Gildia.org jest otwartą platformą do wspólnych rozgrywek polskiej sceny DCS - zapraszamy wszystkich pilotów (niezależnie od poziomu doświadczenia), a także wszystkie zorganizowane grupy oraz eskadry.

Zarejestruj się i dołącz do naszej społeczności, latamy na DCS World 2.5 Open Beta oraz nie stawiamy kryteriów rekrutacyjnych (REKRUTACJA), wszyscy chętni do wspólnego latania online znajdą u nas swoje miejsca na naszym fragmencie wirtualnego nieba.

Jeśli jeszcze jesteś niezdecydowany zapraszamy na nasz serwer TeamSpeak (konfiguracja viewtopic.php?f=11&t=4 ) lub nasz kanał YouTube https://www.youtube.com/channel/UCLTBtk ... 0tyQ7lnWpg.

[2019-01-06 20:00] Carrier Ops Case I

Plany nadchodzących lotów - forum otwarte dla wszystkich
Awatar użytkownika
Qba
Rejestracja: 2018-09-06 19:06

Gildia Pilot

313 Pilot

2019-01-04 17:55

Trening odejść i podejść do lotniskowca z zachowaniem procedur Case I (dzień, dobra pogoda) z uwzględnieniem ludzkiego ATC. Zaczniemy od briefingu, na którym powtórzymy teorię i zwrócimy uwagę na elementy charakterystyczne dla środowiska gry.

WAŻNE: Proszę wszystkich uczestników o zapoznanie się z poniższym dokumentem i w miarę możliwości przećwiczenie wszystkiego "na sucho". Jeżeli są pytania to chętnie na nie odpowiem, można mnie znaleźć na TeamSpeaku.
https://docs.google.com/document/d/1MSJ ... sp=sharing

Na pewno przyda się w czasie lotu umiejętność ustawiania na HSI CRSu na TACAN'ie zgodnego z podanym kursem lotniskowca oraz odczytywanie odległości do radialu w prawym dolnym rogu HSI.



Przydział maszyn
Na potrzeby tej misji zmieniamy swój callsign w DCSie (w liście serwerów po prawej stronie na górze) tak, żeby uwzględniał numer konkretnej maszyny, którą będziemy lecieć. Przydział numerów jest tu: gildia/event?mid=274
Przykładowo Krzychoo i Ronan mają zająć samoloty 110 i 111 a w DCSie muszą zmienić xywki na
  • 110 | Krzychoo
  • 111 | Ronan
Zajmując swój slot upewniamy się, że wzięliśmy samolot z dobrym numerem. W przypadku jakichś komplikacji (pomyliliśmy samolot, zajęliśmy rezerwowy, nie ten itd) w komunikacji z ATC należy używać numeru z callsignu w DCSie.


Plan startów i przydział częstotliwości wewnątrz flightów
Fala 1:
  • Hot: 206, 207, 210, 212 | 121.2 MHz
  • Cold: 302, 303, 305, 306 | 121.4 MHz
Piloci z Fali 2 siedzą na "Spectators" i wchodzą do kokpitów dopiero na mój wyraźny sygnał. Ma to na celu uniknięcie problemów ze spawnowaniem się na kimś.

Fala 2:
  • Hot: 110, 111, 115, 117 | 121.6 MHz
  • Cold: 101, 102, 105, 107 | 121.8 MHZ
Część samolotów zaczyna na lotnisku Senaki:
  • 201, 204 | 122.2 MHz
  • 310, 311 | 122.4 MHz
  • 403, 404, 405, 406 | 122.6 MHz

Piloci startują parami (sekcjami) i trzymają się blisko parami podczas lotu. Przed startem należy uzyskać zgodę od ludzkiego ATC.

Po starcie sekcje odchodzą na wybrany przez siebie kierunek na odległość około 60-80 nm od lotniskowca następnie zawracają i będąc 50 nm lub dalej od łódki zgłaszają do ludzkiego CATCC chęć lądowania. CATCC zarządza ruchem i sprowadza wszystkich na łódkę w oparciu o procedury Case I przedstawione w powyższym dokumencie i omówione na briefingu. Jeżeli po wylądowaniu ktoś chciałby zrobić kolejną rundkę to zgłasza to do wieży.

Jeżeli ktoś po wylądowaniu nie chce lecieć drugi raz tylko zaparkować i oglądać co się dzieje to zgłasza to do wieży, żeby ta wskazała miejsce do parkowania.

METAR
Temp -1C | Some clouds 7000 ft | wind 324 3kts sea level | QNH 2953 | Visibility unlimited

Komunikacja:
Zaleca się by samoloty znajdujące się w promieniu 100 nm od lotniskowca miały ustawioną jego częstotliwość. Na drugim radiu zaleca się ustawienie częstotliwości wewnątrz flightowej (podane wyżej).

Lotniskowiec:
  • USS Stennis CVN-74 | 1X STE | 127.5 Marshal & LSO | ICLS 1
LSO:
W misji wgrany jest skrypt Alerax AI LSO ale na tym treningu z niego nie korzystamy. Można jedynie przed ostatnią prostą poprosić o "Straight in Approach" jeżeli ktoś chce uzyskać szczegółową ocenę lądowania.

