa.
- zajmowanie pozycji na pasie do startu w grupach.
- start w formacji.
3. Lot w szyku:
- zajmowanie pozycji.
- ustawianie Tacan na prowadzącego.
- lot po wyznaczonych Waypoint.
4. Tankowanie w powietrzu:
- ustawianie radia oraz Tacan na tankowiec.
- dolot do tankowca oraz zajmowanie pozycji.
- wywołanie tankowca
- tankowanie.
- odejście od tankowca w strefę oczekiwania.
5. Lądowanie:
- wyznaczanie kierunku na lotnisko docelowe.
- ustawianie częstotliwości oraz tacana na lotnisko.
- ustawianie HSI.
- podejście na krąg nad lotniskowy.
- ustawianie na ścieżkę schodzenia.
- lądowanie w parach.

UZBROJENIE

1. Uzbrojenie A/A:
- rodzaje uzbrojenia.
- konfiguracja radaru.
- omówienie Data Link.
2. Uzbrojenie A/G:
- rodzaje uzbrojenia.
- ustawienia TGP.
- omówienie lasera oraz ustawianie kodów.
- programowanie profili uzbrojenia.

LOTY ĆWICZEBNE Z WYKORZYSTANIEM UZBROJENIA

1. Ćwiczenia A/A:
- wybór uzbrojenia w zależności od zastosowania.
- dostosowanie radaru.
- praktyczne wykorzystanie Data Link
- ćwiczebne namierzanie prowadzącego

2. Ćwiczenia A/G
- wybór uzbrojenia w zależności od celu.
- konfiguracja wstępna.
- sposoby wyszukiwania celów.
- dolot oraz użycie uzbrojenia.

OBRONA

1. Ustawianie programów defensywnych.
2. RWR dla opornych.
3. Rodzaje środków defensywnych oraz ich zastosowanie.
4. Sposoby unikania rakiet A/A oraz G/A.


Proponowany system szkolenia jest wstępny i zostanie omówiony w grupie instruktorów.

Proponowana jest osobna ikona dla nowych pilotów bez dostępu do misji HRP.

User avatar
Avantar
Posts: 1125
Joined: 2018-06-19 09:26

Flights: 281 (754hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Odpowiem tutaj, żeby była przyczepiona informacja.

Po pierwsze, jak już Hancer pisaliśmy (my, adminsitracja gildia.org) pisaliśmy kilka razy, aby założyć eskadrę trzeba mieć ludzi, którzy chcą w niej uczestniczyć. W Twojej propozycji tego nie widzę. Nie wystarczy powiedziec "robie eskadre A' - bo tego po prostu jest za dużo a niewiele się dzieje. NIe mamy absolutnie nic do wprowadzania ludzi do latania - to jest akurat super! Ale. Nie mydlmy ludziom oczu - jeżeli piszesz o eskadrze instruktorów, kogo masz na myśli? Jak to się ma np do 16 GS która podobno też miała za zadanie być eskadrą nieco "szkoleniową" dla mniej doświadczonych pilotów? Dodatkowo segregacja na pilotów z i bez dostępu do HRP (!?!) na podstawie nie wiadomo jakich założeń jest całkowicie nieakceptowalna.

Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

Dobrze że prowadzimy konwersację na ten temat.

Po pierwsze powtarzam że to moja inicjatywa.
Po drugie, skąd wiesz czy nie miałem ludzi chętnych do eskadry 16.
Po trzecie ciągłe są pretensję o to że koledzy wchodzą na sloty HRP a nie powinni.
Po czwarte założenia są i to wyraźnie były opisane.
Po piąte na ankietę zgłosiło się kilka osób chętnych na instruktorów.
Po szóste za stary jestem żeby się nad tym rozczulać, tylko marnuje czas zamiast zając się czymś naprawdę wartym uwagi.

Z mojej strony uważam temat za zamknięty, i więcej nie zabieram w tej sprawie głosu.

