JF-17 - Z czym to się je?

Forum "o wszystkim" - forum publicznie dostępne oraz otwarte dla wszystkich


Image

User avatar
Sartori
Posts: 159
Joined: 2019-05-20 23:50

Flights: 37 (78hs)
Specialized in: MiG-21bis



Gildia Rentier

Post na temat mającego wyjść w najbliższym czasie (miesiąc, dwa) modułu lekkiego myśliwca – JF-17. Bez nakręcania hype-u, czego zresztą nie cierpię.

Maszyna jest o tyle ciekawa, że przy jego produkcji brały udział, na różnych etapach rozwoju i w różnych konfiguracjach, 4 państwa – Pakistan, Chiny, USA i Rosja. Niezły mix, nie?

Punktem wyjścia było stworzenie lekkiego, ekonomicznego myśliwca na bazie samolotu MiG-21, który miałby szansę w polu z nowo wprowadzonym do użycia MiGiem-29. Projekt trwał zdecydowanie dłużej niż zakładano (ponad 30 lat), z racji takich nieprzewidzianych zajść jak (kolejność losowa):

- Upadek ZSRR (Rosjanie na pniu wyprzedawali technologie, stąd np. JF-17 Block 1 napędzany jest zmodernizowanym silnikiem MiGa-29)

- Protesty na placu Tienamen (Sankcje USA, które wymusiły wykorzystanie chińskiej awioniki, zamiast zachodniej)

- Testy nuklearne Pakistanu (Wujek Sam był zły – kolejne sankcje, które wymusiły na Pakistanie opracowanie alternatywy dla posiadanych F-16)

Generalnie, to co miało być modernizacją produkowanego na chińskiej licencji Ołówka o zachodnią awionikę, przeistoczyło się w wysiłek mający na celu stworzenie nowoczesnej i ekonomicznej platformy, której eksploatacja nie była by narażona na zachodnie sankcje.

No dobra, ale z powyższego wynika, że JF-17 to powinien być bieda-myśliwiec dla krajów trzeciego świata, prawda? Tani jest na pewno (25mln USD za Block 2), natomiast popatrzmy jak prezentuje się JF-17 Block 1 na tle obecnych w grze F/A-18C i nadchodzącego F-16 Block 50.

Image

Na pierwszy rzut oka widać więc, że JF-17 jest maszyną najmniejszą z całej trójki (prawie 3m krótszy i 4m węższy od Horneta!). Ma też znacznie słabszy silnik, chociaż w połączeniu z dużo mniejszą wagą osiąga porównywalny stosunek masy do mocy, co pozostała dwójka. Ilość zabieranego paliwa również powinna pozwolić na dalsze loty niż F-16, chociaż dzieje się to kosztem braku możliwości uzupełnienia paliwa w powietrzu. Tą funkconalność JF-17 zyskał dopiero wraz z wersją Block 2.

No dobra, ale co z uzbrojeniem do walki powietrznej? Zarówno Hornet jak i Falcon mają na wyposażeniu AMRAAMy i AIM-9X wraz z head-mounted display. Wszyscy je znają i kochają, więc nie ma sensu się nad nimi rozwodzić. Hornet zabiera max 10x AIM-120 + 2x AIM-9, F-16 – 4x AIM-120 + 2x AIM-9.

JF-17 zabiera 4x SD-10 (chiński odpowiednik AIM-120) +2x PL-5EII (chiński odpowiednik AIM-9M). Tak samo jak F-16, JF-17 może zabrać dodatkowo zestaw 3 zbiorników paliwa bez poświęcania ilości zabieranych rakiet AA. Nie ma jednak head-mounted display, który ma ponoć zostać wdrożony w wersji Block 3. Z tego, co twierdzą developerzy, JF-17 nie posiada rakiet, które były by w stanie wykorzystać HMD. W spadku po dziadku dostał też działko GSz-23, które znamy z MiGa-21, ale funkcjonuje też w nowych maszynach, jak HAL-Tejas. W porównaniu do M61 Vulcan ma wiekszy pocisk (23x115 mm vs 20x102mm), przy połowę mniejszej szybkostrzelności (3400 rpm vs 6000rpm).

Co do tego jak SD-10 ma się do AIM-120 nie będę się rozpisywał. Samo funkcjonowanie rakiet w DCS w stosunku do rzeczywistości jest dyskusyjne, więc puty nie zobaczymy tej rakiety w grze, puki nie ma jak ich porównać. Co do RL, to nie dotarłem do żadnych konkretnych danych (np. w „Jane's World Defence Industry - CHINA: Aerospace Update”, więc nie, nie tylko wikipedia :P), poza tym, że SD-10 jest dłuższa, grubsza i cięższa od AIM-120C, co sugeruje dalszy zasięg. Ale to tyle.

