Brevity Unifikacja

Forum tylko do odczytu, archiwum postów, obecnie przeniesione na Discord.
Dział Analizy, aktywny

Moderator: Instruktor

Nahen



Ja tylko od siebie - myślę w imieniu podobnych mi w tej kwestii - Mój angielski to typowy samouczący się na tekstowych grach z lat 80-90 ubiegłego wieku wynalazek. Coś tam przeczytam, coś tam pokumam. Znacznie lepiej u mnie że zrozumieniem tego co ktoś mówi niż z tym, żeby samemu coś powiedzieć.
I tu w teorii brevity jest zbawieniem... Ale tylko w teorii. Nie zapisuję się na HRP głównie z jednego aktualnie powodu - nie jestem w stanie, oglądając Wasze loty, zrozumieć połowy komunikatów, i wcale nie dlatego, że "nie znam brevity", dlatego, że po prostu nie jestem w stanie ich zrozumieć i tyle. Angielski, połączony z częścią określeń których nie kumam skutecznie zniechęca mnie od prób. I wcale nie dlatego, że "nie gadam" - bo w sumie poskładanie kilku haseł i wyartykułowanie ich po angielsku to nie problem, problemem jest fakt, że o ile nie raz w życiu bywały sytuacje, kiedy po polsku na radiu komunikując się poprzez trzaski, nie dociśnięcie ptt, czy jakieś zakłócenia nie raz prosiło się o powtórzenie komunikatu, żeby go w 100% zrozumieć, o tyle wprowadzając język obcy wszystko jedno jaki takie sytuacje namnażają się kilkukrotnie.

Są zwroty które są oczywiste dla ludzi mniej czy bardziej związanych z lotnictwem, są niejako "naturalne" dlatego, że często są zwrotami po prostu radiowymi i przez to czytelnymi dla każdego. Ale sporo z tego co zostało podane przez Vincenta faktycznie wymaga tego, żeby przysiąść na doopie i zakuć... Mało tego jest wśród nich sporo takich które są tak blisko znaczne, że wręcz prawie zamienne...

Nie sądzę, żeby dla kogoś kto chce się pobawić - nie mylić z arcadowym lataniem - są tacy co bawią się w strzelanie na strzelnicach i przeskakują umiejętnościami zawodowców - spędzić kilka godzin czy kilkanaście w tygodniu w wirtualnym powietrzu celem było wkuwanie tego wszystkiego.

Potrzebny jest zbiór :podstaw" który jest już gdzieś na forum. Można nad nim podyskutować, obciąć, rozszerzyć. Ale cała reszta poza czysto techniczną "dyscypliną łączności" niech zostanie dla tych którzy naprawdę maja ochotę i czują, że im to potrzebne.

Dużo większym problemem wg. mnie jest fakt, że często ludzie latający na poligonach nie są na 242 i lotniskowych częstotliwościach niż to w jaki sposób/w jakim zakresie wykorzystuje się brevity w czasie misji HRP.

Zakładam, że każdy kto lata i chce latać HRP w jakimś stopniu jednak będzie chciał wczuć się w klimat a do tego jakieś podstawowe elementy na pewno są potrzebne, ale bez przesadyzmu. Może przypomnijmy sobie polskich pilotów w Anglii w latach 1940-1945 ;) Owszem uczyli się angielskiego, i komunikacji po angielsku... jak było w powietrzu? Cóż ;)

User avatar
Poko
Posts: 63
Joined: 2018-09-06 10:37
Contact:

Flights: 43 (117hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

Nie wiem jakie streamy oglądasz Glow, ale ludzie na HRP tutaj nie siedzą na jednej częstotliwości. Mam wrażenie, że pomyliłeś nas z inną społecznością, gdzie RED i BLUE siedzą na tym samym kanale TS, bo mają inną wczuwkę i latają airquake'owo. Odebrałem, że próbujesz Vincenta do nich zaliczyć, ale to chyba jakaś niefortunna pomyłka. Są tu różne eskadry, których nagrań prawdopodobnie nie widzisz. Utrzymują ciszę w locie, bo wszyscy słuchają częstotliwości kontrolerów. Na większość komend leadera skrzydłowi odpowiadają jedynie kliknięciem radia.

