Friendly Fire podczas misji "Operetka"
Posted: 2022-08-27 17:27
Dnia 18 sierpnia 2022 podczas misji HRP "Operacja Operetka" doszło do incydentu friendly fire.
Niestety sprawca nie zaszczycił nas choćby próbą analizy tego wypadku a nie chcę, żeby ta wirtualna śmierć okazała się bez znaczenia, dlatego raport jestem zmuszony napisać ja - ofiara incydentu. Mam nadzieję, że post przyczyni się do uniknięcia podobnych zdarzeń na przyszłych gildiowych misjach.
Co się stało?
W trakcie walki powietrznej na bliskim dystansie z MiGami-21 Snake 1-2 (F/A-18C) zestrzelił pociskiem AIM-9M swojego prowadzącego - Snake'a 1-1.
Ogólne okoliczności
- Flight Snake 1, two-ship F/A-18C z zadaniem escort jest częścią multi-flightowego package'u.
- Plan zakładał ingres do celu na wysokości poniżej 250 stóp, unikanie bycia wykrytym i unikanie walki.
- Brak restrykcji w komunikacji radiowej
- Brak restrykcji w użyciu radaru
- Brak innych restrykcji dot. EMCON
- Uzbrojenie AIM-9 + AIM-7 (misja w latach 80-tych)
- Brak AWACSa
- Brak datalinka
Incydent
- Lot w stronę celu, terytorium wroga
- Snake 1 w formacji trail z 2-3 NM separacji
- Piloci regularnie robią cross-check odległości do kolejnego waypointu, do tego yardstick sweet
- W pewnym momencie, na godzinie pierwszej, w odległości około 10NM przed Snake 1-1 "pojawia się" flight wrogich Fishbed'ów lecących prostopadle do toru lotu Snake'a 1. Żadna ze stron nie wie jeszcze o obecności drugiej.
- Gdy Fishbedy są około 5NM przed nosem Snake'a 1-1, Snake 1-2 zgłasza coś w stylu "coś leci wysoko przed nami" (z pamięci Snake'a 1-1 - brak nagrania)
- Snake 1-1 po chwili nawiązuje kontakt wzrokowy (widać jak MiGi zaczynają puszczać flary) po czym odpala Fox2 w stronę jednego z MiGów.
- W podobnym momencie będący 2 mile w trailu Snake 1-2 odpala swojego Fox2
- Rakieta wystrzelona przez Snake 1-1 nie trafia (za blisko, za duży kąt)
- Rakieta wystrzelona przez Snake 1-2 nie trafia
- Snake 1-1 mija się z jednym z MiGów, rozpoczyna ostry skręt w prawo i sypiąc flary zgłasza "Snake 1-1 engaged!"
- Mniej więcej w podobnym momencie znajdujący się 2 NM w trailu Snake 1-2 odpala drugiego Fox2.
- Kilka sekund później rakieta wystrzelona przez Snake 1-2 trafia kontynuującego prawy skręt Snake'a 1-1.
Widok z góry (modele samolotów nie w skali)
Widok z HUDa Snake 1-2 (modele samolotów nie w skali)
Całe ACMI https://dedi.gildia.org/dcs_acmi/Tacvie ... a.zip.acmi
Popełnione błędy
(w mojej ocenie)
- Snake 1-2 nie wykonał poprawnie VID celu przed oddaniem strzału
- Snake 1-2 mając świadomość, że na linii strzału może znajdować się maszyna blue powinien dodatkowo upewnić się czy jego Fox2 nie będzie jej zagrażał.
- Wschodzące akurat słońce działało oślepiająco - należało przyjąć, że VID może być obarczone dodatkowym błędem
- Snake 1-2 albo nie użył radaru do zalokowania celu przed strzałem albo zalokował ale nie zaczekał na potwierdzenie identyfikacji EID (IFF+NCTR) jako hostile (romb na HUDzie). Trafiony Snake 1-1 nie przypomina sobie spike'a od Snake'a 1-2 na RWR.
- Nawet gdyby Snake 1-2 poprawnie dokonał identyfikacji celu (VID lub EID) to oddanie w tej sytuacji strzału Fox2 byłoby "questionable" ze względu na obecność maszyny blue na lini strzału.
Wnioski
- Podczas walki powietrznej na bliskim dystansie nie może dochodzić do sytuacji, że pilot nie jest pewien do czego strzela.
- Należy zawsze, gdy tylko jest to możliwe używać radaru (tryb ACM) do wykonania EID ("Friend" + kwadrat vs romb na HUDzie - Ściągawka z HAFU ).
- Poprawne zidentyfikowanie (VID lub EID) celu jako hostile nie gwarantuje, że wystrzelony AIM-9 nie zmieni "po drodze" celu i nie poleci gdzie indziej. Dlatego dodatkowo ważne jest by linia strzału "była czysta" - do tego niezbędna jest odpowiednia komunikacja wewnątrz flightu, świadomość gdzie jest lead/wingman oraz chłodna ocena sytuacji.
- Każdy z nas popełnia błędy. Sam mam na koncie więcej niż jedno Friendly Fire. Ważne, żeby na błędach się uczyć i ich nie powtarzać. Do tego na Gildii, jeżeli jest się tym, który naciskał trigger, wypada (w dobrym tonie jest) napisać o tym krótką analizę. Wiecie, to taka forma przeprosin w stronę tego kogoś, kto poszedł do piachu.
