[2022-12-21 20:30] FINEX- Day 1

Raporty z zakończonych lotów - forum dostępne tylko dla zarejestrowanych członków grupy
Post Reply
User avatar
Wikary
Moderator
Posts: 1162
Joined: 2018-11-11 10:35
Contact:

Flights: 220 (544hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Marshaller

VMFA-117 Commanding Officer

Image

Nazwa wydarzenia: [2022-12-21 20:30] FINEX- Day 1

Data/godzina wydarzenia: 2022-12-21 20:30

Typ wydarzenia: Trening

Organizator: Bonqu

Serwer: Hostowane przez graczy

Sloty: 9/12

Lista slotów: KLIK

Sitrep: viewtopic.php?f=59&t=5846

Mapa: Nevada

ACMI: KLIK

Czas trwania: 100min.

Krótki opis:

FINEX -Marine Corps Final Exercises . Pierwszy dzień treningu Marines, w którym będziemy ćwiczyć skoordynowany atak na cele naziemne z lotu koszącego. W ćwiczeniach wezmą udział 3 sekcje. Czas w tym ćwiczeniu będzie odgrywał kluczową rolę. Cel jest broniony przez SA-11 oraz AAA. W myśl zasady ćwiczymy tak jak walczymy, robimy tylko jedno podejście.

Lista obecności:

Obecni

Informacje o statusie rekrutacji dostępne na stronie eskadry
VMFA - 117 Mighty Wombats
User avatar
Cat
Posts: 118
Joined: 2019-04-23 00:59

Flights: 161 (452hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

Dodge 1-1 - F/A-18C
Dodge 1-2 - F/A-18C

Wstęp
Bardzo fajnie zaplanowany trening i super, że NTTR wraca do łask. Niestety w wyniku zdarzeń losowych oraz błędów leadera, Dodge-1 nie wypełnił założeń treningu. W poniższym raporcie streszczę przebieg lotu oraz przeanalizuję popełnione błędy, ich przyczyny oraz skutki, a także postaram się podać potencjalne działania, które powinny zostać podjęte z perspektywy czasu.

Przebieg lotu

Takeoff
Leader ustawił się po złej stronie pasa. (jeśli wiatr wieje bardziej z lewej, to leader powinien ustawić się po prawej, aby turbulencje nie były zwiewane w stronę wingmana). Przed startem leader poinformował wingmana o zamiarze wykonania section takeoff bez dopalacza. Leader był błędnie przekonany o tym, że afterburner detent jest w ustawieniu blokującym użycie, co poskutkowało niezamierzonym włączeniem dopalacza podczas startu.

Departure
Po upływie niecałych 3 minut od startu, w trakcie wykonywania procedury DREAM SIX, doszło do kolizji Dodge 1-1 i Dodge 1-2. W wyniku desynca wingman uderzył w prawy statecznik poziomy leadera, w wyniku czego, duża część tego elementu została oderwana. Wingman doznał poważnych uszkodzeń uniemożliwiających dalszy lot i natychmiast zawrócił na lotnisko. Uszkodzenia leadera utrudniały pilotaż, jednak, w jego ocenie nie stanowiły poważnego zagrożenia. Leader odeskortował wingmana w pobliże lotniska, a ten wykonał lądowanie awaryjne. Leader kontynuował lot do tankowca, a wingman przesiadł się do innej maszyny.

Enroute and Attack
Wingman dołączył do leadera i kontynuowali lot po wyznaczonej trasie. Leader chciał nadrobić czas stracony w wyniku kolizji, więc leciał szybciej niż zakładane 480kt GS oraz delikatnie ścinał zakręty. Dodge 2 leciał za Dodge 1, starając się utrzymać odpowiednią odległość, jednak było to utrudnione z powodu dużej prędkości. W trakcie lotu na bardzo niskiej wysokości leader próbował obliczyć nowy realny TOT, nawigował wzdłuż trasy i starał się utrzymać małą wysokość, walcząc z samolotem, którego pilotaż był utrudniony na skutek uszkodzeń. Zjawisko "Task Saturation", które wystąpiło u leadera, doprowadziło do pomylenia punktów trasy w wyniku czego, lot nie zgłosił się w porę do kontrolera strefy, a manewr pop-up został rozpoczęty zbyt późno. Opóźnione rozpoczęcie manewru poskutkowało niepowodzeniem ataku (dry pass). Po ataku, awaria samolotu wingmana (brak reakcji na ruchy drążka) doprowadziła do zestrzelania przez SA-11. Leader udał się w stronę lotniska.

Landing
Leader wykonał Overhead Break, którego końcowa część (base i final) wyszły słabo (mała wysokość, zejście na lewo od osi pasa i późne przyziemienie) częściowo ze względu na uszkodzenia utrudniające pilotaż. Po przyziemieniu leader miał trudność z wyhamowaniem. Pod koniec pasa samolot wpadł w poślizg i wykonał pełny obrót, co pomogło w zatrzymaniu.

Analiza błędów

Takeoff
1. Ustawienie się leader'a po złej stronie pasa wynikało z pobieżnego zapoznania się z warunkami atmosferycznymi.
2. Przypadkowe użycie afterburnera było spowodowane złym ustawieniem jednej z opcji w DCS (została zmieniona podczas reinstalacji, a ja zapomniałem jej potem przywrócić do dobrej wartości). Aby afterburner był domyślnie zablokowany, należy wejsć w OPTIONS > SPECIAL > F/A-18C i ustawić pole "Afterburner detent" na wartość "Always on".