User avatar
Poko
Posts: 63
Joined: 2018-09-06 10:37
Contact:

Flights: 43 (117hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

Nahen, dlatego właśnie organizowane są misje HRP i LRP. Tych HRP jest zdecydowanie więcej, bo duża większość społeczności ten sposób latania preferuje. Niestety. Bądź cierpliwy i poczekaj na jakieś LRP albo śmiało zorganizuj taki event sam. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie.

User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Nahen, na HRP latają ludzie nie znający języka angielskiego.
Po 1. Jeśli odezwiesz się na radiu po polsku nikt Ci głowy nie urwie, a AWACS też odpowie po polsku.
Po 2. Jeśli nie jesteś flight leaderem, to komunikujesz się tylko wewnątrz swojego klucza i tutaj komunikacja w 99% jest po polsku.

User avatar
Poko
Posts: 63
Joined: 2018-09-06 10:37
Contact:

Flights: 43 (117hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

Foka wrote: 2020-12-01 19:55 Nahen, na HRP latają ludzie nie znający języka angielskiego.
Po 1. Jeśli odezwiesz się na radiu po polsku nikt Ci głowy nie urwie, a AWACS też odpowie po polsku.
Po 2. Jeśli nie jesteś flight leaderem, to komunikujesz się tylko wewnątrz swojego klucza i tutaj komunikacja w 99% jest po polsku.
Dokładnie.

Zaszło chyba jakieś nieporozumienie. Glow źle zrozumiał cytat Vincenta o "krakaniu" :), ale to nie było wcale obraźliwe. Chodziło jedynie o różnice między LRP i HRP.

User avatar
Hancer
Posts: 1042
Joined: 2018-09-07 17:18
Contact:

Flights: 153 (358hs)
Specialized in: A-10C



Gildia Rentier

@Glow

Właśnie nie ma co się spinać, Brevity Codes w formie takiej jak mamy na Wiki czy na mojej stronie jest jak najbardziej do opanowania. Nie jest wymagana znajomość Ang. komendy są zwięzłe i rozpoznawane ogólnie gdzie byś nie latał. Jednak dłuższe komunikaty czy rozkazy przekazujemy sobie w PL. Szczególnie to wynika ze specyfikacji lotów, w A-10 mamy czasem wiele spraw do omawiania w trakcie podejścia do celu i już przy ataku. Dlatego uważam, że jeżeli nawet ktoś ci podaje info w angielskim to spokojnie odpowiadasz w PL, i to jest ważniejsze niż nieodpowiadanie bo nie znasz języka. A już kolega siedzący na ATC czy AWACS musi się odpowiednio zachować do zaistniałej sytuacji.

User avatar
Vega
Posts: 106
Joined: 2020-04-25 22:16
Contact:

Flights: 35 (122hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Wymieszałeś brevity code z zupełnie standardowymi komunikatami i komendami. Co do tłumaczeń to zostawiam, to temat na którym profesjonalni tłumacze w Polsce łamią nogi, zwłaszcza w filmach Q.Tarantino. Treść oceniam pobieżnie i widzę że jest pomieszanie, więc nie rozumiesz chyba tematu do końca.
Fajnie że, się wypowiadasz Glow, bo często przekazujesz solidne informacje, ale stwierdzenie że Vincent nie rozumie tematu jest trochę nie na miejscu, ponieważ jest praktykiem, i ma setki godzin praktycznego używania tego o czym pisze, dobrze wie jakie zwroty padają najczęściej, i które błędy są najbardziej destrukcyjne. Idąc dalej, nie rozumiem dlaczego krytykujesz układ i przystępną (kolorową) formę dokumentu. To nie czarno-biały dokument USAF, tylko pigułka z wszystkiego co ważne, w kolorze który przyciągnie twój wzrok tam gdzie trzeba.

