Jak najbardziej zgadzam się z tym, kilka msc temu jak zaczynaliśmy popełniłem taki diagram:
Jeśli dochodzi rozmowa z JTAC sugerowałbym, aby komunikacja była prowadzona przez jedną osobę z lotu, a ktoś zawsze zostaje z AWACS/Unicom na jedym z radii.
Radio , częstotliwości i jego użycie .
Moderator: Instruktor
- VladMordock
- Posts: 2260
- Joined: 2017-09-26 23:45
Flights: 79 (192hs)
Specialized in: ATC / AWACS
- VladMordock
- Posts: 2260
- Joined: 2017-09-26 23:45
Flights: 79 (192hs)
Specialized in: ATC / AWACS
Declare to zapytanie do AWACS o identyfikację określonego statku powietrznego, np.:
Magic, Falcon 1-2, declare BRAA/bullseye. Bullseye może być z wysokością. Oczywiście bullseye i BRAA do celu od ciebie
Falcon 1-2, Magic, contact IDed as (zidentyfikowany jako) hostile/bandit/bogey/friendly MiG-29/F-16/Mirage/KC-135/Mi-8 itp.
Magic, Falcon 1-2, declare BRAA/bullseye. Bullseye może być z wysokością. Oczywiście bullseye i BRAA do celu od ciebie
Falcon 1-2, Magic, contact IDed as (zidentyfikowany jako) hostile/bandit/bogey/friendly MiG-29/F-16/Mirage/KC-135/Mi-8 itp.
Dobre nawyki z F-O, co Grooz ? Używam tego samego sposobu, lecz na odwrót - COM1 to flight, a COM2 poza flightem (ATC / AWACS / JTAC / FAC) - ale to akurat jest totalnie bez znaczenia. Idea pozostaje ta sama, bo w przeciwieństwie do Vipera, na którym stosowaliśmy ten sposób ze względu na 2 radia - COM1 UHF i COM2 VHF - Hornet ma akurat radia symetryczne. Oba działają w zakresie VHF i UHF. Na ziemi po odpaleniu najpierw wszyscy zgłaszają gotowość do kołowania wewnątrz flightu. Gdy wszyscy są już gotowi dopiero wtedy lead zgłasza ATC gotowość do kołowania całego flightu, np. "Senaki, Enfield 1 4-ship F-18s ready to taxi". Jeśli flight byłby rozsypany po różnych hangarach czy CPPS wtedy dobrze jest skierować wszystkich np. na płytę EOR ("End of Runway" - miejsce blisko początku pasa, gdzie można przetestować silniki lub gdzie obsługa w realu sprawdza i uzbraja podwieszenia). Tam cały flight mógłby zebrać się w rzędzie nie zajmując drogi kołowania do pasa i ewentualnie przepuścić inne flighty.
Po wczorajszym locie wyszła propozycja żeby zająć się ustaleniem pewnych stałych reguł dotyczących komunikacji. Będzie to ustalenie stałej częstotliwości dla np. Awacs czy łączności na lotnisku oraz zasad jej dotyczących. Sprawa jest prosta i sadze że większość z nas ma o tym pojęcie. Wiadomo że mamy się dobrze bawić ale jak już było nie raz mówione że symulator to nie Cod czy jakiś BF i pewne zasady muszą być. Większość z nas własnie w takim lataniu widzi sens zabawy i dlatego musimy wszyscy postarać się do sprawy łączności podejść poważnie.
Druga przez nas omawiana sprawa dotyczy wchodzenia na serwer (na misję), jest prośba żeby przed misjami resetować komputery - osobiście jestem za, ponieważ DCS ma czasem problemy z aplikacjami używającymi choćby złącze USB. Wiadomo że każdy z nas ma tego full i mogą zaistnieć konflikty i potem wywalanie DCS do pulpitu. Jeszcze mam takie spostrzeżenie dotyczące wszelkiego rodzaju dodatków tworzonych przez użytkowników DCS, nie instalujcie ich prędzej czy później doprowadzą do problemów w działaniu symulatora.