Co ciekawe, na bazie SD-10 powstała rakieta LD-10, z głowicą antyradiacyjną. Montowane są tak samo jak SD-10, a zatem można zabrać ich 4, do tego 2x PL-5EII i zestaw 3 zbiorników paliwa. Da to całkiem niezły zasięg bez poświęcania ilości zabieranych rakiet, co powinno sprawić, że samolot ten będzie całkiem fajną zabawką do misji SEAD.

Z innych ciekawostek, JF-17 ma na wyposażeniu chiński odpowiednik JSOW – LS-6, AGM-65 Maverick – C-701, AGM-84 Harpoon – C-802 (w 2 wersjach – morskiej i lądowej). Na wyposażeniu JF-17 ma też zwyczajowy zestaw bomb z i bez naprowadzania laserem, rakiety niekierowane, radar AG i targeting pod.

Rozmiar JF-17 ma jednak swoje wady jeżeli chodzi o uzbrojenie AG. Jeżeli będziemy chcieć wziąć targeting poda, a na pylonach wewnętrznych zamontować dodatkowe bomby/rakiety, nie będzie już miejsca na dodatkowe paliwo. Pewnym pocieszeniem jest fakt, że C-701, czy LS-6 są dużo lżejsze niż ich amerykańskie wersje. Rakieta C-701 waży ponad dwa razy mniej niż Maverick (117 kg do 210–304 kg).

Podsumowując – Jest to lekki myśliwiec o mniejszym udźwigu niż F-16, czy F/A-18, porównywalnym uzbrojeniu BVR, gorszym uzbrojeniu w WVR (brak HMD). Co do zwrotności i tym podobnym parametrom, ciężko jest cokolwiek porównywać, puki nie zobaczymy F-16 i JF-17 in game.

No dobra, ale czy jest jakiś niezaprzeczalny atut JF-17?

Jest – Całe wyposażenie JF-17 będzie dostępne od dnia jego zakupu. Nie trzeba będzie czekać miesiącami na wprowadzanie do gry kolejnych jego elementów. Filmiki Deka Ironworks prezentujące wyposażenie i uzbrojenie, chociaż formą wołają o pomstę do nieba, to jednak biją na głowę to, co Wags pokazuje przy kolejnych filmikach z F-16. Może to jedynie subiektywne odczucie, ale wydaje mi się, że jednak zaprezentowanie działania raduaru AG i rakiety, która leci przez 5 waypointów, a na końcu daje możliwość manualnego kierowania jej lotem trochę przebija strzelanie z niekierowanych rakiet.

No i „last but not the least” – Redfor dostaje wreszcie klikalny myśliwiec późnej czwartej generacji. I to będzie główny selling point, dla większości jego nabywców.

User avatar
Wikary
Moderator
Posts: 1161
Joined: 2018-11-11 10:35
Contact:

Flights: 219 (544hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Marshaller

VMFA-117 Commanding Officer

Dzięki za fantastyczne wprowadzenie w temat!
Nawet nie wiedziałem jak mi tego było trzeba :D

Informacje o statusie rekrutacji dostępne na stronie eskadry
VMFA - 117 Mighty Wombats
User avatar
Piorun
Posts: 12
Joined: 2019-07-06 19:03

Flights: 11 (37hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Niezła robota :D dużo konkretów, jest bardzo ciekawa maszyna, jedynie mi szkoda w niej brak tankowania, ale na pewno będzie to mocny przeciwnik nie do ignorowania.

Natomiast nie jestem pewny co do max uzbrojenia A/A dla "F-16 – 4x AIM-120 + 2x AIM-9", wydaje mi się że może mieć 6x AIM-120 lub 6x AIM-9.

User avatar
VladMordock
Posts: 2260
Joined: 2017-09-26 23:45

Flights: 79 (192hs)
Specialized in: ATC / AWACS



Gildia Rentier

Świetne opracowanie - dzięki!

Zobaczę jakie będą pierwsze opinie, samemu też planuję zakup może być ciekawa maszyna, ale mam obawy co do jakości samego modułu - zobaczymy, zapowiada się bardzo ciekawie, szczególnie w kontekście pvp. :)

Kontakt z administracją (Marshallers) via contactadmin.
Dodawanie odznaczeń do profilu viewtopic.php?p=2106#p2106 .
User avatar
Sartori
Posts: 159
Joined: 2019-05-20 23:50

Flights: 37 (78hs)
Specialized in: MiG-21bis



Gildia Rentier

Nie ma za co :)
Piorun wrote: 2019-09-26 11:56 Natomiast nie jestem pewny co do max uzbrojenia A/A dla "F-16 – 4x AIM-120 + 2x AIM-9", wydaje mi się że może mieć 6x AIM-120 lub 6x AIM-9.
Brałem pod uwagę ustawienie "jedynie słuszne", to znaczy 2x SRAAM (Jezu, jak to brzmi) + w opór AMRAAM. Ale fakt, da się same AIM-120, lub AIM-9 zabrać.

