Oświetlenie zewnętrzne - A-10C

Forum tylko do odczytu, archiwum postów, obecnie przeniesione na Discord.
Dział Analizy, aktywny

Moderator: Instruktor

Locked
User avatar
Cat
Posts: 118
Joined: 2019-04-23 00:59

Flights: 160 (452hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

Ostatnio na jednym debriefingu po treningu na A-10 pojawiła się dyskusja na temat tego czy Position Lights, podczas kołowania, powinny być w trybie FLASH czy STEADY, zrobiłem research, aby wyjaśnić jakie są najbardziej realistyczne procedury związane z oświetleniem zewnętrznym dla A-10 i oto jego wyniki:

Na forum ED jest użytkownik o nicku "Snoopy". Oto fragment jednego z jego postów:
I've worked A-10s for going on 10 years. Worked A models active duty in the 90s. Got out in the late 90s and worked F-15s (A thru E models) depot level maintenance and then went in the reserves a few years ago and now I am a current A-10C crew chief, 7 level and APG expeditor for the 476th Fighter Group at Moody AFB, Ga.
Oprócz tego Snoopy jest też członkiem wirtualnej eskadry 476th Virtual Fighter Group, a także autorem i współautorem wielu jej dokumentów. W jednym z jego postów na forum pada ważna informacja:
The external lighting procedures we use in the 476th vFG are the same procedures used at Moody AFB for real operations.
(Wyjaśnienie: Moody AFB = Moody Air Force Base, jest to baza na wschodzie USA, w której stacjonują m.in. 3 eskadry A-10C.)

Procedury oświetlenia zewnętrznego eskadry 476th vFG, wspomnianie w powyższym cytatcie i będące fragmentem tego dokumentu: 476TTP3-3.A-10C - 24APR16, są nastepujące:
Exterior lighting for all ground operations will be set as follows:
  • Position lights to FLASH
  • Anti-collision OFF
  • Taxi/Landing light to AS REQUIRED
  • Formation Lights ON for night ops ONLY
Prior to taking the runway, configure aircraft lighting as follows:
  • Position Lights to STEADY
  • Anti-Collision Lights to ON
  • Taxi/Landing light to ON/LANDING
  • Formation Lights ON for night ops ONLY
Dodam, że zasady te są również spójne z instrukcją do A-10 od Eagle Dynamics.

W dokumentach tej eskadry ani w instrukcji od ED nie jest nic wspomniane o specjalnych procedurach oświetleniowych w warunkach nocnych (oprócz tego, że wtedy używa się Formation Lights), ale w prawdziwym dokumencie USAF: AIR FORCE MANUAL 11-2A-10C, Volume 3 "A-10C--OPERATIONS PROCEDURES", czytamy:
3.19. Night Operational Procedures:
  • 3.19.1. Night Ground Operations. Taxi spacing will be a minimum of 300 ft and the aircraft will taxi on the taxiway centerline. Normally, use the taxi light during all night taxiing.
  • 3.19.2. Night Takeoff. For formation takeoffs, flight/element leaders turn the anti-collision strobes OFF and position lights BRIGHT (DIM as desired) STEADY when reaching the run-up position on the runway. The flight/element lead may direct wingmen to turn or leave the strobes OFF anytime the lights cause distraction. All aircraft turn formation lights ON. During a night formation takeoff, call brake release and configuration changes over the radio. Following takeoff, each aircraft/element then climbs on runway heading to 1,000 ft AGL and accelerate to 200 KIAS before initiating turns, except where departure instructions/local procedures/obstructions specifically preclude compliance.
  • 3.19.3. Night Join-up. Weather criteria for night join-up underneath a ceiling is 1,500 ft AGL and 3 sm. Accomplish join-up/rejoin at or above 1,000 ft AGL. During the rejoin, wingmen cross check their altimeter to ensure they remain at least 1,000 ft AGL. After join up, the anticollision strobes will be OFF and position lights will be BRIGHT (DIM if necessary) STEADY for all except the last aircraft. The last aircraft will keep the anti-collision strobe ON and position lights BRIGHT STEADY unless otherwise directed by the FL.
Kolejny element mojego research'u to analiza, dostępnych na YouTube, nagrań prawdziwych A-10. Wnikliwie badając kilkanaście filmów zaobserwowałem, że w przytłaczającej większości z nich piloci zachowywali się zgodnie z procedurami 476th vFG. Dodatkowo zaobserwować można, że przy starcie po zachodzie słońca, faktycznie tylko ostatni samolot z flight'u ma Anti-Collision Lights w trybie ON, zgodnie z przywołanym przeze mnie dokumentem USAF.