Dziękuję

User avatar
Avantar
Posts: 1125
Joined: 2018-06-19 09:26

Flights: 281 (754hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Hancer wrote: 2020-01-27 14:28 Dobrze że prowadzimy konwersację na ten temat.

Po pierwsze powtarzam że to moja inicjatywa.
Po drugie, skąd wiesz czy nie miałem ludzi chętnych do eskadry 16.
Po trzecie ciągłe są pretensję o to że koledzy wchodzą na sloty HRP a nie powinni.
Po czwarte założenia są i to wyraźnie były opisane.
Po piąte na ankietę zgłosiło się kilka osób chętnych na instruktorów.
Po szóste za stary jestem żeby się nad tym rozczulać, tylko marnuje czas zamiast zając się czymś naprawdę wartym uwagi.

Z mojej strony uważam temat za zamknięty, i więcej nie zabieram w tej sprawie głosu.

Dziękuję
1. No to Twoja inicjatywa czy Laxentisa bo juz sie pogubilem? Raz mowisz ze jego a raz ze Twoja
2. ? Ale o co chodzi? miales, nie miales, chyba nie o tym rozmawiamy? A nawet skoro miales to gdzie oni sa?
3. Tak. I rozwiazujemy to z indywidualnymi ludzmi, zapewne system szkolen by pomogl ale nie mozna zakladac ze WSZYSCY musza przez niego przejsc bo inacej nie wpuscimy na loty
4. Zalozenia planu szkoleniowego, nie tego jak ma dzialac eskadra
5. Kto? Jaka ankiete? mozesz dac linka?

Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
User avatar
Birbant
Posts: 202
Joined: 2019-08-16 16:51

Flights: 225 (568hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

Ja tak przyglądam się z boku trochę co tu się dzieje i jako bierny świadek mogę odnieść wrażenie że administracja jest nieco uprzedzona do Hancera. Któryś raz coś chce stworzyć i któryś raz są mu rzucane kłody pod nogi. Może powinniście wspólnie SZCZERZE porozmawiać ? Instruktorów wstępnie do laxentisa zgłosiło się czterech.
-Tak jest choćby z hancersky range na serwerze że jest czesto pomijany
- Airbossa którego hancer promował aż strach o nim wspomnieć
- Miała powstać eskadra f16 to zostały jakieś dodatkowe wymagania których podobno nikt wcześniej nie musiał spełniać
- Tak samo teraz znowu jest coś nie tak jak hancer robi eskadrę szkoleniową.

Panowie obecny stan rzeczy nikomu nie służy bo wszyscy na tym tracimy..

PS. Teksty miedzy administracja w stylu "czy ja mam być tym złym" na czacie publicznym zostawiam bez komentarza bo są poniżej wszelkiej krytyki..
Last edited by Birbant on 2020-01-27 14:39, edited 1 time in total.

Birbant (według pl.wiktionary.org)

rzeczownik, rodzaj męskoosobowy
(1.1) przest. mężczyzna prowadzący hulaszczy tryb życia. Inaczej; hulaka, lekkoduch, raptus
User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

Z mojej strony uważam temat za zamknięty, i więcej nie zabieram w tej sprawie głosu.

Dziękuję

User avatar
Avantar
Posts: 1125
Joined: 2018-06-19 09:26

Flights: 281 (754hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Birbant wrote: 2020-01-27 14:35 Ja tak przyglądam się z boku trochę co tu się dzieje i jako bierny świadek mogę odnieść wrażenie że administracja jest nieco uprzedzona do Hancera. Któryś raz coś chce stworzyć i któryś raz są mu rzucane kłody pod nogi. Może powinniście wspólnie SZCZERZE porozmawiać ? Instruktorów wstępnie do laxentisa zgłosiło się czterech.