Co do lotniczego, militarnego komunikowania, w tym linku co podałem jest wszystko ładnie zebrane. Schematy i struktura, to samo można robić po polsku. Jak widzisz samo brev jest tam na końcu i bym się nim nie przejmował w ogóle. To czy powiesz 'nie mam już cukierków' czy 'winczester', jest bez różnicy jeśli zostaniesz poprawnie zrozumiany.
Widzisz, różnica jest zasadnicza, dlatego że Brevity określa jasno jakimi informacjami odpowiadamy na jakie pytania. I tutaj daleko nie szukając przykład komunikacji z AWACS, który już padł powyżej:
Zdając pytanie "What's your state?" oczekuję pewnej jasnej odpowiedzi dla przykładu: 3-0-1 10000
I w tym momencie nie obchodzi mnie akcent, albo w jakim języku ktoś mi odpowie. Interesują mnie wszystkie te informacje, bo może 40 NM dalej ktoś ma problem, i rozważam oddelegowanie takiego flightu na pomoc. Jeżeli ktoś mi odpowie tylko jedną informacją, to muszę dopytywać o pozostałe, na co po prostu nie ma czasu, i to właśnie takie sytuacje zaburzają komunikacje. Brevity to precyzja pytania i odpowiedzi. bo gdy strzelasz w strefie Maverickiem, i zamiast "rifle" powiesz "poszły" to A-10 które są w tej samej strefie mogą przejść do defensywy bo nie wiedzą co zostało wypuszczone, a systemy ostrzegania szaleją. I po obejrzeniu stream'a bez debriefing'u i perspektywy innych lotów nie jesteś w stanie tego zrozumieć.

Keep the blue side up.
VEGA
User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 179 (483hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Ja tylko skomentuję ten bełkot teoretyka..... LoL...
Nawet mnie to rozbawiło... Po co te całe pitolenie ? Co chcesz tym osiągnąć panie "zielony."
Oceniasz pochopnie i jątrzysz jakeś tam durno-mądre wywody. Widać zakładasz, że jesteś tu guru a wszyscy inni to lamerzy.
Wszyscy dowódcy eskadr mają nagromadzone mnóstwo dokumentów na temat procedur, brevity etc...
I praktykują...
Przedstawiłem wycinek brevity. Resztę eskadry sobie ogarniają.
Ta formuła jest klarowna dla osób początkujących.
Czytaj ze zrozumieniem i wyciągaj wnioski zanim zaczniesz pisać swoje wywody filozoficzne.
Mam wrażenie, że nie śledziłeś tematu i piszesz co ci przyjdzie do głowy...
LoL.
Polataj ze 100 godzin w HRP a zrozumiesz.
Powtórzę co ci umknęło. Nie podoba się.... Zrób sobie własne.
Nie zmuszam nikogo do lektury.
Ja osobiście mam chyba ze 6 oryginalnych dokumantów brevity z różnych lat.... I wszystkie przerobiłem.
Na tym kończę bo mi się nie chce prowadzić jałowej dyskusji na temat "strzyżone czy golone".

User avatar
Barus
Moderator
Posts: 1429
Joined: 2018-12-25 23:56

Flights: 218 (628hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Marshaller

VF-31 Executive Officer

492nd vFS Commanding Officer

Temat znajduje się w szkółce i ma być wartością dodaną, dlatego prosiłbym o nie odchodzenie od pierwotnego tematu i zaniechanie udawadniania swojej racji - to nie miejsce do tego. W dziale dowódców eskadr utworzyłem kontynuacje tych dyskusji aby wypracować wspólnie odpowiednie rozwiązania. Temat zamknę na jakiś czas żeby "odetchnął"

Locked