Nie znalazłem podobnego wątku, ale w miarę możliwości proszę bardziej obeznanych kolegów o pomoc w temacie komunikacji.
Może nie wyjdę na kompletnego noobka..
Sam nie jestem biegły w temacie, ale zdaje się że nie jestem jedyny. Chodzi mi o prawidlową komunikację z ATC- na początek może przy podejsciach do lądowania. Jak prawidłowo zgłaszać przez radio nasze zamiary zbliżając się do lotniska z różnych kierunków, może też jakieś inne wykonywane procedury np jak prawidłowo zgłosic touch and go, lądowanie śmigłem bezpośrednio na stojance, ponowne podejscie, zgłaszać jakieś sytuacje awaryjne itp.
Nie mam na myśli tego żeby się doktoryzować w temacie, a raczej to żeby mniej obeznani piloci wiedzieli jak w szybki i czytelny sposób zgłaszać swoje zamiary przy okazji w miarę możliwości zachowując realizm.
Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.
Komunikacja radiowa z ATC
Moderator: Instruktor
Przyjęta nowa zasada komunikacji i strefy lotniskowej.
Obowiązuję strefa lotniskowa wynosi ona 20 NM oraz 5000 FT, w której zabronione są niskie przeloty z dużymi prędkościami.
W tej strefie obowiązuje częstotliwość lotniskowa dla wszelkich operacji w niej wykonywanych.
Procedura startu:
1. Przechodzimy na częstotliwość ATC lotniska
2. Wywołujemy ATC poprzez menu radiowe, menu jest inne dla odpowiedniego radia, np. w F/A-18C pierwsze radio to COMM1: ARC-120.
Menu to jest odpowiednio przypisane dla danej maszyny w DCS.
Standardowo odpowiadają za to klawisze "\", "RALT+\", "RCTRL+\", sprawdzamy sobie w 'control options'.
W menu przechodzimy odpowiednio:
1. F5. ATC.
2. F1. Kobuleti (uwaga, na górze listy mamy zawsze najbliższe lotnisko).
3. F3. Request Start-UP (menu nam zniknie).
4. Ponownie uruchamiany menu (pozostanie na ATC).
5. F1. Request Taxi to Runway.
W lewym rogu ekranu mamy info: np. PLAYER: Kobuleti, 611, request taxi to runway.
Po tej Komedzie ATC poda nam, z jakiego numeru pasa mamy startować: np. ATC(Kobuleti): 611, Kobuleti, cleared to taxi to runway 25.
Jak wiemy jakiego pasa należy używać, zgłaszamy na radiu SRS lotniskowym, chęć kołowania i zajęcie pasa odpowiednio:
1. Komenda: Su25 kołuje do pasa numer 25 (podajemy typ maszyny).
2. Komenda: Su25 zajmuję pas numer 25 (przed zajęciem pasa należy, zatrzymać się przed nim i upewnić się, że nikt nie ląduję).
3. Po starcie zgłaszamy: Pas wolny.
Po wykonaniu powyższych startujemy i odchodzimy na odległość 7 NM z kierunkiem pasa, po wyjściu ze strefy lotniskowej przechodzimy na częstotliwość AWACS.
Procedura lądowania
Przed wejściem w strefę lotniskową przechodzimy na odpowiednią częstotliwość.
Zgłaszamy się do ATC z menu radiowego, które poda nam numer pasa do lądowania.
Po wejściu na ścieżkę do pasa zgłaszamy odpowiednio do odległości, w jakiej się znajdujemy:
1. Su25 na podejściu do pasa numer 25, 18 mil.
2. Su25 na podejściu do pasa numer 25, 5 mil.
3. Pas wolny (po opuszczeni pasa).
Obowiązuję strefa lotniskowa wynosi ona 20 NM oraz 5000 FT, w której zabronione są niskie przeloty z dużymi prędkościami.
W tej strefie obowiązuje częstotliwość lotniskowa dla wszelkich operacji w niej wykonywanych.
Procedura startu:
1. Przechodzimy na częstotliwość ATC lotniska
2. Wywołujemy ATC poprzez menu radiowe, menu jest inne dla odpowiedniego radia, np. w F/A-18C pierwsze radio to COMM1: ARC-120.
Menu to jest odpowiednio przypisane dla danej maszyny w DCS.
Standardowo odpowiadają za to klawisze "\", "RALT+\", "RCTRL+\", sprawdzamy sobie w 'control options'.
W menu przechodzimy odpowiednio:
1. F5. ATC.
2. F1. Kobuleti (uwaga, na górze listy mamy zawsze najbliższe lotnisko).
3. F3. Request Start-UP (menu nam zniknie).
4. Ponownie uruchamiany menu (pozostanie na ATC).
5. F1. Request Taxi to Runway.
W lewym rogu ekranu mamy info: np. PLAYER: Kobuleti, 611, request taxi to runway.
Po tej Komedzie ATC poda nam, z jakiego numeru pasa mamy startować: np. ATC(Kobuleti): 611, Kobuleti, cleared to taxi to runway 25.
Jak wiemy jakiego pasa należy używać, zgłaszamy na radiu SRS lotniskowym, chęć kołowania i zajęcie pasa odpowiednio:
1. Komenda: Su25 kołuje do pasa numer 25 (podajemy typ maszyny).
2. Komenda: Su25 zajmuję pas numer 25 (przed zajęciem pasa należy, zatrzymać się przed nim i upewnić się, że nikt nie ląduję).
