LotATC - poradniki, materiały

Forum tylko do odczytu, archiwum postów, obecnie przeniesione na Discord.
Dział Analizy, aktywny

Moderator: Instruktor

User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

Dzięki już zasysam i sprawdzam, aktualna wersja to 1.1.1-rc1. U mnie nie łączy z serwerem.

User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

Musze powiedzieć ze podoba mi się ten program, już go opanowałem i dzisiaj prowadziłem kolegów w lotach bojowych. Udane zestrzelenia i naprowadzenia na lotnisko. Musze sobie wykonać spis lotnisk z danymi i będzie gitara.

User avatar
VladMordock
Posts: 2260
Joined: 2017-09-26 23:45

Flights: 79 (192hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

hancerPL wrote: 2018-10-28 19:34 Musze powiedzieć ze podoba mi się ten program, już go opanowałem i dzisiaj prowadziłem kolegów w lotach bojowych. Udane zestrzelenia i naprowadzenia na lotnisko. Musze sobie wykonać spis lotnisk z danymi i będzie gitara.
Zerknij tutaj : viewtopic.php?f=88&t=521 . :)

User avatar
laxentis
Posts: 66
Joined: 2019-10-19 22:21

Flights: 27 (70hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

Wyszła alpha wersji 2.0 LotATC
https://www.lotatc.com/website/2019/11/ ... 1-out.html

Z większych zmian: lepsze mapy oraz widok lotnisk tak wyczekiwany do kontroli ruchu lotniczego. Do tego data blocki starają się nie nakładać na siebie.

User avatar
laxentis
Posts: 66
Joined: 2019-10-19 22:21

Flights: 27 (70hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

Podbiję temat: LotATC 2.0.0 jest dostępne w wersji beta 4.
https://www.lotatc.com/download.html#beta
Z ciekawych funkcji dodana została obsługa transponderów w DCS SRS.

User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Mam problem i chciałbym o nim porozmawiać ;)

LotATC pokazuje wysokość MSL przy standardowym ciśnieniu i prędkość GS. Jak sobie radzić jako ATC z naprowadzaniem i separacją samolotów na podejściu, skoro pilot i kontroler "pracują" na innych wartościach?

PS Vlad, do labels Hovered warto dodać %(transponder)

User avatar
Syd
Posts: 93
Joined: 2020-05-05 10:36

Flights: 106 (232hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Instruktor

W końcu ktoś zwrócił na to uwagę. Zastanawiałem się wcześniej czy pisać ten elaborat, ale skoro Foka zaczął to będzie na niego ;)
Jeśli to nie ten topic to proszę o wydzielenie.

Opiszę co sam wyszperałem i czego dowiedziałem się od DArt-a, czyli człowieka, który stworzył LotATC.

Najpierw pokrótce jak to działa w rzeczywistości. Transponder w modzie C zawsze wysyła do wtórnych radarów na ziemi informację o wysokości jaką pokazywałby wysokościomerz nastawiony na ciśnienie STD czyli 1013/29.92. Wtedy po stronie ATC ta wartość jest przeliczana za pomocą ciśnienia, które panuje w danym rejonie (np. TMA), a następnie jest wyświetlana na ekranie radaru. Dzięki takiej organizacji wiadomo czy pilot nastawił dobre ciśnienie w kokpicie, bo przy błędnej nastawie wysokości w kokpicie i na radarze będą się różnić.


To teraz jak to jest w DCS/LotATC.
Wysokość w LotATC to wartość ASL brana z DCS-a (ta sama, którą widzimy w widoku F2 na dole, kiedy lecimy nad morzem). Jest to "rzeczywista" wysokość a/c nad poziomem morza (swego rodzaju "poziomem zero" mapy). W żaden sposób nie uwzględnia ona zmian ciśnienia czy temperatury z ME, a oba te parametry wpływają na błędy wysokościomierza w kokpicie (szczególnie temperatura).
Zwróciłem na to uwagę parę miesięcy temu, kiedy lecąc HRP, dostałem od ATC info, że nie trzymam zadanej wysokości i to na dwóch różnych nastawach ciśnienia. W misji była ustawiona bardzo niska temperatura i od tego zacząłem sprawdzanie co się stało w tym locie. Wnioski były bardzo szybkie - wysokościomierz to jedno, a to co pokazuje LotATC to drugie.
Efekt? Dokładnie to co napisał Foka - różne wysokości u pilota i kontrolera, co czyni LotATC mocno ograniczonym narzędziem do zabawy jako kontroler (chyba, że wszystko separujemy bokiem o np. 5NM). Piszę "ograniczonym" bo jest jedna sytuacja, kiedy wysokości u pilotów i w LotATC się zgadzają. Ma to miejsce wtedy, kiedy w ME ustawimy ciśnienie i temperaturę na standardowe - odpowiednio 29.92 i 16st. C.

