Mierzenie przebytego dystansu f-16

Forum tylko do odczytu, archiwum postów, obecnie przeniesione na Discord.
Dział Analizy, aktywny

Moderator: Instruktor

Locked
HopkinsPoland
Posts: 20
Joined: 2022-09-04 18:00




Gildia Spotter

NEWBIE Spotter

Pytanie, jak mierzyc dystans. Przykład: lece f-16, prosze wieżę o namiary na lotnisko=inbound. Wieża podaje kierunek, odleglosc i pas. Powiedzmy ze 35mil.Nie chce korzystac z mapy, tworzyc steerpointu, wykorzystuje tylko ILS bo dane lotnisko nie posiada TACAN. Czy jest jakis licznik mil? 🤔😁

User avatar
Bonfire
Posts: 40
Joined: 2022-06-07 22:03

Flights: 58 (106hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

VFW-JG52 Kommandant (Dowódca)

s = V*t

s - droga
V - prędkość
t - czas w sekundach

313 kts przez 10s to bardzo leciutko ponad 1 mila

Więc lecąc 313kts to do lotniska potrzebujesz 35*10 = 350 sekund.

User avatar
Bonfire
Posts: 40
Joined: 2022-06-07 22:03

Flights: 58 (106hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

VFW-JG52 Kommandant (Dowódca)

każde 100kts to 1,9mi/min czyli szacunkowo na oko 2mi

HopkinsPoland
Posts: 20
Joined: 2022-09-04 18:00




Gildia Spotter

NEWBIE Spotter

Ok, dzieki za pomoc. A mogli w kabinie resetowalny dalekomierz zamontowac

User avatar
Bonfire
Posts: 40
Joined: 2022-06-07 22:03

Flights: 58 (106hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Pilot

VFW-JG52 Kommandant (Dowódca)

HopkinsPoland wrote: 2023-05-18 21:59 Ok, dzieki za pomoc. A mogli w kabinie resetowalny dalekomierz zamontowac
No nie całkiem, bo: dochodzi prędkość i kierunek wiatru, tak naprawdę TAS cię interesuje, a nie IAS.
No i na jakiej wysokości lecisz :D
Im dłuższy dystans, tym bardziej będzie się rozjeżdżać.
Ale myślę, że jak zapytasz kogoś z VFS-333 albo 6WELT, to chętnie Ci pomoże, jak oni to rozwiązują w F-16

User avatar
Kisi
Posts: 65
Joined: 2020-05-18 21:35
Contact:

Flights: 173 (402hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

VMFA-117 Executive Officer

Bonfire wrote: 2023-05-19 01:44
HopkinsPoland wrote: 2023-05-18 21:59 Ok, dzieki za pomoc. A mogli w kabinie resetowalny dalekomierz zamontowac
No nie całkiem, bo: dochodzi prędkość i kierunek wiatru, tak naprawdę TAS cię interesuje, a nie IAS.
No i na jakiej wysokości lecisz :D
Im dłuższy dystans, tym bardziej będzie się rozjeżdżać.
Ale myślę, że jak zapytasz kogoś z VFS-333 albo 6WELT, to chętnie Ci pomoże, jak oni to rozwiązują w F-16
Mam wrażenie, że przy mierzeniu przebytego dystansu względem Ziemi, interesuje Cię ground speed. Pozycja "dolna" przełącznika HUD Velocity Switch GND SPD na prawej konsoli w F-16.

HopkinsPoland
Posts: 20
Joined: 2022-09-04 18:00




Gildia Spotter

NEWBIE Spotter

Raczej na pewno interesuje mnie prędkość względem ziemi. Przecież to prosty układ który liczyłby prędkość x czas, przycisk reset i urządzenie oblicza przebyty dystans. Wiadomo że nie dokładnie co do 100m ale zawsze to wtedy jakiś wyznacznik. Uczę się latać i nawigować bez mapy F10 tylko korzystając z radia i kneeboarda. Wiadomo że mogę wszystko sobie przeliczyć ale jak mam do lotniska kilkadziesiąt mil, zła pogoda, lądowanie tylko z ILS bez TACAN to czasu mało.

