Page 1 of 3

Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 17:43
by Vincent
Pozwoliłem sobie wyprodukować łatwy i przystępny podręcznik Brevity.
Wybrane brevity najczęściej słyszane na " Uniformie" poukładane mniej więcej tematycznie.
Objaśnienia w języku polskim w prostej, łopatologicznej formie.

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 17:57
by Nahen
Dziękować bardzo ;)

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 18:04
by Veron
Dobra robota, na pewno się przyda w tej formie. Dla pewności objaśnisz kolorystykę? Może by wydzielić najważniejsze, takie must know do nauki na początek dla nowych i dla wyznaczenia minimum - co na to forum? Całość dla nowego lub niezaznajomionego gracza może być przytłaczająca i zniechęcająca.

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 18:07
by Nahen
Hmm chyba każdy "nowy" powinien "przelecieć" całość i samemu ocenić co wg niego jest minimum żeby zaryzykować wejście na "poważniejszy" etap latania. No i oczywiście powinien zostać zweryfikowany "w ogniu" przez "staruchów" ;)

Dla mnie problemem jest komunikacja w połączeniu z tym właśnie ło tu na górze ;)

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 18:10
by Vincent
To jest minimum już... czytać, powtarzać.
Nie ma tu nic o Brevity w inerflighcie na " Victorze." No prawie nic... W sumie... trochę zostało. Raczej po to by eskadrowi piloci byli w miarę kompatybilni z gośćmi w formacji czy zadaniu. Cała reszta to sprawa eskadr...
Ważne, żeby na Uniformie wszyscy się rozumieli i nie opowiadali historii życia...

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 18:27
by Qba
Co do niezbędnego minimum dla świeżaków to jest ono ujęte w SOP Gildii https://wiki.gildia.org/dcs/sop_brevity
Można by się spotkać raz na rok w gronie dowódców, żeby zrobić tego update. Np uwzględniając brevity zaproponowane przez Vincenta.

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 18:39
by Vincent
Qba wrote: 2020-11-24 18:27 Co do niezbędnego minimum dla świeżaków to jest ono ujęte w SOP Gildii https://wiki.gildia.org/dcs/sop_brevity
Można by się spotkać raz na rok w gronie dowódców, żeby zrobić tego update. Np uwzględniając brevity zaproponowane przez Vincenta.
OK. Tylko jest alfabetycznie.
Tematycznie... Taka forma moim zdaniem jest bardziej przystępna. Nie trzeba szukać. Masz jak na widelcu.
Wiem z doświadczenia, jaką pracę śledczą trzeba wykonać, by poukładać Brevity według faz lotu czy zadania.
Czy też podzielić na Uniform i Victor. Taktykę, trasę, spoting..... czy traffic...
Nauka z listy alfabetycznej jest utrudniona. "Młody" pilot nawet nie wie od czego zaczynać.

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 18:53
by Barus
Jako materiał jest to bardzo w porządku i w zwięzłej formie, za co szacunek za wykonaną pracę.
Natomiast nie mniej są jeszcze dwie kwestie warte poruszenia przy okazji tematu :)
1. Sam również chciałbym żeby wszyscy rozmawiali płynnie nawet choć łamanym angielskim i posługiwali się brevity, ale niestety nie da się osiągnąć i też nie wymagamy od całkowicie nowych osób tego żeby znali wszystko, od takich osób tak naprawdę wystarcza same podstawy. Sam pamiętam części z tego co jest na tej liście i wątpie że się tego nauczę, nie mówiąc już o osobach które zaczynają od zera

2. Druga kwestia to samo użycie Brevity. Wiem że chcemy być profesjonalni ale... nie zawsze się używa na wszystko brevity nawet jeżeli jest na to określenie. Czasami łatwiej/ prościej i zrozumiale jest nawet wyrażenie tego w inny sposób, ważne tylko żeby każdy zrozumiał co masz na myśli. Co więcej w normalnej praktyce USAF też nie jest tak kolorowo i nie ma problemu jeżeli nie określisz jakiegoś zjawiska brevity tylko to wyjaśnisz inaczej.,

Uwagi z mojej strony:
Tally Bandit - zamienić na Tally. Nie koniecznie jest to określenie do wrogiego samolotu.
Angels, gate - tych słów używa tylko i wyłącznie navy, ale dla ujednolicenia bym zostawił

Ładny przykład używania Brevity... lub jego nie używania poniżej.

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 19:01
by Foka
Super zestawienie i bardzo przydatne, natomiast moim zdaniem jako "podstawy podstaw" jest o połowę zbyt obszerne. Przydałoby się skrócić do naprawdę niezbędnego minimum.