Poz
Druga przez nas omawiana sprawa dotyczy wchodzenia na serwer (na misję), jest prośba żeby przed misjami resetować komputery - osobiście jestem za, ponieważ DCS ma czasem problemy z aplikacjami używającymi choćby złącze USB. Wiadomo że każdy z nas ma tego full i mogą zaistnieć konflikty i potem wywalanie DCS do pulpitu. Jeszcze mam takie spostrzeżenie dotyczące wszelkiego rodzaju dodatków tworzonych przez użytkowników DCS, nie instalujcie ich prędzej czy później doprowadzą do problemów w działaniu symulatora.
Poz
Panowie przygotuje poradnik jak korzystać z radia . Na którym kanale i z kim można się łączyć i jak . Potrzebujemy usystematyzowania i jednakowego podejścia do tematu. Potrzebuje trochę czasu na przygotowanie tego . Chciałbym aby jak najszybciej to weszło do użycia .
- Orzel
- Posts: 368
- Joined: 2018-07-19 20:27
- Contact:
Flights: 270 (641hs)
Specialized in: Mi-8MTV2 Pilot
Kiedyś na forum "iłkowym" napisałem taki mały poradnik dotyczący łączności radiowej. Jest on bardziej przydatny w czasie misji typowo śmigłowcowych wykonywanych z FARP-ów, ale po pewnych modyfikacjach można go przerobić również do latania samolotowego. Wszelkie uwagi są mile widziane.
KRÓTKI PORADNIK ŁĄCZNOŚCI
Łączność radiowa powinna być w miarę zwięzła, krótka i na temat. Latając nasze misje zazwyczaj nie mamy do czynienia z łącznością z „Wieżą kontroli lotów”, dlatego nie będę rozwijał tego tematu. Nadmienię tylko, że wykonując jakiekolwiek operacje lotnicze (starty, lądowania, przeloty, przemieszczenia) w rejonie lądowisk informujemy zazwyczaj na kanale ogólnym o wykonywanej czynności, np.: „Beeper 1 staruje z FARP Sphora”. W celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów, w promieniu do 5 km od FARP-u zaleca się używać wspólnej częstotliwości.
W łączności typu pilot-pilot chcąc nawiązać łączność rozmowę zaczynamy najpierw podając indeks wzywanego, następnie indeks wzywającego, potem treść komunikatu. Wzywany potwierdza swoim indeksem otrzymanie i zrozumienie wiadomości np.: „Rekin 2, Rekin 1 atakuj wskazany cel”, „Rekin2”.
W czasie lotów grupowych jeśli dowódca ugrupowania lub ktoś z formacji ma do przekazania komunikat dla całej grupy najpierw podaje swój indeks a potem treść komunikatu. Pozostali członkowie ugrupowania potwierdzają przyjęcie komunikatu swoim indeksem np.: „Beeper 1 do ugrupowania lądujemy”, „Beeper 2”, „Beeper 3”, „Beeper 4”.
Podczas wspólnych lotów (przelotów) kilku formacji różnych typów statków powietrznych (Ka-50, Mi-17) za łączność pomiędzy ugrupowaniami odpowiedzialni są dowódcy tych ugrupowań. To samo również obowiązuje, gdy ugrupowania wykonują oddzielne zadania i wykonanie danego zadania ma związek z wykonywanym zadaniem drugiego ugrupowania np.: „Beeper 1, Rekin 1, miejsce desantu czyste i zabezpieczone możecie lądować”.
W czasie lotów z użyciem „Simple Radia”, gdy każde ugrupowanie korzysta z innej częstotliwości, dopuszczalne jest w trakcie komunikacji używanie skróconej formy porozumiewania się np. w formacji Beerów zamiast mówić „Beeper 2, Beeper 1 ląduj” można powiedzieć „Dwójka tu Jedynka ląduj”, i wtedy potwierdzamy otrzymanie polecenia „Dwójka”.
Aby usprawnić komunikację i pomoc w orientacji dowódcy grupy podczas wspólnych startów i lądowań oraz lotów danego ugrupowania kilka wskazówek dla pilotów prowadzonych:
• Jeśli start lub lądowanie wykonywane jest pojedynczo, każdy pilot zgłasza po starcie lub lądowaniu do dowódcy ugrupowania np.: „Beeper 2, w powietrzu”, „Rekin 3, na ziemi”.
