Kish Crisis 02

Plany nadchodzących lotów - forum otwarte dla wszystkich
Post Reply
User avatar
Barus
Moderator
Posts: 1434
Joined: 2018-12-25 23:56




Gildia Marshaller

VF-31 Executive Officer

492nd vFS Commanding Officer

Image

Kish Crisis 02

02.06.2021

Ten kto kontroluje Zatokę Perską, kontroluje ponad 50% rynku naftowego na całym świecie, to sprawa o znaczeniu strategicznym dla każdej ze stron. Stosunki dyplomatyczne są bardzo napięte i w większości regionów świata wojna rozpoczęła by się dawno temu, jednak ryzyko utraty kontroli nad złożami oraz poniesionymi stratami są niedopuszczalne dla jednych i drugich. Ta wojna w obecnym momencie nikomu by się nie opłacała. Po jednej stronie konfliktu stoi Iran który wpierany przez Rosję i Chiny toczy walkę ekonomiczną o wpływy w Zatoce Perskiej nad państwami zachodu, na czele z USA. Dążenia Iran do złamania hegemoni i przejmowania rynku rozpoczęły się już lata temu, jednak do momentu otwarcia giełdy naftowej w Kish i wyeliminowaniu tam waluty dolara jako wiodącej, nikt o tym nie mówił tak otwarcie. Nic już nie zostało z rozkładu sił sprzed 20 lat kiedy to cały ruch ropy w Zatoce Perskiej był kontrolowany przez państwa zachodu. Obecny układ znacząco sprzyja państwom neutralnym z uwagi na realna konkurencję, jednak nie jest to na rękę zachodowi który coraz bardziej odczuwa skutki braku możliwości kontroli całego rynku. Iran przez swoje działania zyskuje bardzo wiele nie ponosząc faktycznie żadnego ryzyka, ponieważ nawet hipotetyczna sytuacja utraty kontroli nad rynkiem ropy nie wpłynęła by znacząco na gospodarkę, natomiast w przypadku USA taki scenariusz wyglądał by z goła inaczej. Taki stan rzeczy zmusza zachód do coraz to bardziej agresywnej polityki względem strony czerwonej i zatrzymanie dalszej ekspansji.

Sytuacja wojskowa stron konfliktu również znacząco odbiega od tego z czym mieliśmy do czynienia lata temu. Iran pomimo posiadania przestarzałego sprzętu w postaci samolotów F-4 czy też Mig21, zmodernizował swoje maszyny F-14 do standardu F-14AM, jednocześnie rozpoczęły się dostawy samolotów JF-17 na podstawie zamówienia z 2018 roku. Pakistan pomimo sprzyjania zachodowi w tym przypadku jednak stoi po stronie czerwonych z uwagi na jego uzależnienie od Iranu i deklaruje pełne wsparcie w postaci swoich maszyn JF-17 czy F-16, podobne deklaracje również można usłyszeć od rządów Rosji i Chin.
Po drugiej stronie barykady stoi rząd USA, w ostatnich latach do uzbrojenia każdego rodzaju sił zbrojnych były wdrażane samoloty z programu F-35, jednak przez krytyczną wadę masową płatowca, produkcja została wstrzymana, a wszystkie dotychczas wyprodukowane samoloty skreślone ze stanu. Aby ugasić pożar na początku 2021 roku przywrócono do służy większość samolotów F/A-18C Hornet oraz pojedyncze sprawne samoloty F-14.

Skrót działań w czasie Kish Crisis 01:
-Amerykańskie Hornety naruszyły przestrzeń powietrzną Iranu, zostały przechwycone przez Irańskie Mirage i po wielokrotnych komunikatach i ostrzeżeniach zestrzelone nad wybrzeżem iranu w strefie NFZ.
-Amerykańskie UH-1H zdesantowały jednostki Delta Force na wyspie Abu Musa
-Amerykańskim samolotom nie udało się ustalić lokalizacji SCUDów i wrogich SAMów po za jednym wyjątkiem.
-Irańskie i Pakistańskie samoloty rozpoznały i fotografowały lotniska strony BLUE
-Irańskie i Pakistańskie samoloty przechwyciły i pozorowały atak na AWACSa strony BLUE.
-Irańskie śmigłowce rozstawiły dodatkowe stacje radarowe na Irańskich wyspach i mobilne SAMy

Po misji Kish Crisis 01
-Iran zamknął przestrzeń powietrzną dla wszystkich samolotów strony BLUE
-Strona BLUE wprowadziła restrykcje wlotu do strefy BLUE pod warunkiem autoryzacji Dubai Radar i braku podwieszonego uzbrojenia.

Briefing

Zostaną rozesłane na PW.


Image
https://i.imgur.com/gs3995t.jpg
Mapa w pełnym rozmiarze pod linkiem

Post Reply