Sam uwielbiam klimat łączności po angielsku i używania brevity, ale nie twórzmy też przesadnego klimatu nacisku "albo brevity albo nic", bo doprowadza to do sytuacji, że jak człowiek nie wie co powiedzieć "w brevity" to się zacina jąka i ta komunikacja trwa dłużej niż gdyby powiedział otwartym tekstem - jest to poruszane w każdym materiale o brevity (nie tylko w DCS) - nie wiesz co powiedzieć, to mów "po ludzku", lepsze to niż brak komunikacji.

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-24 19:40
by Vincent
TO nie jest wymagane. Nie mam mocy sprawczej. Raczej sobie każdy wybierze opcję. potrzebne/niepotrzebne . Ważne żeby wiedzieli ludzie, że dane brevity istnieje. Na wypadek...W. Wiem, z doświadczenia, że pamięta sie ileś tam procent. Jeśli lista jest długa to procentowo zawsze podobnie. Więc totalna liczba znanych brevity większa...

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-25 09:52
by Vega
Foka wrote: 2020-11-24 19:01 Super zestawienie i bardzo przydatne, natomiast moim zdaniem jako "podstawy podstaw" jest o połowę zbyt obszerne. Przydałoby się skrócić do naprawdę niezbędnego minimum.

Sam uwielbiam klimat łączności po angielsku i używania brevity, ale nie twórzmy też przesadnego klimatu nacisku "albo brevity albo nic", bo doprowadza to do sytuacji, że jak człowiek nie wie co powiedzieć "w brevity" to się zacina jąka i ta komunikacja trwa dłużej niż gdyby powiedział otwartym tekstem - jest to poruszane w każdym materiale o brevity (nie tylko w DCS) - nie wiesz co powiedzieć, to mów "po ludzku", lepsze to niż brak komunikacji.
Musimy iść do przodu, nauka z takiego dokumentu jest prosta i szybka, bo kolorów jest dużo, a wyjaśnienia są czytelne. Tak czy siak przecież z tej listy często używasz połowy, a reszta odnosi się do bardziej konkretnych sytuacji. Dobrze jest pracować nad komunikacją, bo zwykle sporo zamieszania jest na Uniformie, a jeśli można coś powiedzieć szybciej dokładniej, i klimatycznie to czemu nie spróbować? :)

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-25 10:51
by Wroblowaty
Cześć

Kilka uwag do części związanej z A/G:

"Burn" - odnośnie oświetlania celu wskaźnikiem IR ja spotkałem się raczej ze "Sparkle"
"Rope" - Tutaj chyba jest błąd. W materiałach, które przeglądałem jest to wyjaśnione, jako świecenie wskaźnikiem IR w górę przez JTAC-a i kręcenie nim okręgów wokół samolotu/śmigłowca, aby ten mógł szybko i łatwo zlokalizować pozycję JTAC-a
"Spot" - nie dotyczy jedynie Mavericka, ale ogólnie jest to potwierdzenie namierzenia promieniowania laserowego

Można jeszcze dodać "Match sparkle" - jest to prośba o oświetlenie wskazywanego właśnie celu wiązką IR przez dodatkowy znacznik IR, tak aby przynajmniej dwie wiązki świeciły na to samo. Może to być na przykład prośba od JTAC-a do samolotu, aby skierował swoją wiązkę na wskazywany obiekt, żeby upewnić się, że patrzy w dobrą stronę. :)

Źródło: https://fas.org/irp/doddir/dod/jp3_09_3.pdf

Pozdrawiam

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-25 10:59
by Vincent
Wroblowaty wrote: 2020-11-25 10:51 Cześć

Kilka uwag do części związanej z A/G:

"Burn" - odnośnie oświetlania celu wskaźnikiem IR ja spotkałem się raczej ze "Sparkle"
"Rope" - Tutaj chyba jest błąd. W materiałach, które przeglądałem jest to wyjaśnione, jako świecenie wskaźnikiem IR w górę przez JTAC-a i kręcenie nim okręgów wokół samolotu/śmigłowca, aby ten mógł szybko i łatwo zlokalizować pozycję JTAC-a
"Spot" - nie dotyczy jedynie Mavericka, ale ogólnie jest to potwierdzenie namierzenia promieniowania laserowego

Można jeszcze dodać "Match sparkle" - jest to prośba o oświetlenie wskazywanego właśnie celu wiązką IR przez dodatkowy znacznik IR, tak aby przynajmniej dwie wiązki świeciły na to samo. Może to być na przykład prośba od JTAC-a do samolotu, aby skierował swoją wiązkę na wskazywany obiekt, żeby upewnić się, że patrzy w dobrą stronę. :)

Źródło: https://fas.org/irp/doddir/dod/jp3_09_3.pdf

Pozdrawiam
Racja. Poprawiam

Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-25 11:20
by Vincent
Poprawione


Re: Brevity Unifikacja

Posted: 2020-11-25 11:36
by Sancho
Warto zaznaczyć że" Defending" używa się tylko wtedy kiedy bronimy się przed zagrożeniem z ziemi i trzeba wtedy powiedzieć z jakiego kierunku do nas strzelają.