Brevity Unifikacja

Forum tylko do odczytu, archiwum postów, obecnie przeniesione na Discord.
Dział Analizy, aktywny

Moderator: Instruktor

User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 179 (483hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

333 Commanding oficer

ElSanchoPancho wrote: 2020-11-25 11:36 Warto zaznaczyć że" Defending" używa się tylko wtedy kiedy bronimy się przed zagrożeniem z ziemi i trzeba wtedy powiedzieć z jakiego kierunku do nas strzelają.
Nie prawda.
Defending cokolwiek. Podajesz co... To ma znaczyć, że wykonujesz manewr obronny przeciw zagrożeniu. To jest twój call informacyjny na zewnątrz. Przykład: " Defending Missile " . " Defending SAM", " Defending AAA""
Defensive - podajesz status na zapytanie: Say status. Chodzi o to by pytający szybko zorientował się, czy gonisz, czy jesteś goniony.
"Supporter" wie kogo atakować. Tego z przodu czy tego z tyłu... Czy podejmować akcję gdy jesteś offensive , czy robić cover...
Ende

User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Vega wrote: 2020-11-25 09:52bo zwykle sporo zamieszania jest na Uniformie, a jeśli można coś powiedzieć szybciej dokładniej, i klimatycznie to czemu nie spróbować? :)
Z moich doświadczeń HRP więcej zamieszania na Uni wprowadzają ludzie, którzy:
- Mylą radia
- Zapominają, że są na Uni i zaczynają mówić za dużo zbędnych rzeczy
- Ustalanie szczegółów działań między dwoma flightami

Brak brevity to naprawdę margines. Jak ktoś nie rozumie pada szybkie pytanie o co chodzi, AWACS wyjaśnia, choćby po polsku i jest spokój.

User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 179 (483hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

333 Commanding oficer

NIe zgadzam się, ze brak brevity to margines. Właśnie brevity ucina słowotok. Inna sprawa to brak uzgodnień między flightami przed lotem.
Należy flighty współpracujące zbriefować. To powinna być wewnętrzna inicjatywa. Każdy powinien pamiętać o dyscyplinie na radiu.
Powstrzymać się przed opowiadaniem historii. Do tego jest debriefing. Jest brevity. Jak ktoś gada typu. zrzuciliśmy bomby, coś tam się pali, nie wiemy jakie zniszczenia ..... bla bla bla. Jest na to jedno brevity: " Miller Time " cała reszta na debriefingu. Podam przykłady jak prawidłowo, zachowując dyscyplinę, można jasno i czysto przedstawić sytuację . " Magic, Dodge-1, Miller Time, Pushing Texaco". Wiadomo o co chodzi ?
I nie opowiadać co się planuje za pół godziny. NIe opowiadać co się wydarzyło. Debriefing jest od tego... Drugi przykład: AWACS pyta: Dodge-1 podaj uzbrojenie i stan paliwa... " Dodge-1 Magic, Say State" . I tu folklor. : Mam 3 długie..... heee.... 2 krótkieee, 15 bomb, działko... paliwo...hyy .. 5 tysięcy funtów... To tak powinno wyglądać : "3/0/2, bombs, at 5.0". Krócej ?
Tylko, że się nie chce nauczyć kilku słówek bo ma się w... kolegów. Miąchać drągiem i do domu. Reszta jak wyjdzie.
Słabo.

User avatar
Sancho
Posts: 226
Joined: 2019-12-04 19:32

Flights: 196 (650hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Instruktor

273rd Pilot

3ACS Commanding Officer

VF-31 Naval Flight Officer

DEFENDING
(direction)
Aircraft is in a defensive position and
maneuvering with reference to a
surface-to-air threat.



Według tego dokumentu: https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a404426.pdf

<3 Kiowa Warrior


Potężny Setup:
Nowy Setup Taki mocny ze nie trzeba wymieniac.DCS dalej dobrze dziala.

Onwards and Upwards
User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 179 (483hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

333 Commanding oficer

To jest dokument z roku 2002. Ale w sumie racja jest. Jednak nie zawracaj tym głowy ani sobie ani innym. Były już dyskusje na ten temat.
Nie będzie źle jeśli powiesz "defendig missile"= co robisz lub " defensive "- stan w jakim się znajdujesz.

W sumie to tak powinno to znaczyć " Defending Left", Defending Rigth", Podajesz w którą stronę wykonujesz manewr defensywny ,jednocześpnie jest to informacja twojego statusu. Nie jest tu wymagane podawać skąd idzie zagrożenie. Poczytaj uważnie.
Last edited by Vincent on 2020-11-25 13:09, edited 1 time in total.