• Jeśli start lub lądowanie wykonywane jest wspólnie, ostatni pilot w formacji melduje „Grupa w powietrzu”, „Grupa na ziemi”.
• Gdy start formacji wykonywany jest pojedynczo pilot po dołączeniu do formacji melduje dowódcy ugrupowania np.: „Rekin 2, na miejscu”.
W każdym przypadku dowódca ugrupowania potwierdza otrzymanie wiadomości swoim indeksem.
W takcie wykonywania misji, gdy wystąpi sytuacja awaryjna, aby skrócić czas przekazania bardzo ważnej informacji zezwala się nie zachowywać ustalonych form komunikacji.
KRÓTKI PORADNIK ŁĄCZNOŚCI
Łączność radiowa powinna być w miarę zwięzła, krótka i na temat. Latając nasze misje zazwyczaj nie mamy do czynienia z łącznością z „Wieżą kontroli lotów”, dlatego nie będę rozwijał tego tematu. Nadmienię tylko, że wykonując jakiekolwiek operacje lotnicze (starty, lądowania, przeloty, przemieszczenia) w rejonie lądowisk informujemy zazwyczaj na kanale ogólnym o wykonywanej czynności, np.: „Beeper 1 staruje z FARP Sphora”. W celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów, w promieniu do 5 km od FARP-u zaleca się używać wspólnej częstotliwości.
W łączności typu pilot-pilot chcąc nawiązać łączność rozmowę zaczynamy najpierw podając indeks wzywanego, następnie indeks wzywającego, potem treść komunikatu. Wzywany potwierdza swoim indeksem otrzymanie i zrozumienie wiadomości np.: „Rekin 2, Rekin 1 atakuj wskazany cel”, „Rekin2”.
W czasie lotów grupowych jeśli dowódca ugrupowania lub ktoś z formacji ma do przekazania komunikat dla całej grupy najpierw podaje swój indeks a potem treść komunikatu. Pozostali członkowie ugrupowania potwierdzają przyjęcie komunikatu swoim indeksem np.: „Beeper 1 do ugrupowania lądujemy”, „Beeper 2”, „Beeper 3”, „Beeper 4”.
Podczas wspólnych lotów (przelotów) kilku formacji różnych typów statków powietrznych (Ka-50, Mi-17) za łączność pomiędzy ugrupowaniami odpowiedzialni są dowódcy tych ugrupowań. To samo również obowiązuje, gdy ugrupowania wykonują oddzielne zadania i wykonanie danego zadania ma związek z wykonywanym zadaniem drugiego ugrupowania np.: „Beeper 1, Rekin 1, miejsce desantu czyste i zabezpieczone możecie lądować”.
W czasie lotów z użyciem „Simple Radia”, gdy każde ugrupowanie korzysta z innej częstotliwości, dopuszczalne jest w trakcie komunikacji używanie skróconej formy porozumiewania się np. w formacji Beerów zamiast mówić „Beeper 2, Beeper 1 ląduj” można powiedzieć „Dwójka tu Jedynka ląduj”, i wtedy potwierdzamy otrzymanie polecenia „Dwójka”.
Aby usprawnić komunikację i pomoc w orientacji dowódcy grupy podczas wspólnych startów i lądowań oraz lotów danego ugrupowania kilka wskazówek dla pilotów prowadzonych:
• Jeśli start lub lądowanie wykonywane jest pojedynczo, każdy pilot zgłasza po starcie lub lądowaniu do dowódcy ugrupowania np.: „Beeper 2, w powietrzu”, „Rekin 3, na ziemi”.
• Jeśli start lub lądowanie wykonywane jest wspólnie, ostatni pilot w formacji melduje „Grupa w powietrzu”, „Grupa na ziemi”.
• Gdy start formacji wykonywany jest pojedynczo pilot po dołączeniu do formacji melduje dowódcy ugrupowania np.: „Rekin 2, na miejscu”.
W każdym przypadku dowódca ugrupowania potwierdza otrzymanie wiadomości swoim indeksem.
W takcie wykonywania misji, gdy wystąpi sytuacja awaryjna, aby skrócić czas przekazania bardzo ważnej informacji zezwala się nie zachowywać ustalonych form komunikacji.