3. Po starcie zgłaszamy: Pas wolny.
Po wykonaniu powyższych startujemy i odchodzimy na odległość 7 NM z kierunkiem pasa, po wyjściu ze strefy lotniskowej przechodzimy na częstotliwość AWACS.
Procedura lądowania
Przed wejściem w strefę lotniskową przechodzimy na odpowiednią częstotliwość.
Zgłaszamy się do ATC z menu radiowego, które poda nam numer pasa do lądowania.
Po wejściu na ścieżkę do pasa zgłaszamy odpowiednio do odległości, w jakiej się znajdujemy:
1. Su25 na podejściu do pasa numer 25, 18 mil.
2. Su25 na podejściu do pasa numer 25, 5 mil.
3. Pas wolny (po opuszczeni pasa).
- VladMordock
- Posts: 2260
- Joined: 2017-09-26 23:45
Flights: 79 (192hs)
Specialized in: ATC / AWACS
Pytaj Panie, temat procedur/komunikacji to temat, nt. którego świadomość chcielibyśmy zdecydowanie podnieść.Zahar wrote: ↑2019-09-18 22:02 Chodzi mi o prawidlową komunikację z ATC- na początek może przy podejsciach do lądowania. Jak prawidłowo zgłaszać przez radio nasze zamiary zbliżając się do lotniska z różnych kierunków, może też jakieś inne wykonywane procedury np jak prawidłowo zgłosic touch and go, lądowanie śmigłem bezpośrednio na stojance, ponowne podejscie, zgłaszać jakieś sytuacje awaryjne itp.
Najlepsze miejsce do nauki :
http://www.aviation.home.pl/old/
Kontakt z administracją (Marshallers) via contactadmin.
Dodawanie odznaczeń do profilu viewtopic.php?p=2106#p2106 .
Dodawanie odznaczeń do profilu viewtopic.php?p=2106#p2106 .
Co do komunikacji około lotniskowej to fajnie też tutaj jest opisane:
https://wiki.hoggitworld.com/view/ATC_a ... unications
I w ogóle polecam całą tą stronę. Jest tam masa ciekawych informacji, które przydają się podczas latania w DCSie.
https://wiki.hoggitworld.com/
https://wiki.hoggitworld.com/view/ATC_a ... unications
I w ogóle polecam całą tą stronę. Jest tam masa ciekawych informacji, które przydają się podczas latania w DCSie.
https://wiki.hoggitworld.com/
Trojan na wejściu!VladMordock wrote: ↑2019-09-19 10:18 Najlepsze miejsce do nauki :
h tt p :/ /w w w .aviation.home.pl/old/
Czyli rozumiem diagramy lotnisk i procedury tam opisane nie są brane pod uwagę i wymagane.U nas obowiązuje lewy krąg nad-lotniskowy.
A ja głupi tracę czas się obkuwam...
Nie lepiej zacząć naukę w języku polskim?
http://calypteaviation.com/jak-latac-na ... a-latania/
Proponowałbym zacząć od nauki komunikacji radiowej z wykorzystaniem cywilnych procedur - po Polsku oczywiście. Temat łatwy i przyjemny. Dopiero na tym budować ogłoszenia, komunikację, ATC, brevity codes, itd. Inaczej to nie ma sensu.
Są tu na Gildi może piloci z doświadczeniem na Vatsim ?
- VladMordock
- Posts: 2260
- Joined: 2017-09-26 23:45
Flights: 79 (192hs)
Specialized in: ATC / AWACS
Jaki trojan?
Są, sporo.
Są, sporo.
Kontakt z administracją (Marshallers) via contactadmin.
Dodawanie odznaczeń do profilu viewtopic.php?p=2106#p2106 .
Dodawanie odznaczeń do profilu viewtopic.php?p=2106#p2106 .
HTML:Iframe-TU - nie chcę sprawdzać co robi.
Fajnie jest to opisane w dokumentach 132nd Virtual Wing:
ATC and Airbase Operations: https://www.dropbox.com/s/g6y24lj2ydwrb ... 1.pdf?dl=0
Carrier Operations: https://www.dropbox.com/s/1uro85q8f1lj7 ... S.pdf?dl=0
Tylko, że te procedury są dostosowane do latania z ludzkim ATC
ATC and Airbase Operations: https://www.dropbox.com/s/g6y24lj2ydwrb ... 1.pdf?dl=0
Carrier Operations: https://www.dropbox.com/s/1uro85q8f1lj7 ... S.pdf?dl=0
Tylko, że te procedury są dostosowane do latania z ludzkim ATC
“A pint of sweat will save a gallon of blood”
Ok, rozumiem. Pytanie tylko czy nie ma chęci aby w przyszłości było inaczej.
Należało by to rozplanować i wprowadzać etapami, tutoriale, szkolenia robić, wymogi podnosić na misjach HRP, itd. A cel to pewnego dnia mieć komunikację na poziomie zbliżonym do rzeczywistej komunikacji lotniczej, choćby cywilnej.
Do cywilnej to nie raczej bo to nie ta liga.
Ale tak jak pisałem ważne żeby wszyscy zaczęli stosować chociaż tą procedure, potem się zobaczy.
Co do misji HRP, lider grupy zajmuje się wszystkim związanych z komunikacja a to są koledzy obeznani z procedurami.
Na poligonie sami gracze muszą odpowiednio się dostosować.
Ale tak jak pisałem ważne żeby wszyscy zaczęli stosować chociaż tą procedure, potem się zobaczy.
Co do misji HRP, lider grupy zajmuje się wszystkim związanych z komunikacja a to są koledzy obeznani z procedurami.
Na poligonie sami gracze muszą odpowiednio się dostosować.