User avatar
Borsuk
Posts: 441
Joined: 2018-03-16 20:37

Flights: 140 (379hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Kawał świetnej roboty :!:

User avatar
Zahar
Posts: 59
Joined: 2018-12-04 18:52

Flights: 31 (71hs)
Specialized in: Mirage M-2000C



Gildia Rentier

Tani i nowoczesny lekki wielozadaniowiec.. Te dwa ostatnie filmy pokazały że to może być bardzo ciekawy moduł.

Pod tym linkiem można z grubsza poznać charakterystyki uzbrojenia:

http://cmano-db.com/aircraft/3298/

User avatar
Zortex
Posts: 114
Joined: 2018-07-25 07:08

Flights: 66 (181hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

VFA-203 Pilot


User avatar
Sartori
Posts: 159
Joined: 2019-05-20 23:50

Flights: 37 (78hs)
Specialized in: MiG-21bis



Gildia Rentier

Zortex wrote: 2019-09-29 07:24 Ciekawy artykul - https://stormbirds.blog/2019/09/29/lear ... dcs-world/
Fakt, super artykuł. Również podobał mi się przytoczony artykuł z wywiadem z pilotem JF-17: https://hushkit.net/2019/07/19/flying-f ... ter-pilot/

Zwłaszcza to pytanie mnie zaciekawiło:
In a WVR fight would you rather be in an F-16 or JF-17?

“F-16 .. for the initial 180deg turn, then Thunder all the way. JF-17 with PL-10 mod (currently in pipeline) will trump F-16 with AIM-9M any day of the week, but currently on brute performance F-16 has the edge.”
Kolejny powód, dla którego czekam niecierpliwie na oba samoloty.

User avatar
Zortex
Posts: 114
Joined: 2018-07-25 07:08

Flights: 66 (181hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

VFA-203 Pilot

No i to :)
Speculation within the DCS World community suggest that the SD-10 in DCS World will perform at a level approximately similar to something in between the AIM-120B and AIM-120C.

User avatar
Sartori
Posts: 159
Joined: 2019-05-20 23:50

Flights: 37 (78hs)
Specialized in: MiG-21bis



Gildia Rentier

Jest ciekawy topic na forum ED odnośnie spodziewanych osiągów SD-10. Jest przytoczony wywiad z głównym projektantem rakiety (po nitce do kłębka doszedłem do forum pakistańskich sił zbrojnych), który stwierdza, że osiągi SD-10 są lepsze niż R-77 i AIM-120B, natomiast gorsze of AIM-120C. To potwierdzało by obiegową opinię, oraz potwierdzało by zasięg rakiety w filmiku pokazanym przez Deka, gdzie zasięg wynosił ok. 22 mil morskich na pułapie ok. 25000 stóp.

Link do tematu na forum ED:

https://forums.eagle.ru/showthread.php? ... ost4052536

User avatar
Zahar
Posts: 59
Joined: 2018-12-04 18:52

Flights: 31 (71hs)
Specialized in: Mirage M-2000C



Gildia Rentier


User avatar
ca5tor
Posts: 11
Joined: 2018-06-26 20:35

Flights: 21 (61hs)
Specialized in: Mi-8MTV2 Pilot



Gildia Rentier


i7 9700K OC 5.0 GHz RTX 3090 - VR Reverb G1- Asus TUF Z390 - 32 GB DDR 4 - TH Warthog - CH Pro Pedals
User avatar
Zahar
Posts: 59
Joined: 2018-12-04 18:52

Flights: 31 (71hs)
Specialized in: Mirage M-2000C



Gildia Rentier

Hmm.. Mirage 2000 napewno pokona: :twisted:

User avatar
Wikary
Moderator
Posts: 1161
Joined: 2018-11-11 10:35
Contact:

Flights: 219 (544hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Marshaller

VMFA-117 Commanding Officer

No szachmat, niepodważalny dowód.
Kilka spostrzeżeń:
  • Ci piloci miraży to chyba na oculusach latają. Nie potrafią zauważyć wroga z 300m ale formację paradną nad terenem wroga jak od linijki trzymają.
  • Prawdziwy pilot zbiorników nie odrzuca nigdy!
  • Ten radar na RWRze - wot technika - sensor integration panie!
Indyjski akcent z rana dobrze robi na humor.

Informacje o statusie rekrutacji dostępne na stronie eskadry
VMFA - 117 Mighty Wombats
Post Reply