Friendly Fire podczas misji "Operetka"

Moderator: Instruktor

Post Reply
User avatar
Qba
Posts: 627
Joined: 2018-09-06 19:06

Flights: 246 (616hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

VFA-313 Commanding Officer

Dnia 18 sierpnia 2022 podczas misji HRP "Operacja Operetka" doszło do incydentu friendly fire.

Niestety sprawca nie zaszczycił nas choćby próbą analizy tego wypadku a nie chcę, żeby ta wirtualna śmierć okazała się bez znaczenia, dlatego raport jestem zmuszony napisać ja - ofiara incydentu. Mam nadzieję, że post przyczyni się do uniknięcia podobnych zdarzeń na przyszłych gildiowych misjach.

Co się stało?

W trakcie walki powietrznej na bliskim dystansie z MiGami-21 Snake 1-2 (F/A-18C) zestrzelił pociskiem AIM-9M swojego prowadzącego - Snake'a 1-1.

Ogólne okoliczności

- Flight Snake 1, two-ship F/A-18C z zadaniem escort jest częścią multi-flightowego package'u.
- Plan zakładał ingres do celu na wysokości poniżej 250 stóp, unikanie bycia wykrytym i unikanie walki.
- Brak restrykcji w komunikacji radiowej
- Brak restrykcji w użyciu radaru
- Brak innych restrykcji dot. EMCON
- Uzbrojenie AIM-9 + AIM-7 (misja w latach 80-tych)
- Brak AWACSa
- Brak datalinka


Incydent

- Lot w stronę celu, terytorium wroga
- Snake 1 w formacji trail z 2-3 NM separacji
- Piloci regularnie robią cross-check odległości do kolejnego waypointu, do tego yardstick sweet

- W pewnym momencie, na godzinie pierwszej, w odległości około 10NM przed Snake 1-1 "pojawia się" flight wrogich Fishbed'ów lecących prostopadle do toru lotu Snake'a 1. Żadna ze stron nie wie jeszcze o obecności drugiej.
- Gdy Fishbedy są około 5NM przed nosem Snake'a 1-1, Snake 1-2 zgłasza coś w stylu "coś leci wysoko przed nami" (z pamięci Snake'a 1-1 - brak nagrania)
- Snake 1-1 po chwili nawiązuje kontakt wzrokowy (widać jak MiGi zaczynają puszczać flary) po czym odpala Fox2 w stronę jednego z MiGów.
- W podobnym momencie będący 2 mile w trailu Snake 1-2 odpala swojego Fox2
- Rakieta wystrzelona przez Snake 1-1 nie trafia (za blisko, za duży kąt)
- Rakieta wystrzelona przez Snake 1-2 nie trafia
- Snake 1-1 mija się z jednym z MiGów, rozpoczyna ostry skręt w prawo i sypiąc flary zgłasza "Snake 1-1 engaged!"
- Mniej więcej w podobnym momencie znajdujący się 2 NM w trailu Snake 1-2 odpala drugiego Fox2.
- Kilka sekund później rakieta wystrzelona przez Snake 1-2 trafia kontynuującego prawy skręt Snake'a 1-1.

Widok z góry (modele samolotów nie w skali)


Widok z HUDa Snake 1-2 (modele samolotów nie w skali)


Całe ACMI https://dedi.gildia.org/dcs_acmi/Tacvie ... a.zip.acmi



Popełnione błędy
(w mojej ocenie)
- Snake 1-2 nie wykonał poprawnie VID celu przed oddaniem strzału
- Snake 1-2 mając świadomość, że na linii strzału może znajdować się maszyna blue powinien dodatkowo upewnić się czy jego Fox2 nie będzie jej zagrażał.
- Wschodzące akurat słońce działało oślepiająco - należało przyjąć, że VID może być obarczone dodatkowym błędem
- Snake 1-2 albo nie użył radaru do zalokowania celu przed strzałem albo zalokował ale nie zaczekał na potwierdzenie identyfikacji EID (IFF+NCTR) jako hostile (romb na HUDzie). Trafiony Snake 1-1 nie przypomina sobie spike'a od Snake'a 1-2 na RWR.
- Nawet gdyby Snake 1-2 poprawnie dokonał identyfikacji celu (VID lub EID) to oddanie w tej sytuacji strzału Fox2 byłoby "questionable" ze względu na obecność maszyny blue na lini strzału.