------
Dygresja nr 1. Część z Was na pewno wie, że jest coś takiego jak atmosfera standardowa. Za domyślne wartości ciśnienia i temperatury przyjmuje się w niej 1013/29.92 i 15st C. EDki z nieznanych mi powodów przyjęły standardową temperaturę jako 16st. C. Koniec dygresji nr 1.
------

Skontaktowałem się z DArtem i zapytałem go czy zdaje sobie sprawę z tej dość dużej "ułomności" jego softu. Odpisał, że tak, ale jest to na dość odległym miejscu w jego liście rzeczy do zrobienia. Tym bardziej, że głównym motywem tworzenia LotATC była zabawa jako AWACS, a tam mało kto przejmuje się poprawnymi wskazaniami wysokościomierzy :)
Ponieważ zacząłem samemu robić pewne testy, żeby sprawdzić jak DCS odwzorowuje rzeczywistość w zakresie tej całej altimetrii to zaoferowałem mu, że jak uda mi się znaleźć zależność między ASL i wskazaniami wysokościomierza, czym prędzej prześlę mu wyniki. Bez wgłębiania się w szczegóły, udało się i DArt ma w tej chwili sposób na wyliczanie tego co pokazuje wysokościomierz w kokpicie. Z ostatnich informacji planował zacząć to implementować w ciągu najbliższych paru tygodni, ale do wersji dla publiki pewnie minie jeszcze sporo czasu. Fajne jest to, że jeśli uda mu się to wprowadzić, to LotATC będzie symulował rzeczywiste zachowania na linii transponder - ekran radaru, o których pisałem na początku.

------
Dygresja nr 2. Po parudziesięciu godzinach spędzonych nad ME i Excelem wyłania się obraz dość sporego chodzenia na skróty przez ED. QNH nie jest tak naprawdę QNH, błędy wysokościomierzy spowodowane temperaturą też się nie zgadzają i jeszcze parę innych rzeczy. Gdyby EDki tylko trochę bardziej przyłożyły się do kwestii pogody i wysokościomierzy te problemy by nie istniały. A tak jest jak jest. Koniec dygresji nr 2.
------


Na koniec jeszcze kwestia prędkości, o którą też pytał Foka.
Podstawowym parametrem, który informuje ATC o prędkości statku jest właśnie GS, bo jest on po prostu wyliczany ze zmieniającej się pozycji a/c względem radarów. Tutaj LotATC działa raczej prawidłowo. Ponadto poniżej poziomu 80 przyjmuje się, że różnice między IAS, a GS wynikają tylko z wiatru na danej wysokości. Czyli np. na prostej, widząc GS, jesteś w stanie z duża dokładnością oszacować jaki jest IAS podchodzącego a/c i dzięki temu regulować prędkości kolejnych a/c. Jeśli natomiast chcesz wiedzieć jaki jest IAS danego a/c to go o to pytasz - "Report speed".


Ad. P.S. To co jest na labelkach chyba każdy ustawia sobie samemu. Ja przynajmniej tak robię.

Ostrzegałem, że będzie elaborat, a i tak musiałem się hamować :)

User avatar
Barus
Moderator
Posts: 1429
Joined: 2018-12-25 23:56

Flights: 218 (628hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Marshaller

VF-31 Executive Officer

492nd vFS Commanding Officer

Dobra robota!

User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Dzięki za tak rozległe info :)

Przy okazji, skoro masz kontakt z twórcą - czy ma w planach poprawienie mapek lotnisk - liter dróg kołowania na zgodne z grą?

User avatar
Syd
Posts: 93
Joined: 2020-05-05 10:36

Flights: 106 (232hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Instruktor

O to nie pytałem, ale wiem, że ten temat przewija się co jakiś czas na jego Discordzie?
Są w ogóle jakieś oficjalne DCS-owe nazwy TWY, które można by sprawdzić w samej grze? Bo ja do tej pory korzystałem zawsze z zewnętrznych chartów i już chyba się z 3 różnych wersji dla Kaukazu doszukałem. A może nawet 4...

User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Generalnie poprawne są na chartach 476th VFG. Mapek DCSowych chyba nie ma, ale na lotniskach masz "drogowskazy" z numerami pasów i literami TWY.

Image

User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

A może cos takiego, połączenie z LotAtc i danych lotniskowych.
Zrobię wszystkie, o ile maja tabliczki przy taxiway.

Image

Jednak większość lotnisk nie posiada tabliczek i tylko umowne oznaczenia mogą funkcjonować.
W tym przypadku najlepiej zdać się na LotAtc.

User avatar
Syd
Posts: 93
Joined: 2020-05-05 10:36

Flights: 106 (232hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Instruktor

Nie musisz. Właśnie przejrzałem jego Discorda i w menu ustawień "Mapa" macie opcję "Alternate taxiway names (Caucasus only)". Sprawdziłem i zmienia na mapy od 476th.
Jedyne na co trzeba zwrócić uwagę to, że działa to od wersji 2.1.7 wzwyż. Ja miałem 2.1.5 i zadziałało dopiero po uaktualnieniu.

User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Hancer, ale mapy to my mamy, chodzi o to, żeby to było w LotATC dostępne.

User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Syd wrote: 2021-02-19 10:57Właśnie przejrzałem jego Discorda i w menu ustawień "Mapa" macie opcję "Alternate taxiway names (Caucasus only)". Sprawdziłem i zmienia na mapy od 476th.
Dobre i to.
Szkoda, że nie ma innych map
Nie na wszystkich lotniskach, np. na Kutaisi nadal są nieprawidłowe oznaczenia.
Fajnie gdyby to jednak poprawił. Nawet my możemy dostarczyć nazwy TWY ze wszystkich map, żeby sam nie musiał tego sprawdzać, samo wpisanie literek nie powinno zająć dużo czasu.

Locked