SGPSz - Loty Szkolne 06.02.2023

Plany nadchodzących lotów - forum otwarte dla wszystkich
Post Reply
User avatar
Andrut
Posts: 156
Joined: 2020-04-01 08:07

Flights: 67 (198hs)
Specialized in: Mi-24P Pilot



Gildia Pilot

SGPSz Oficer

Image Loty Szkolne- 06.02.2023, godz. 20:30
Serwer: Serwer SGPSz

Opis treningu: Trening ma na celu doskonalenie umiejętności pilotażu podstawowego. Piloci mają utrwalić i udoskonalić swoje umiejętności w zakresie:
- komunikacji radiowej
- kołowania
- startu w formacji
- przelot w formacji po trasie
- lądowanie w formacji
- kręgi nadlotniskowe
- zawis nad wyznaczonym punktem

Punktem dodatkowym jest możliwość rozpoczęcia szkolenia na dowódcę ugrupowania. (opcjonalnie, dla osób wytypowanych przez dowództwo)

Na treningu obowiązuje dyscyplina jak na misji HRP. Komunikacja wyłącznie na SRS.

W czasie treningu wymagane jest stosowanie Standardowych Procedur Operacyjnych.

Standardowe Procedury Operacyjne

1. Przed uruchomieniem statku powietrznego zapoznać się z warunkami meteorologicznymi na danym lotnisku/lądowisku oraz diagramem lotniska.
2. Uruchomienie statku powietrznego przeprowadzić zgodnie z procedurą obowiązującą dla danego typu.
3. Po uruchomieniu statku powietrznego ustawić:
a. Kurs pasa/startu.
b. Wysokość minimalną na radiowysokościomierzu (30m).
c. Częstotliwość BRL i DRL (zamiast częstotliwości DRL można ustawić częstotliwość innej radiolatarni wykorzystywanej w danym locie/zadaniu).
4. W zależności od panujących warunków włączyć odpowiednie oświetlenie zewnętrzne statku powietrznego:
a. W dzień włączyć lampę błyskową/stroboskopową na belce ogonowej.
b. W nocy lub przy ograniczonej widoczności włączyć oświetlenie zewnętrzne kadłuba, światła obrysowe wirnika nośnego, a przy lotach w ugrupowaniu włączyć światła do lotu w formacji.
UWAGA: Dowódca ugrupowania może zmienić rodzaj oświetlenia w zależności od potrzeb.
5. Przed wykołowaniem włączyć reflektor do kołowania.
6. Po zakołowaniu na miejsce startu wyłączyć reflektor kołowania i włączyć reflektor do startu, który należy wyłączyć w powietrzu po starcie.
7. W czasie lotów szkolnych dolot do strefy wykonywać na wysokości 300m, a powrót ze strefy na 200m.
8. Przed lądowaniem na innym lotnisku/lądowisku niż lotnisko/lądowisko startu ustawić kurs pasa/lądowania.
9. W czasie lądowania, będąc już na prostej włączyć reflektor do lądowania.
10. Na każdym etapie lotu w czasie łączności radiowej używać ogólnie przyjętych zwrotów.
bo wielu o nich nie pamięta

Podstawowe obowiązki prowadzącego i prowadzonego

Obowiązki prowadzącego (dowódcy grupy).
Dowódca grupy odpowiada za bezpieczne i dokładne wykonanie zadania i obowiązany jest:
• w ugrupowaniu luźnym wykonywać lot w miejscu zapewniającym najlepsze warunki dowodzenia, a w ugrupowaniu zwartym jako prowadzący grupy;
• jeżeli jest prowadzonym, kontrolować prawidłowość działania prowadzącego, a w razie konieczności przejąć prowadzenie grupy;
• analizować sytuację i podejmować decyzję co do sposobu wykonania zadania.

Prowadzący grupy statków powietrznych obowiązany jest:
• kierować grupą od wejścia do kabiny do zakołowania i wyłączenia silników;
• na etapie szkolenia uprzedzać prowadzonych o rodzaju manewru i nie dopuszczać do gwałtownych zmian warunków lotu, szczególnie podczas lotu koszącego i na małych wysokościach;
• utrzymywać łączność radiową z AWACS TWR itp. i prowadzonymi;
• ciągle oceniać sytuację powietrzną, meteorologiczną oraz podejmować niezbędne decyzję;
• utrzymywać orientację geograficzną i nakazane warunki lotu;
• podczas lotu pozostawić prowadzonym zapas ciągu silników, niezbędny do utrzymywania ustalonego miejsca w ugrupowaniu;
kontrolować zużycie paliwa SP swojego i prowadzonych.

Prowadzącemu grupy zabrania się:
wchodzenia w chmury bez uprzedniego rozczłonkowania ugrupowania w ustalonej kolejności (jeżeli zadanie nie przewiduje lotu w warunkach w ugrupowaniu zwartym) i wykonywania lotów w warunkach atmosferycznych trudniejszych niż pozwala na to stopień wyszkolenia prowadzonych załóg.

Prowadzony pilot wykonujący lot w składzie grupy obowiązany jest:
• stale utrzymywać swoje miejsce w ugrupowaniu, obserwować SP z przodu, nie tracąc go z pola widzenia;
• do ugrupowania zwartego dołączać tylko na prostej przy zwiększonym odstępie, a następnie zająć nakazane miejsce;
• zwracać uwagę na komendy (sygnały) prowadzącego i dokładnie je wykonywać;
• prowadzić obserwację przestrzeni powietrznej aby uniknąć zderzenia z innymi SP lub przeszkodami;
• znać i uwzględnić możliwości manewru SP podczas lotu grupowego, szczególnie na małych wysokościach, w lotach koszących i zbliżonych do pułapu SP;
• natychmiast meldować dowódcy grupy o wszystkich sytuacjach szczególnych na pokładzie oraz powziętych decyzjach;
• utrzymywać w czasie lotu orientację geograficzną i przestrzenną, meldować dowódcy grupy o odchyleniu od trasy i być gotowym w każdej chwili do samodzielnego nawigowania.

Prowadzonemu zabrania się:
• dołączania i wychodzenia z ugrupowania lub zmiany miejsca bez zezwolenia dowódcy grupy (wyjątek stanowi utrata z pola widzenie prowadzącego);
• prowadzenia korespondencji radiowej bez wyraźnej potrzeby.

Post Reply