User avatar
Qba
Posts: 627
Joined: 2018-09-06 19:06

Flights: 246 (616hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

VFA-313 Commanding Officer


User avatar
Glow
Posts: 135
Joined: 2019-08-29 23:09




Gildia Spotter

NEWBIE Spotter

Najpierw radziłbym skupić się na obsłudze radia i zarządzaniu częstotliwościami, później na komunikatach, ich budowie, priorytetach w eterze a dobiera gdy to będzie przeszkolone i na poziomie zabrać za zabawę z brevity code, ... które tak naprawdę jest zbędne, a na misjach bojowych zabronione lub mocno ograniczone - ale to już sami musicie sobie wyczytać. Teoretycznie na HRP użycie radia powinno być mocno ograniczone :)

A takie moje pytanie: dlaczego polska społeczność DCS nie komunikuje się po polsku? Pierwszy wymóg powinien być sprawna komunikacja w języku polskim.

Jak oglądam filmy i się (cenzura) to podziwiam niektórych za odwagę, ale prestiżu grupie to nie przynosi. Natomiast sprawna komunikacja w języku ojczystym na pewno wielu by zachęciła do wstąpienia w szeregi Gildii.


Polecam się zapoznać z tym dokumentem: SOP 6 -185th VFS Comms Procedures & Brevity Manual V1.0 - Released Feb 08
SOP 6 - 185th VFS Comms Procedures and Brevity Manual. Describes 185th VFS comms procedures and brevity usage. Also includes brevity codes lists.


Vincent, ściągnij proszę z neta jakikolwiek dokument USArmy i spróbuj chociaż trochę zrobić aby Twoje wyglądał podobnie. Czasem forma jest ważniejsza od treści.

User avatar
Bartek16194
Moderator
Posts: 770
Joined: 2018-10-23 19:09

Flights: 348 (931hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Marshaller

VFA-203 Commanding Officer

VF-31 Naval Flight Officer

492nd vFS Pilot

Glow wrote: 2020-11-26 12:56
A takie moje pytanie: dlaczego polska społeczność DCS nie komunikuje się po polsku? Pierwszy wymóg powinien być sprawna komunikacja w języku polskim.
Ja komunikuję ile tylko się da po polsku. Nie czuję się gorszy z tego powodu tak mi wygodnie, lepsze to niż "Bra: zero eight zero, czterdzieści dwie mile, hot" i inne tego typu kwiatki.

Wirtualne Biało-Czerwone Iskry - #3 Prawy skrzydłowy (TS-11) - 2021+

Steam
YT
User avatar
Poko
Posts: 63
Joined: 2018-09-06 10:37
Contact:

Flights: 43 (117hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

Bartek16194 wrote: 2020-11-26 21:17Ja komunikuję ile tylko się da po polsku. Nie czuję się gorszy z tego powodu tak mi wygodnie, lepsze to niż "Bra: zero eight zero, czterdzieści dwie mile, hot" i inne tego typu kwiatki.
A czemu miałbyś czuć się gorszy? Każdy ma różną wczuwkę. Niektórym to nie pasuje, ale to już ich problem.

User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 179 (483hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Nie ma polskiego brevity. ( Brevity= zbriefowany, wyuczony komunikat radiowy. Słowo symboliczne zawierające w sobie skondensowaną informację )
Brevity jest po to żeby zamiast całego zdania nadać w eter jedno słowo lub dwa. Jeśli ktoś lata misje, 3 razy do roku, to mu nie przeszkadza. Nie chodzi o to żeby się czuć lepiej lub gorzej. Chodzi o to by przekazać maksimum informacji w krótki zwięzły sposób.
Chodzi o to by nie zaśmiecać częstotliwości ponieważ jeśli jest natłok gadaniny na Uniformie, to ciężko też jest dogadać się w interflighcie, bo bez przerwy ktoś nawija historie swego życia. Ludzie, zachęcam, uczcie się brevity. Pomożecie innym rozmawiać jeśli nie śmiecicie na radiu.
No... I pamiętajcie o dyscyplinie. Lip&zip.
Glow. Tu są ludzie którzy pewne rzeczy mają już opanowane.
Tu jest mowa o brevity. Zrozum chłopie. Jak ci nie pasuje forma to zrób sobie własną.
Jszcze jedno.... Kiedy wpadłeś między wrony to kraczesz jak one. Ponadczasowe....
Ende.

User avatar
Nervus
Posts: 55
Joined: 2020-01-30 13:13

Flights: 71 (282hs)
Specialized in: MiG-21bis



Gildia Instruktor

9.WPLM Oficer

Oczywiście, że jest (było) polskie "brevity". Używamy takie w pułku. Jak myślisz, jak wyglądała komunikacja w polskim lotnictwie do 89 roku np.? Zenek, to ja teraz polecę - tam! (?)