Lotniska zapasowe:
  • Batumi | 16X BTM | 131.0
  • Senaki | 31X TSK | 132.0 (będzie ludzkie ATC na podanej częstotliwości)
  • Kobuleti | 67X KBL | 133.0
Tankowce:
  • Shell 1 | 40Y SHE | 251.0 | KC-130 (nadaje tylko kierunek)
  • Arco 1 | 41Y ARC | 251.0 | S-3 (nadaje tylko kierunek)
  • Texaco 1 | 50Y TEX | 251.0 | KC-130
CTD i crashe:
W pobliżu lotniskowca w powietrzu znajduje się grupa "500 F/A-18C Air Reserve", z której można skorzystać jeżeli ktoś był w powietrzu i go wyrzuciło.
Jeżeli ktoś się po prostu rozbił to może wejść w swój poprzedni slot od początku za zgodą CATCC (teamspeak).

Awatar użytkownika
Veron
Rejestracja: 2018-07-05 19:18

Gildia Rentier

313 Pilot

2019-01-06 17:46

Podzielę się pewnym spostrzeżeniem co do zniżania w strefie niebieskiej o 1000ft (w Port Holding Pattern) i profitami jakie z niego wynikają :) :

1) Jeśli lecimy po zbliżonym do tego w procedurze okręgu to jego obwód wynosi 2*(pi)*R = 7,85nm ~ 8nm. Tak więc część na zniżanie to tylko 4 nm.

2) Proceduralna prędkość w tym holdingu to 250kt -> 4nm/250kt = 0,016h = 0,016 * 60min = 0,96min ~ 1min.

3) Mamy zniżyć się o 1000ft na odcinku 4nm, lecąc 250kt. Ten odcinek przelatujemy w jedną minutę, więc nasza prędkość zniżania musi wynosić 1000ft/min.

4) Korzystając dalej z matematyki (a w szczególności trygonometrii): mając prędkość postępową 250kt i zniżania 1000ft/min możemy wyznaczyć kąt zniżania (wiem, wiem, jest VVI, ale to da pewne ułatwienie). Mając te dwie prędkości możemy policzyć ich stosunek i korzystając z funkcji arcsin otrzymać wspomniany kąt. Tak więc:

1nm ~ 6000 ft
1000ft/min = (1/6 nm) * 60 / 1h = 10nm / 1h = 10kt

sin(alpha) = 10/250 = 1/25 = 0,04
Liczymy kąt: arcsin(0,04) = 2.292 (stopni) ~ 2,3 stopnia poniżej horyzontu FPM/VV na HUD

Można skorzystać też z metody pamięciowej używając tak zwanej reguły 60:1, mówiącej że:

Mając podany trójkąt prostokątny o przeciwprostokątnej o długości 60 i krótszej przyprostokątnej o długości 1 to kąt przeciwległy do krótszego boku wynosi 1 stopień. Jeśli 60 zmniejszymy o połowę to ką wyniesie 2 stopnie, a jeśli 1 zmniejszymy o połowę to kąt wyniesie 0,5 stopnia.

Stąd: (10/250) / (1/60) = 0,04*60 ~ 2,4 stopnia.

Ta reguła podaje tym bardziej zakłamane wyniki im większy jest kąt, jednak w praktyce używa się jej zazwyczaj do kątów nie większych niż 15-12 stopni.



Wiem, że mogłem od razu napisać wyniki i nie bawić się w obliczenia, jednak chciałem pokazać proste metody, którymi możemy ułatwić sobie lotnicze życie. Niektóre rzeczy można policzyć w pamięci w czasie lotu (po to przedstawiłem regułę 60:1). Mam nadzieję, że ktoś skorzysta :)

Awatar użytkownika
Ronan
Rejestracja: 2018-08-12 22:10

Gildia Rentier

2019-01-06 18:24

Dzięki Veron za przypomnienie dlaczego nie zostałem pilotem :D

Awatar użytkownika
Poko
Rejestracja: 2018-07-03 17:56

Gildia Pilot

313 Pilot

2019-01-06 18:49

Dzięki Veron. Ja z kolei uwielbiam taki wniki i myślę, że mi to bardzo pomoże.

Awatar użytkownika
DaroL
Rejestracja: 2018-11-02 23:14

Gildia Spotter

2019-01-07 00:31

Obwód tego okręgu wynosi 2(pi)2,5 czyli 15,7 a nie ja napisałeś 7,85. W omawianej procedurze mamy obniżać w połowie okręgu (strefa niebieska) czyli 15,7/2 = 7,85 ~ 8nm, więc powinno utrzymywać się prędkość zniżania w granicach 500 ft/min. Na trygonometrię w czasie lotu nie ma czasu ale zasada 60:1 może przydać się do policzenia przybliżonego kąta zniżania. :D

Awatar użytkownika
Veron
Rejestracja: 2018-07-05 19:18

Gildia Rentier

313 Pilot

2019-01-07 08:30

Dobra uwaga! Też coś za szybko się znizalem na okręgu! :D Zorientowalem się po fakcie. Nie wiem czemu za R wziąłem 1,25 :D

ODPOWIEDZ