Departure
1. Po kolizji leader również powinien był podjąć decyzję o powrocie na lotnisko. Uszkodzenia rzutowały na dalszy lot i po części przyczyniły się do niepowodzenia w wykonaniu zadania.
2. Po spotkaniu z Dodge 2 przy tankowcu Dodge 1-1 powinien poprosić o wizualną inspekcję samolotu pod kątem innych uszkodzeń.

Enroute and Attack
Po tankowaniu i dołączeniu Dodge 1-2, zamiast gorączkowego nadganiania, ustalony wcześniej TOT powinien zostać odrzucony, a zamiast niego powinien zostać NA SPOKOJNIE (np. package wchodzi w orbitę na obecnej pozycji) wyznaczony nowy TOT (ROLEX względem planowanego). Ewentualnie trzymanie TOT mogło zostać zupełnie zignorowane, Dodge 1 trzymałby ustaloną prędkość, a Dodge 2 utrzymywałby ustaloną separację.

Landing
Ze względu na uszkodzenia, Dodge 1-1 powinien wykonać awaryjne lądowanie z prostej, zamiast wykonywać Overhead Break.

Odnośnie innych lotów
Kilka samolotów, przed wjazdem na pas, przejechało przez strefę EOR (End of Runway). Wydaje mi się, że nie ma sensu przejeżdżać przez taką strefę, jeżeli nie mamy zamiaru się tam zatrzymywać. Jeżeli ktoś nie ma pojęcia, co to jest, to można sobie trochę przeczytać np. tutaj: https://www.lakenheath.af.mil/News/Arti ... 15-safety/

Dla MM
W Hornecie nie ma możliwości zmiany nazw waypoint'ów z kokpitu (przynajmniej w DCS). Bardzo pomocne jest, gdy MM nada im nazwy w trakcie tworzenia misji. Wtedy wybierając waypoint, pilot od razu widzi co to za waypoint (AAR, CHECK IN, IP itd.) i nie musi tego zapamiętywać przed lotem lub sprawdzać w kneeboardzie. Zmniejsza to ryzyko pomyłki pilota. Oprócz tego, nazwy z ME chyba eksportują się do CF, więc potem widać co jest czym.

“A pint of sweat will save a gallon of blood”
User avatar
Bonqu
Posts: 28
Joined: 2020-10-01 21:10

Flights: 110 (264hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

VMFA-117 Marine Aviator

Enfield 1-1 - F/A-18C
Enfield 1-2 - F/A-18C

Wstęp

W końcu udało mi się znaleźć trochę czasu na sporządzenie raportu. Postaram się trzymać układu poprzednika. Enfield 1 wypełnił założenia planu lotu i wykonał zadanie. Z różnych przyczyn Enfield 2 nie uczestniczył w locie. Chevy 1 z uwagi na problemy techniczne był zmuszony po starcie zawrócić na lotnisko. W związku z tym Enfield 1 samodzielnie kontynuował lot.

Przebieg lotu

Takeoff

Start sekwencyjny w separacji – b/u.

Departure

Procedura odlotu Dream Six Departure – b/u

Enroute and Attack


Enfield 1 udał się do tankowca zgodnie z planem lotu. Dokonał tankowania w powietrzu po czym skierował się do punktu PUSH. Do WP 2 dotarł w wyznaczonym czasie. Zameldował się do kontrolera strefy po czym zgodnie z wytyczoną trasą w formacji taktycznej line abreast lotem na niskim pułapie kierował się do celu. Nad celem o czasie. Cel został zniszczony bez strat własnych.

Landing
Sekcja wykonała Overhead Break. Bezpiecznie wylądowała.

Analiza błędów

Enroute and Attack
Lot na niskim pułapie w formacji Line abreast. Zakręty pokonywano poprzez check turn zamiast tac turn. Po analizie lepszą opcją byłaby formacja Fighting Wing pozwalająca na większą swobodę i łatwość w utrzymaniu formacji skrzydłowemu oraz lot na niskim pułapie w trudnym terenie. Wykonano jednostronny atak typu Pop-up , dekonfiktowano poprzez wysokość. Atak wykonano zgodnie z założeniami lecz po analizie tego typu atak daje raczej mierne obopólne wsparcie przez członków lotu. W finalnej fazie członkowie sekcji nie widzieli się co uniemożliwiało udzielenie ewentualnego wzajemnego wsparcia. Podczas ataku jednostka naziemna otworzyła ogień do leadera. Na szczęście ogień był niecelny. W drodze powrotnej należało dokonać battle damage check czego niestety zabrakło.

Landing

Tuż po breaku Enfield 1 zaczął się zniżać zamiast utrzymywać wysokość 3500 ft MSL. Na szczęście w pobliżu nie było innych statków powietrznych i nie doszło do niebezpieczeństwa kolizji.


Podsumowanie:

Jest to mój debiut w tworzeniu misji. Tym bardziej się cieszę, że nie skończyło się katastrofą a niektórym się podobało. Bardzo dziękuję za udział i obszerny debriefing. Postaram się zastosować do wskazówek danych przez Cat. Nazwy Waypointów faktycznie ułatwiły by orientację pilotów.

Post Reply