Wnioski

- Podczas walki powietrznej na bliskim dystansie nie może dochodzić do sytuacji, że pilot nie jest pewien do czego strzela.
- Należy zawsze, gdy tylko jest to możliwe używać radaru (tryb ACM) do wykonania EID ("Friend" + kwadrat vs romb na HUDzie - Ściągawka z HAFU ).
- Poprawne zidentyfikowanie (VID lub EID) celu jako hostile nie gwarantuje, że wystrzelony AIM-9 nie zmieni "po drodze" celu i nie poleci gdzie indziej. Dlatego dodatkowo ważne jest by linia strzału "była czysta" - do tego niezbędna jest odpowiednia komunikacja wewnątrz flightu, świadomość gdzie jest lead/wingman oraz chłodna ocena sytuacji.
- Każdy z nas popełnia błędy. Sam mam na koncie więcej niż jedno Friendly Fire. Ważne, żeby na błędach się uczyć i ich nie powtarzać. Do tego na Gildii, jeżeli jest się tym, który naciskał trigger, wypada (w dobrym tonie jest) napisać o tym krótką analizę. Wiecie, to taka forma przeprosin w stronę tego kogoś, kto poszedł do piachu.



Screeny wrzucone na sam dół żeby było czytelniej.


Image

Image

Image

User avatar
bartoszka
Posts: 47
Joined: 2019-11-17 21:28

Flights: 8 (21hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

Chciałbym zapytać dla jasności, co oznacza ten kwadrat wokół czerwonego samolotu na widoku z HUDa, locka z głowicy 9-ki?

Wydaje się, że gdyby Snake 1-2 chwilę poczekał i dociągnął parę G to ten sidewinder poszedłby dobrze... Nie wiem dokładnie, jaka tam była widoczność przez to słońce, więc nie neguję wspomnianych błędów, ale mam wrażenie, że tam było do ugrania okno możliwości. Trochę trudno to ocenić bez pełnej skali.

User avatar
Foka
Posts: 605
Joined: 2020-06-12 01:01

Flights: 206 (465hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

492nd vFS Pilot

bartoszka wrote: 2022-08-30 01:09Chciałbym zapytać dla jasności, co oznacza ten kwadrat wokół czerwonego samolotu na widoku z HUDa, locka z głowicy 9-ki?
Nie, TacView nie ma dostępu do takich informacji. To jest zaznaczony drugi obiekt w TacView.
bartoszka wrote: 2022-08-30 01:09Wydaje się, że gdyby Snake 1-2 chwilę poczekał i dociągnął parę G to ten sidewinder poszedłby dobrze... Nie wiem dokładnie, jaka tam była widoczność przez to słońce, więc nie neguję wspomnianych błędów, ale mam wrażenie, że tam było do ugrania okno możliwości. Trochę trudno to ocenić bez pełnej skali.
Moim zdaniem wyraźnie widać, że Snake 1-2 śledził Miga i w momencie jak oba samoloty nachodzą na siebie zaczyna śledzić swojego prowadzącego - prawdopodobnie wyłącznie wzrokowo.

Image

Niestety możemy tylko zgadywać, bo Snake 1-2, mimo wielokrotnych próśb o wypowiedzenie się w tym temacie, uparcie milczy.

User avatar
bartoszka
Posts: 47
Joined: 2019-11-17 21:28

Flights: 8 (21hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Rentier

Damn, z tej perspektywy, którą wrzuciłeś (HUD) to wygląda zupełnie inaczej niż mi się wydawało.

Post Reply