User avatar
Avantar
Posts: 1125
Joined: 2018-06-19 09:26

Flights: 281 (754hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

Teoretycznie mozesz liczyc w pamieci wykorzystujac ground speed podawany na stornie List->6 (INS). Natomiast w praktyce jeżeli korzystasz z ATC wbudowanego to jak polecisz odpowiednio długo w zadanym kierunku to dostaniesz nowy kurs, juz bezposrednio na pas. A jeżeli lecisz już z kursen na pas to tylko śledzisz igły ILSa a odległość ma mniejsze znaczenie. Jeżeli BARDZO chcesz śledzić tą odległość od momentu, kiedy Ci ATC podało "leć 50 mil na północ" to najwygodniejszym sposobem będzie wbicie markpointa overfly (ICP 7, zmieniasz z HUD na OFLY, TMS up). Na WP 26 wbije Ci sie steerpoint (nie zaburza tych steerpointów trasy które masz wbite np z edytora). Wtedy po przełączeniu ICP-4 (STPT) i wybraniu steerpointu 26 masz podaną do niego odległość. śledzisz kiedy będzie 50 mil i gotowe. To urządzenie które nazywasz dalekomierzem ;-) właśnie w ten sposób jest zaimplementowane - odgległością od steerpointa. NIkogo nie obchodzi ile prawdziwej drogi pokonasz esując za to odległość od punktu zawsze jest istotna.

Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
HopkinsPoland
Posts: 20
Joined: 2022-09-04 18:00




Gildia Spotter

NEWBIE Spotter

Avantar w pelni odpowiedziałeś na moje pytanie. Dostaje namiar z ATC, tworze markpointa z aktualnej lokalizacji samolotu i mam odlicznie przebytej drogi od punktu. Dużo łatwiej wtedy kiedy do lotniska mam większy dystans zorientowac kiedy z duzej wysokosci zejść niżej by się odpowiednio ustawić. Widze że Twoja wiedza jest spora - dziekuję za pomoc
P.S. czy da sie skasować steerpiont / markpoint?

User avatar
Avantar
Posts: 1125
Joined: 2018-06-19 09:26

Flights: 281 (754hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

HopkinsPoland wrote: 2023-05-22 12:43 P.S. czy da sie skasować steerpiont / markpoint?
Nie, nie mozna kasowac steerpointów, natomiast każde kolejne zapisanie Marpointa tworzy kolejny steerpoint na numerac 26-30. Jeżeli 30 jest już zajęty to zaczyna od początku, na 26 i tak w kółko.

Avantar
My rig: MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI; HyperX Fury RGB 64GB (4x16GB) 3200MHz DDR4 CL16; Intel Core i9-10900KA; Zotac RTX 3090; HOTAS Warthog; HOTAS Cougar; WinWing F16EX Throttle, MFD Cougar; Track IR 5; Thrustmaster TPR
User avatar
Vincent
Posts: 387
Joined: 2019-09-12 02:39

Flights: 179 (483hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Rentier

333 Commanding oficer

Opracowałem na potrzeby raczej latania warbirdami i 2 gen typu Sabre czy MiG-15/19. Tu masz tabelę. Jest wystarczająco dokładna. Z drugiej strony w F-16 masz TACAN. Jeśli jednak lotnisko nie posiada TACAN to możesz skorzystać z kneeboardów mojego autorstwa i wbijać koordynaty do INS. Wówczas będziesz znać odległość. https://drive.google.com/file/d/1s3RHbV ... sp=sharing

Tu masz kneeboardy: viewtopic.php?t=4987

co do "spuszczania" wysokości po trasie dolotu to: https://drive.google.com/file/d/1xUtyYY ... wT3zt/view

już żeby dokładniej dla F-16 i na temat to to: https://drive.google.com/file/d/1oKsIC0 ... sp=sharing

Locked