Podsumowując, według mojego researchu, najbardziej realistycznym podejściem jest trzymanie się zasad 476th vFG w połączeniu z zasadami dotyczącymi lotów nocnych z dokumentu USAF, którego fragment zacytowałem wyżej. Jeżeli ktoś posiada jakieś dodatkowe dane, których nie uwzględniłem w tym researchu, to zachęcam do podzielenia się nimi. ;)

BONUS:
Oto link do checklity do A-10C II, przygotowanej przez Snoopy'ego na podstawie prawdziwej checklisty 1A-10C-1CL-1, której nie sposób znaleźć w internecie:
476th vFG A-10 II Flight Crew Checklist 01OCT20

Cytat z posta Snoopy'ego z forum ED na temat tej checklisty:
(...) the 476th A-10C Aircrew Checklist was developed using the real world 1A-10C-1CL-1.

“A pint of sweat will save a gallon of blood”
User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

Podobne, tylko trochę bardziej rozwinięte zestawienie konfiguracji oświetlenia jakis rok temu wrzucałem na zamkniętym forum VFW-304. Nie pamiętam, czy to było od Snoopiego, czy nie, ale pewnie tak, z tym że on tam zaznaczył, że różne eskadry i różne bazy lotnicze mogą mieć trochę inne procedury, ale on zna głównie tą, którą Ty podałeś.
Co do Formation też spotkałem się z zasaą "per wingman requirement".

User avatar
Cat
Posts: 118
Joined: 2019-04-23 00:59

Flights: 160 (452hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

Foka wrote: 2021-11-07 19:01 Podobne, tylko trochę bardziej rozwinięte zestawienie konfiguracji oświetlenia jakis rok temu wrzucałem na zamkniętym forum VFW-304. Nie pamiętam, czy to było od Snoopiego, czy nie, ale pewnie tak, z tym że on tam zaznaczył, że różne eskadry i różne bazy lotnicze mogą mieć trochę inne procedury, ale on zna głównie tą, którą Ty podałeś.
Co do Formation też spotkałem się z zasaą "per wingman requirement".
To prawda, że różne eskadry i różne bazy lotnicze mogą mieć trochę inne procedury, aczkolwiek, tak jak napisałem, analizując filmy na YT (ja obejrzałem kilkanaście) zauważyć można, że praktycznie w każdym przypadku oświetlenie ustawione jest zgodnie z tym co napisałem. Filmy te pochodzą z różnych baz lotniczych i przedstawiają różne eskadry, a więc wymienione przeze mnie zasady wydają się być bardzo powszechne w realu.

Co do zasady "per wingman requirement" przy Formation lights, to ja się z tym spotkałem np. w odniesieniu do Horneta, cytat z F/A-18 NATOPS (chodzi o punkt 3b):
7.6 NIGHT FLYING
7.6.1 External Light Management. During night operations, the external lights should be set as
follows:
  1. On the line - Position and formation lights BRT, strobe light ON
  2. When ready to taxi - Taxi light - AS DESIRED
  3. In flight - AS REQUIRED
    1. Single aircraft - BRT (or as weather conditions dictate)
    2. Formations - AS REQUIRED BY WINGMAN
      The last aircraft in formation should have external lights on BRT unless tactical situation
      demands otherwise (actual penetrations).
W odniesieniu do A-10 w żadnym dokumencie tej zasady "as required by wingman" nie widziałem (jeśli masz jakieś fajne źródło to wysyłaj), ale obstawiałbym, że dla A-10 też ta zasada panuje.

P.S.
Jakbyś znalazł Foka te "bardziej rozwinięte zestawienie konfiguracji", to podeślij proszę na priva, chętnie obczaję. ;)

“A pint of sweat will save a gallon of blood”
Locked