PS. Teksty miedzy administracja w stylu "czy ja mam być tym złym" na czacie publicznym zostawiam bez komentarza bo są poniżej wszelkiej krytyki..
Bo ktorys juz raz tlumaczymy co jest potrzebne i jakos nigdy tego nie dostajemy. Nie klody pod nogi tylko zupelny brak informacji. Piszez ze do laxentisa zglosilo sie 4 instruktorow (kto, sorry, bo nie wiem?). I skoro zglosilo sie do laxentisa to do Hancera? bo pobodno to nie te same inicjatywy. Serio. Zamiast cos oglaszac publicznie tak jest, robimy eskadre pogadajcie najpierw z nami. to nie bedzie tych slawnych klod pod nogi i uprzedzen. Jakbys do banku poszedl krzyczac "biore u was kredyt" bez przedstawienia wszystkich zaswiadcen to tak samo by na Ciebie patrzyli. I to, jak sam zauwazyles, nie pierwszy raz taka sytuacja. Myslalby kto, ze czlowiek uczy sie na bledach ale niestety nie w tym przypadku

Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
User avatar
Birbant
Posts: 202
Joined: 2019-08-16 16:51

Flights: 225 (568hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

@Avantar Po części masz racje ale widzę dużo zapału który idzie w piach. A ludzi którzy na dłuższą mete są zainteresowani uczestnictwem w życiu gildii, tworzeniem misji itd nie jest dużo. Dalej uważam że powinniście pogadać na spokojnie na ts tzn Hancer + ktos z administracji żeby do takich sytuacji więcej nie dochodziło. Żeby hancer wiedział czego wy oczekujecie i odwrotnie.

Birbant (według pl.wiktionary.org)

rzeczownik, rodzaj męskoosobowy
(1.1) przest. mężczyzna prowadzący hulaszczy tryb życia. Inaczej; hulaka, lekkoduch, raptus
User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

Miałem już nie pisać ale tu jest ten post, viewtopic.php?f=83&t=2712.
I nie to nie rożne inicjatywy jak już.
A i przestańcie już mi wypominać tą nieszczęsna eskadrę 16.
Nie wiem może się nie podoba to że szkole nowo przybyłych nie wspominając o reklamowaniu forum gdzie się da.
Nie muszę szkolić nikogo, pewno się znajdzie sporo osób co się za to wezmą.

Trzeba wiedzieć kiedy odpuścić ja niestety zrozumiałem to trochę za późno.

User avatar
Mizuri
Posts: 197
Joined: 2019-08-17 17:24

Flights: 53 (141hs)
Specialized in: Mi-8MTV2 Pilot



Gildia Pilot

SGPSz Pilot SGPSz

PAM2Air Commanding oficer

Avantar wrote: 2020-01-27 14:12 Odpowiem tutaj, żeby była przyczepiona informacja.

Po pierwsze, jak już Hancer pisaliśmy (my, adminsitracja gildia.org) pisaliśmy kilka razy, aby założyć eskadrę trzeba mieć ludzi, którzy chcą w niej uczestniczyć. W Twojej propozycji tego nie widzę. Nie wystarczy powiedziec "robie eskadre A' - bo tego po prostu jest za dużo a niewiele się dzieje. NIe mamy absolutnie nic do wprowadzania ludzi do latania - to jest akurat super! Ale. Nie mydlmy ludziom oczu - jeżeli piszesz o eskadrze instruktorów, kogo masz na myśli? Jak to się ma np do 16 GS która podobno też miała za zadanie być eskadrą nieco "szkoleniową" dla mniej doświadczonych pilotów? Dodatkowo segregacja na pilotów z i bez dostępu do HRP (!?!) na podstawie nie wiadomo jakich założeń jest całkowicie nieakceptowalna.
Pozwolę sobie wtrącić swoje dwa grosze. Zgadza się 16 GS w domyśle miała być eskadrą szkolną - w domyśle dla ludzi którzy nie mają pojęcia o lataniu lub mają tylko podstawy. W zamyśle mieliśmy korzystać z pomocy "instruktorów" z innych eskadr, jeżeli chodzi o konkretne modele. Problemem okazało się to, że jednak eskadra musi określić typ maszyny na którym będzie latać, prowadzić szkolenia. Ok, do szkoleń bardzo wstępnych można użyć MB-339, ale nawigacji na nim już nie zrobimy. W DCS mamy trzy samoloty z płatnych modułów które można wykorzystać do szkoleń. Tylko, jak przekonać kogoś do zakupu jednego z nich. Bardziej zaawansowani piloci, mogą się już skupić na konkretnej maszynie, tylko jak w tym samym czasie wytłumaczć kilku osobom jak wygląda nawigacja na np. F-18, F-16, Harrym i Mirage. Grupowanie pilotów według maszyn jest fajnym pomysłem tylko że wtedy potrzebujesz kilku instruktorów na raz. Jak do tej pory nie zauważyłem, żeby nowi piloci mieli jakieś problemy ze znalezieniem "kolegi - instruktora" który nie pomógłby im w poznaniu jakiejś maszyny. Wystarczą chęci i trochę "odwagi" na TS :-)
Ograniczenie ludziom dostępu do misji HRP mija się z celem, jesteśmy społecznością i wszyscy powinniśmy mieć takie same możliwości do wspólnej zabawy. To czy ktoś się czuje na siłach lecieć misje HRP powinno być tylko jego decyzją popartą obiektywną samooceną.
Inna sprawa, jeżeli jest to pomysł kolegi laxentis to czemu on nie ruszył sam tego tematu. Brak czasu nie jest tu żadnym wytłumaczeniem. Właśnie w ten sposób Hancer zbierasz wszystkie "zj..ki"