My rig:
Procesor Intel® Xeon® E3-1240 v5 3,50 GHz
RADEON RX 570 4GB Black Edition
BALLISTIX SPORT 32GB 2400MHz CL16
SSD Crucial MX500 GB
SSD 256 GB
650W Tacens
Joystic Warthog z F-16C grip
Przepustnica T16000M HOTAS
FK-Automotive Game-Seat
Opentrack
User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 179 (483hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Spoko. Tylko nikt poza lotnikami go nie zna. Ja pamietam daj priboj. Lewo5....
W atmtych latach było po rusku... Układ warszawski. Sama komunikacja po polsku i ruskie brevity.
Teraz mamy NATO. W polskim lotnictwie obowiązuje NATO Brevity... po angielsku.

User avatar
Glow
Posts: 135
Joined: 2019-08-29 23:09




Gildia Spotter

NEWBIE Spotter

Prostuję, nie mam nic wspólnego z uprawą roli.
Nie zrozumieliśmy się. Chodziło mi o to że poradnik ma zachęcać do zapoznania się z treścią większe grono. Kolorowanka jak dla dzieci ma chyba odwrotne działanie do tego, które chcesz osiągnąć.

Wymieszałeś brevity code z zupełnie standardowymi komunikatami i komendami. Co do tłumaczeń to zostawiam, to temat na którym profesjonalni tłumacze w Polsce łamią nogi, zwłaszcza w filmach Q.Tarantino. Treść oceniam pobieżnie i widzę że jest pomieszanie, więc nie rozumiesz chyba tematu do końca.


Po za tematem brev ale o komunikacji:

Co z tego że nadasz jedno czy dwa słowa, jeśli komunikat jest po pierwsze, nie zbudowany poprawnie, po drugie nie w swoim priorytecie - czyli zakłócasz czyjąś komunikacje. A już najgorzej gdy nie nadajesz na właściwej częstotliwości albo wszystko jest na jednej, bo ktoś stwierdził że tak będzie łatwiej. Kolejny brak wiedzy. Tą wiedzę należało by zaadresować najpierw.

Znacznie lepszy efekt osiągniesz ucząc się podstaw użycia radia, komunikacji radiowej i zdobywania wiedzy na temat radio dyscypliny.

A wszystkiego nauczysz się i przećwiczysz sprawniej, szybciej i wygodniej po polsku. Brev przychodzi na końcu.



Ludzie, zachęcam, uczcie się brevity. Pomożecie innym rozmawiać
jeśli nie śmiecicie na radiu.
No... I pamiętajcie o dyscyplinie. Lip&zip.

Twierdzę że nie. Brevity to tylko mały dodatek, najpierw radziłbym nauczyć tego czego uczą się krótkofalarze albo użytkownicy radia CB, a oduczyć tego co znamy z komunikacji w grach mp.
Dyscyplina, szacunek do eteru i poprawna obsługa ptt. Jest to trudne gdy ma się już złe nawyki i przychodzi stresowa sytuacja na misji.

Co do tłoku w eterze, zawsze masz spory zakres częstotliwości do wyboru i przynajmniej dwa radia. Wrzucenie wszystkich na jedną częstotliwość nie jest dobrym rozwiązaniem. Lepiej chyba mieć częstotliwości przypisane do stref, różne punkty wymaganego zgłaszania się lub ogłaszania. Czyli procedury.

Wystrzeganie się typowych błędów typu częste copy czy roger zwłaszcza po powtórzonym wcześniej komunikacie - jak powtarzasz komunikat to nie mówisz copy, bo copy pełni tą sama funkcję, itp.

Właściwie to proponował bym początkującym powtarzać komunikaty zamiast rzucać copy, roger. Całkowicie zapomnieć o copy / roger w ramach treningu. Nagle będziesz musiał więcej pomyśleć co powiedzieć, zamiast rzucać copy a chwilę później say again.

Czyli mówić więcej a nie mniej. Zwłaszcza jak ktoś jest początkujący i ma lęki i opory przed naciśnięciem ptt i odzywaniem się. W ten sposób jak sobie poćwiczysz nauczysz się mówić szybciej, wyraźniej oraz utrwalisz sobie i innym strukturę budowy komunikatu oraz samo zapamiętywanie. A to najlepiej robić po polsku.

Obszerny temat i dobry sposób na ćwiczenie cennej umiejętności. Taka umiejętność może się każdemu przydać jeśli kiedyś dostanie w pracy CB radio czy krótkofalówkę jako narzędzie.

