Pedały DIY
Posted: 2020-11-05 10:12
Kilka osób prosiło o opisanie projektu:
Całoś oparłem o twórczość Toma Stantona:
https://www.thingiverse.com/thing:4630192
Efekt końcowy widoczny na zdjęciach poniżej:
Koszta:
Profil 4040 500mm plus 2020 500mm 89 zł (można by obniżyć koszt o jakieś 40zł kupując oba profile w długości 250mm, ale w przypadku 4040 trzeba by się strasznie cisnąć jak chodzi o rozstaw elementów mocowanych na nim)
Nakrętki młoteczkowe do profili 17 zł/25 szt
Główki cięgła SI 05 4szt: 26 zł
Łożyska 6000 6szt: 6 zł
Sprężyny- nie mogłem w Katowicach dostać od ręki sprężyn z półki, więc zamówiłem dwie robione specjalnie na wymiar- 38 zł
Kątownik aluminiowy zwiększający stabilność: 30 zł
Wszelakie śrubki: 10 zł (wraz z 3 śrubami pasowanymi M8 na których opierają się łożyska)
Magnesy sześcienne: 10 zł/10 szt
Halotron SS495: 7 zł
Arduino Pro Micro: 24zł (koniecznie z procesorem Atmega 32u4)
Kosztów druku nie liczę, bo po prostu miałem materiał i maszynę, więc z nich skorzystałem
Przy mojej metodzie mocowania poprzeczek zwiększających stabilność koniecznym było nagwintowanie otworów w profilu 4040 przy pomocy gwintownika M5, którego koszty też by trzeba doliczyć, jeśli ktoś takowym nie dysponuje.
Podliczając łączny koszt to około 220zł, gdzie przy kupnie sprężyn na allegro pewnie można by zejść jeszcze o jakieś 20zł.
Do budowy tych pedałów zmusiły mnie aktualnie posiadane Thrustmastery TFRP. Nie mogłem się pogodzić z faktem, że przy używaniu ich używa się całej nogi, zamiast tylko stopy. Rozwiązanie Thrustmastera czy Saiteka znacząco zmniejsza dokładność sterowania.
Do tego podczas rozpoczynania ruchu trzeba niejako zerwać tarcie statyczne pomiędzy pedałem a prowadnicą liniową, co powoduje nierównomierny ruch w początkowej fazie wywierania nacisku na pedał.
Polatałem na własnym wykonawstwie jakiś tydzień i muszę powiedzieć, że jestem zachwycony. Stabilność i precyzja kompletnie nieporównywalne względem TFRP.
Możliwe pola ulepszenia:
- Dorobienie hamulców- Arduino ma jeszcze dodatkowo 7 wolnych wejść analogowych, więc miejsca na podłączenie jest w bród. W AT-3 rozwiązane jest to tak: Do pedału domontowany jest pedał powyżej- śródstopie opiera się na pedale orczyka, palce na pedale hamulca. Pochylając stopę w przód naciska się na hamulec. W podobny sposób planuję to rozwiązać tu
- KONIECZNOŚĆ- w bloku mocującym element obracający się, łączący ze sobą pedały, koniecznie trzeba domontować coś, co będzie taką mini zapadką, wskazującą neutralne położenie pedałów. W rzeczywistości opływ powietrza centruje ster (pomijając sytuacje jakiegoś wielkiego wiatru bocznego). W realiach DCSa ciężko gapić się cały czas na kulkę (której notabene sporo nowych myśliwców nie ma)
- bajer- sprężyny centrujące można by wymienić na jakiś rodzaj tłumika hydraulicznego. Dało by to dosyć fajny opór i uczucia na nogach jak w najdroższych thrustmasterach.
Jeśli ktoś byłby chętny do zbudowania czegoś podobnego to chętnie wydrukuję i wyślę wszystkie elementy drukowane konieczne do budowy
Całoś oparłem o twórczość Toma Stantona:
https://www.thingiverse.com/thing:4630192
Efekt końcowy widoczny na zdjęciach poniżej:
Koszta:
Profil 4040 500mm plus 2020 500mm 89 zł (można by obniżyć koszt o jakieś 40zł kupując oba profile w długości 250mm, ale w przypadku 4040 trzeba by się strasznie cisnąć jak chodzi o rozstaw elementów mocowanych na nim)
Nakrętki młoteczkowe do profili 17 zł/25 szt
Główki cięgła SI 05 4szt: 26 zł
Łożyska 6000 6szt: 6 zł
Sprężyny- nie mogłem w Katowicach dostać od ręki sprężyn z półki, więc zamówiłem dwie robione specjalnie na wymiar- 38 zł
Kątownik aluminiowy zwiększający stabilność: 30 zł
Wszelakie śrubki: 10 zł (wraz z 3 śrubami pasowanymi M8 na których opierają się łożyska)
Magnesy sześcienne: 10 zł/10 szt
Halotron SS495: 7 zł
Arduino Pro Micro: 24zł (koniecznie z procesorem Atmega 32u4)
Kosztów druku nie liczę, bo po prostu miałem materiał i maszynę, więc z nich skorzystałem
Przy mojej metodzie mocowania poprzeczek zwiększających stabilność koniecznym było nagwintowanie otworów w profilu 4040 przy pomocy gwintownika M5, którego koszty też by trzeba doliczyć, jeśli ktoś takowym nie dysponuje.
Podliczając łączny koszt to około 220zł, gdzie przy kupnie sprężyn na allegro pewnie można by zejść jeszcze o jakieś 20zł.
Do budowy tych pedałów zmusiły mnie aktualnie posiadane Thrustmastery TFRP. Nie mogłem się pogodzić z faktem, że przy używaniu ich używa się całej nogi, zamiast tylko stopy. Rozwiązanie Thrustmastera czy Saiteka znacząco zmniejsza dokładność sterowania.
Do tego podczas rozpoczynania ruchu trzeba niejako zerwać tarcie statyczne pomiędzy pedałem a prowadnicą liniową, co powoduje nierównomierny ruch w początkowej fazie wywierania nacisku na pedał.
Polatałem na własnym wykonawstwie jakiś tydzień i muszę powiedzieć, że jestem zachwycony. Stabilność i precyzja kompletnie nieporównywalne względem TFRP.
Możliwe pola ulepszenia:
- Dorobienie hamulców- Arduino ma jeszcze dodatkowo 7 wolnych wejść analogowych, więc miejsca na podłączenie jest w bród. W AT-3 rozwiązane jest to tak: Do pedału domontowany jest pedał powyżej- śródstopie opiera się na pedale orczyka, palce na pedale hamulca. Pochylając stopę w przód naciska się na hamulec. W podobny sposób planuję to rozwiązać tu
- KONIECZNOŚĆ- w bloku mocującym element obracający się, łączący ze sobą pedały, koniecznie trzeba domontować coś, co będzie taką mini zapadką, wskazującą neutralne położenie pedałów. W rzeczywistości opływ powietrza centruje ster (pomijając sytuacje jakiegoś wielkiego wiatru bocznego). W realiach DCSa ciężko gapić się cały czas na kulkę (której notabene sporo nowych myśliwców nie ma)
- bajer- sprężyny centrujące można by wymienić na jakiś rodzaj tłumika hydraulicznego. Dało by to dosyć fajny opór i uczucia na nogach jak w najdroższych thrustmasterach.
Jeśli ktoś byłby chętny do zbudowania czegoś podobnego to chętnie wydrukuję i wyślę wszystkie elementy drukowane konieczne do budowy