i9-12900K | MSI MAG Z690 TOMAHAWK | G.Skill 128 GB | GeForce RTX 4090 | Samsung 970 EVO Plus 2TB | Samsung 970 EVO Plus 2TB | Samsung SSD EVO Plus 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 PRO 1TB | Samsung 870 EVO 4TB | LG ULTRAGEAR GSM5BD3
User avatar
laxentis
Posts: 66
Joined: 2019-10-19 22:21

Flights: 27 (70hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

Poczułem się wywołany do tablicy (nic negatywnego). Tak jak [user]Hancer[/user] wspomniał, zaoferował się pociągnąć temat eskadry szkolnej. W PW przekazałem mu informacje o zainteresowanych oraz mój wstępny program szkolenia wstępnego.

Pokrótce opiszę moją wizję kształtu ELSz:
Eskadra, od strony technicznej, powinna zrzeszać instruktorów. Każdy instruktor powinien wybrać moduł/moduły/zagadnienia, w których zamierza się specjalizować. Umiejętności instruktorów powinny być weryfikowane – instruktor powinien umieć wykonać, zademonstrować i opisać wykonywane przez siebie zadania.
Podstawową działalnością eskadry ma być organizowanie szkoleń otwartych – wydarzeń, w których wszyscy piloci społeczności mają możliwość nauczenia się nowych umiejętności lub utrwalenia umiejętności już posiadanych. Każde szkolenie powinno spełniać określone warunki – posiadać opracowany konspekt, materiały teoretyczne, jasno określone cele szkoleniowe. Wszystko po to, aby piloci, którzy z różnych przyczyn nie mogli uczestniczyć w wydarzeniu, mogli chociaż w ograniczonym stopniu zapoznać się z materiałami szkoleniowymi. Liczę na to, że taki model budowy szkoleń pozwoli z czasem opracować bazę wiedzy teoretycznej.
Rodzaje szkoleń zależą od kwalifikacji instruktorów. Osobiście zamierzam ruszyć sprawę szkoleń związanych z ruchem lotniczym od połowy lutego. Czas zmniejszonej aktywności wykorzystuję na przygotowywanie materiałów teoretycznych i samokształcenie (bardzo trudno jest nie kopiować oryginalnych instrukcji). Nie wszystkie procedury rzeczywistego lotnictwa wojskowego mają sens być przełożone do świata wirtualnego.