Co do lotniczego, militarnego komunikowania, w tym linku co podałem jest wszystko ładnie zebrane. Schematy i struktura, to samo można robić po polsku. Jak widzisz samo brev jest tam na końcu i bym się nim nie przejmował w ogóle. To czy powiesz 'nie mam już cukierków' czy 'winczester', jest bez różnicy jeśli zostaniesz poprawnie zrozumiany.

To co jest w pierwszych rozdziałach można z powodzeniem używać po polsku. Dla wielu ta wiedza i przećwiczona umiejętność była by znacznie cenniejsza w militarnej symulacji niż wykuwanie samego brevity na pamięć.


Glow. Tu są ludzie którzy pewne rzeczy mają już opanowane. Tu jest mowa o brevity. Zrozum chłopie. Jak ci nie pasuje forma to zrób sobie własną.
Jeszcze jedno.... Kiedy wpadłeś między wrony to kraczesz jak one. Ponadczasowe....
Ende.

Być może, oceniam po tym co słyszę na filmach i czasem trudno mi wytrwać do końca. (Nie przez łacinę.)

Bez sporej wiedzy z podstaw komunikacji radiowej oraz bez próby symulowania tego nawet w niewielkim zakresie, wymaganie i stosowanie brevity to (żebyś mnie dobrze zrozumiał ) wygląda bardzo lamersko.

Wcale nie koniec, temat istotny, bo wielu przyciąga do symulatorów militarnych i mp, samo to naśladownictwo usaf. Lepiej aby od początku było robione właściwie, prostowanie błędów i złych nawyków jest później trudne.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Gdyby kózka nie skakała, to by jej majtki nie spadły. Albo lepiej - Żeby kózce majtki nie spadły, lepiej aby wiedziała jak skakać.




----
* (cenzura złapała) przy słu chu je :mrgreen:

User avatar
Wroblowaty
Posts: 181
Joined: 2019-09-05 17:34

Flights: 174 (432hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

VFA-313 Naval Aviator

Moim zdaniem oboje i Vincent i Glow macie w pewnych punktach rację.

1. Tak. Trzeba zwrócić większą uwagę na "kulturę" radiową, w sensie poprawnego budowania komunikatów, nie wcinania się w inną korespondencję i odpowiedniego przydzielania częstotliwości na misjach. Dobrze by było ustawiać różne częstotliwości do kontaktu z AWACS-em dla różnych "stref" lub grup mających różne zadania. Wystrzeganie się "Eeee... Yyyy" i innych samogłoskowych przerywaczy, które przeciągają komunikat i zaburzają jego zrozumienie bo autor ma wciśnięty przycisk nadawania, chce coś powiedzieć, ale jeszcze nie dobrał słów etc. Tutaj dobrym ćwiczeniem, które sprzedał mi instruktor szybowcowy jest nawet w czasie lotu, przed nadaniem dłuższego komunikatu, powiedzenie go sobie najpierw na głos bez nadawania, albo przynajmniej ułożenie dokładnie treść w myślach i dopiero potem nadawanie. Unikamy wtedy zacinek w eterze.

2. Brevity też jest potrzebne, bo skraca komunikat i dzięki temu czasy nadawania są krótsze. I akurat tutaj różnica pomiędzy "nie mam już cukierków" a "winchester" to jednak 8 liter, (albo 3 sylaby ;) ). Może mało, ale jeśli jest dużo ludzi, to też ważne, aby komunikaty były jak najkrótsze.

"Lotnik, skrzydlaty władca świata bez granic, ze śmierci drwi, życiu w twarz się prosto śmieje..."
User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Nie chcę się za bardzo wtrącać w tą pasjonującą dyskusję, mam tylko dwie uwagi.

- Na pokładzie E-3C znajduje się blisko 20 kontrolerów, my mamy szczęście jak na misji jest 2. Więc pomysł z podziałem na strefy odpowiedzialności, częstotliwości brzmi może fajnie, ale będzie trudny do realizacji, chyba, że doprowadzimy do tego, że na misjach połowa będzie leciała, a połowa kontrolowała.

- Fajne jest to tworzenie klimatu, AWACSy, brevity itd, ale w tym dążeniu do symulacji nie zapominajmy, że to tylko zabawa. Każdy z nas ma pracę i obowiązki domowe, nie poświęcimy 12h dziennie na szkolenie się na potrzeby symulacji. Potrzebny jest kompromis i nie można oczekiwać od ludzi 100% odwzorowania procedur realnych, w tym łączności.

Tak, jest wiele do poprawy, niech się ludzie uczą, organizujmy treningi, ale nie wylewajmy dziecka z kąpielą.

Locked