Screeny wrzucone na sam dół żeby było czytelniej.
Niestety sprawca nie zaszczycił nas choćby próbą analizy tego wypadku a nie chcę, żeby ta wirtualna śmierć okazała się bez znaczenia, dlatego raport jestem zmuszony napisać ja - ofiara incydentu. Mam nadzieję, że post przyczyni się do uniknięcia podobnych zdarzeń na przyszłych gildiowych misjach.
Co się stało?
W trakcie walki powietrznej na bliskim dystansie z MiGami-21 Snake 1-2 (F/A-18C) zestrzelił pociskiem AIM-9M swojego prowadzącego - Snake'a 1-1.
Ogólne okoliczności
- Flight Snake 1, two-ship F/A-18C z zadaniem escort jest częścią multi-flightowego package'u.
- Plan zakładał ingres do celu na wysokości poniżej 250 stóp, unikanie bycia wykrytym i unikanie walki.
- Brak restrykcji w komunikacji radiowej
- Brak restrykcji w użyciu radaru
- Brak innych restrykcji dot. EMCON
- Uzbrojenie AIM-9 + AIM-7 (misja w latach 80-tych)
- Brak AWACSa
- Brak datalinka
Incydent
- Lot w stronę celu, terytorium wroga
- Snake 1 w formacji trail z 2-3 NM separacji
- Piloci regularnie robią cross-check odległości do kolejnego waypointu, do tego yardstick sweet
- W pewnym momencie, na godzinie pierwszej, w odległości około 10NM przed Snake 1-1 "pojawia się" flight wrogich Fishbed'ów lecących prostopadle do toru lotu Snake'a 1. Żadna ze stron nie wie jeszcze o obecności drugiej.
- Gdy Fishbedy są około 5NM przed nosem Snake'a 1-1, Snake 1-2 zgłasza coś w stylu "coś leci wysoko przed nami" (z pamięci Snake'a 1-1 - brak nagrania)
- Snake 1-1 po chwili nawiązuje kontakt wzrokowy (widać jak MiGi zaczynają puszczać flary) po czym odpala Fox2 w stronę jednego z MiGów.
- W podobnym momencie będący 2 mile w trailu Snake 1-2 odpala swojego Fox2
- Rakieta wystrzelona przez Snake 1-1 nie trafia (za blisko, za duży kąt)
- Rakieta wystrzelona przez Snake 1-2 nie trafia
- Snake 1-1 mija się z jednym z MiGów, rozpoczyna ostry skręt w prawo i sypiąc flary zgłasza "Snake 1-1 engaged!"
- Mniej więcej w podobnym momencie znajdujący się 2 NM w trailu Snake 1-2 odpala drugiego Fox2.
- Kilka sekund później rakieta wystrzelona przez Snake 1-2 trafia kontynuującego prawy skręt Snake'a 1-1.
Widok z góry (modele samolotów nie w skali)
Widok z HUDa Snake 1-2 (modele samolotów nie w skali)
Całe ACMI https://dedi.gildia.org/dcs_acmi/Tacvie ... a.zip.acmi
Popełnione błędy
(w mojej ocenie)
- Snake 1-2 nie wykonał poprawnie VID celu przed oddaniem strzału
- Snake 1-2 mając świadomość, że na linii strzału może znajdować się maszyna blue powinien dodatkowo upewnić się czy jego Fox2 nie będzie jej zagrażał.
- Wschodzące akurat słońce działało oślepiająco - należało przyjąć, że VID może być obarczone dodatkowym błędem
- Snake 1-2 albo nie użył radaru do zalokowania celu przed strzałem albo zalokował ale nie zaczekał na potwierdzenie identyfikacji EID (IFF+NCTR) jako hostile (romb na HUDzie). Trafiony Snake 1-1 nie przypomina sobie spike'a od Snake'a 1-2 na RWR.
- Nawet gdyby Snake 1-2 poprawnie dokonał identyfikacji celu (VID lub EID) to oddanie w tej sytuacji strzału Fox2 byłoby "questionable" ze względu na obecność maszyny blue na lini strzału.
Wnioski
- Podczas walki powietrznej na bliskim dystansie nie może dochodzić do sytuacji, że pilot nie jest pewien do czego strzela.
- Należy zawsze, gdy tylko jest to możliwe używać radaru (tryb ACM) do wykonania EID ("Friend" + kwadrat vs romb na HUDzie - Ściągawka z HAFU ).
- Poprawne zidentyfikowanie (VID lub EID) celu jako hostile nie gwarantuje, że wystrzelony AIM-9 nie zmieni "po drodze" celu i nie poleci gdzie indziej. Dlatego dodatkowo ważne jest by linia strzału "była czysta" - do tego niezbędna jest odpowiednia komunikacja wewnątrz flightu, świadomość gdzie jest lead/wingman oraz chłodna ocena sytuacji.
- Każdy z nas popełnia błędy. Sam mam na koncie więcej niż jedno Friendly Fire. Ważne, żeby na błędach się uczyć i ich nie powtarzać. Do tego na Gildii, jeżeli jest się tym, który naciskał trigger, wypada (w dobrym tonie jest) napisać o tym krótką analizę. Wiecie, to taka forma przeprosin w stronę tego kogoś, kto poszedł do piachu.
Screeny wrzucone na sam dół żeby było czytelniej.