Dodatkową działalnością jest to, co zaszczepiło we mnie tę ideę – szkolenie wstępne w systemie 1:1. Wzorując się m.in. na DCS Academy, należy umożliwić odbycie szkolenia od zera dla osób zainteresowanych. Tutaj szkolenie odbywa się wzorem rzeczywistego szkolenia lotniczego – sam na sam szkolony-instruktor w samolocie szkolno-treningowym. Niestety, nie posiadamy pełnego, darmowego modułu takiego statku powietrznego, więc loty tandemowe mogą odbywać się tylko na MB339 lub płatnych L-39 albo C-101.
Zdaję sobie sprawę, że do DCSa raczej Casa 101 ludzi nie ściąga, a rozmiar społeczności polskojęzycznej jest zdecydowanie mniejszy niż anglojęzycznej stąd też takie szkolenie nie może być podstawą funkcjonowania organizacji szkoleniowej.

Szkolenia na typach – tutaj uważam, że duża jest rola eskadr korzystających z danego statku powietrznego. Uważam, że bardzo dobrą praktyką jest umieszczanie slotów gości na treningach eskadr. Pozwala to „żółtodziobom” nie tylko poznać nowe umiejętności, ale też poznać ekipę eskadry. Szkolenia realizowane w eskadrze szkolnej nie mogą wchodzić w kompetencje dedykowanych eskadr. Jeśli ktoś ma pomysł na super szkolenie na już „wyeskadrowanym” typie, CO danej eskadry na pewno go wysłucha.

User avatar
Krzychoo
Posts: 882
Joined: 2018-06-21 16:29

Flights: 237 (552hs)
Specialized in: Mi-8MTV2 Pilot



Gildia Pilot

SGPSz Pilot SGPSz

Ale czy to czasem dowódcy poszczególnych eskadr nie powinni wziąć na siebie ciężar nauki świeżaków (nowoprzyjętych gildiuszy, którzy chcą się zapisać do określonych eskadr ??
Na ile etatów można robić ??

User avatar
laxentis
Posts: 66
Joined: 2019-10-19 22:21

Flights: 27 (70hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

Krzychoo wrote: 2020-01-27 17:50 Ale czy to czasem dowódcy poszczególnych eskadr nie powinni wziąć na siebie ciężar nauki świeżaków (nowoprzyjętych gildiuszy, którzy chcą się zapisać do określonych eskadr ??
Właśnie o to mi chodzi. Skoro istnieje eskadra, która zajmuje się danym typem to, z definicji, powinni być specjalistami z tego modułu - są najwłaściwszym miejscem do nauki danego modułu. Dublowanie szkoleń jest bez sensu.

User avatar
Krzychoo
Posts: 882
Joined: 2018-06-21 16:29

Flights: 237 (552hs)
Specialized in: Mi-8MTV2 Pilot



Gildia Pilot

SGPSz Pilot SGPSz

z mojego punktu widzenia jakbym coś umiał to ćwiczyłbym w ramach swojej organizacji niż dodatkowego pionku szkoleniowego ale to tylko moja perspektywa
Zresztą doświadczenie w Gildii pokazuje, że ćwiczący jedną maszyne jutro mogą latać już inną, a życie jest coraz krótsze tik tak tik tak tik tak

User avatar
Wodzu
Posts: 1204
Joined: 2018-05-10 14:38

Flights: 73 (198hs)
Specialized in: F-14B Pilot



Gildia Rentier

Krzychoo wrote: 2020-01-27 17:55
Zresztą doświadczenie w Gildii pokazuje, że ćwiczący jedną maszyne jutro mogą latać już inną, a życie jest coraz krótsze tik tak tik tak tik tak
Bardzo dobre spostrzeżenie, trudno się nie zgodzić. Choć w dużej mierze jest to albo znudzenie modułem, albo niepowodzenia...niestety, zbyt szybkie poddawanie.

Be quiet! 700W
Zalman Z3 PLUS (Z3PLUS)
Intel Core i5-6600K, 3.5GHz
HyperX Fury, DDR4, 32Gb
Asus Z170 PRO GAMING
MSI RTX 2070S
Joy VPC Base/TM Grip / TM Throttle
Saitek Rudder Pedals
4x Monitor AOC I2490PXQU/BT
Locked