SGPSz - Loty Szkolne 13.03.2023

Plany nadchodzących lotów - forum otwarte dla wszystkich
Post Reply
User avatar
Andrut
Posts: 156
Joined: 2020-04-01 08:07

Flights: 67 (198hs)
Specialized in: Mi-24P Pilot



Gildia Pilot

SGPSz Oficer

Image Loty Szkolne- 27.02.2023, godz. 20:30
Serwer: Gildia #5

Opis treningu:
Lądowania na okrętach

Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=viuc7h_pSZw

Komunikacja wyłącznie na SRS.

W czasie treningu wymagane jest stosowanie Standardowych Procedur Operacyjnych.

Standardowe Procedury Operacyjne

1. Przed uruchomieniem statku powietrznego zapoznać się z warunkami meteorologicznymi na danym lotnisku/lądowisku oraz diagramem lotniska.
2. Uruchomienie statku powietrznego przeprowadzić zgodnie z procedurą obowiązującą dla danego typu.
3. Po uruchomieniu statku powietrznego ustawić:
a. Kurs pasa/startu.
b. Wysokość minimalną na radiowysokościomierzu (30m).
c. Częstotliwość BRL i DRL (zamiast częstotliwości DRL można ustawić częstotliwość innej radiolatarni wykorzystywanej w danym locie/zadaniu).
4. W zależności od panujących warunków włączyć odpowiednie oświetlenie zewnętrzne statku powietrznego:
a. W dzień włączyć lampę błyskową/stroboskopową na belce ogonowej.
b. W nocy lub przy ograniczonej widoczności włączyć oświetlenie zewnętrzne kadłuba, światła obrysowe wirnika nośnego, a przy lotach w ugrupowaniu włączyć światła do lotu w formacji.
UWAGA: Dowódca ugrupowania może zmienić rodzaj oświetlenia w zależności od potrzeb.
5. Przed wykołowaniem włączyć reflektor do kołowania.
6. Po zakołowaniu na miejsce startu wyłączyć reflektor kołowania i włączyć reflektor do startu, który należy wyłączyć w powietrzu po starcie.
7. W czasie lotów szkolnych dolot do strefy wykonywać na wysokości 300m, a powrót ze strefy na 200m.
8. Przed lądowaniem na innym lotnisku/lądowisku niż lotnisko/lądowisko startu ustawić kurs pasa/lądowania.
9. W czasie lądowania, będąc już na prostej włączyć reflektor do lądowania.
10. Na każdym etapie lotu w czasie łączności radiowej używać ogólnie przyjętych zwrotów.
bo wielu o nich nie pamięta

Podstawowe obowiązki prowadzącego i prowadzonego

Obowiązki prowadzącego (dowódcy grupy).
Dowódca grupy odpowiada za bezpieczne i dokładne wykonanie zadania i obowiązany jest:
• w ugrupowaniu luźnym wykonywać lot w miejscu zapewniającym najlepsze warunki dowodzenia, a w ugrupowaniu zwartym jako prowadzący grupy;
• jeżeli jest prowadzonym, kontrolować prawidłowość działania prowadzącego, a w razie konieczności przejąć prowadzenie grupy;
• analizować sytuację i podejmować decyzję co do sposobu wykonania zadania.

Prowadzący grupy statków powietrznych obowiązany jest:
• kierować grupą od wejścia do kabiny do zakołowania i wyłączenia silników;
• na etapie szkolenia uprzedzać prowadzonych o rodzaju manewru i nie dopuszczać do gwałtownych zmian warunków lotu, szczególnie podczas lotu koszącego i na małych wysokościach;
• utrzymywać łączność radiową z AWACS TWR itp. i prowadzonymi;
• ciągle oceniać sytuację powietrzną, meteorologiczną oraz podejmować niezbędne decyzję;
• utrzymywać orientację geograficzną i nakazane warunki lotu;
• podczas lotu pozostawić prowadzonym zapas ciągu silników, niezbędny do utrzymywania ustalonego miejsca w ugrupowaniu;
kontrolować zużycie paliwa SP swojego i prowadzonych.

Prowadzącemu grupy zabrania się:
wchodzenia w chmury bez uprzedniego rozczłonkowania ugrupowania w ustalonej kolejności (jeżeli zadanie nie przewiduje lotu w warunkach w ugrupowaniu zwartym) i wykonywania lotów w warunkach atmosferycznych trudniejszych niż pozwala na to stopień wyszkolenia prowadzonych załóg.

Prowadzony pilot wykonujący lot w składzie grupy obowiązany jest:
• stale utrzymywać swoje miejsce w ugrupowaniu, obserwować SP z przodu, nie tracąc go z pola widzenia;
• do ugrupowania zwartego dołączać tylko na prostej przy zwiększonym odstępie, a następnie zająć nakazane miejsce;
• zwracać uwagę na komendy (sygnały) prowadzącego i dokładnie je wykonywać;
• prowadzić obserwację przestrzeni powietrznej aby uniknąć zderzenia z innymi SP lub przeszkodami;
• znać i uwzględnić możliwości manewru SP podczas lotu grupowego, szczególnie na małych wysokościach, w lotach koszących i zbliżonych do pułapu SP;
• natychmiast meldować dowódcy grupy o wszystkich sytuacjach szczególnych na pokładzie oraz powziętych decyzjach;
• utrzymywać w czasie lotu orientację geograficzną i przestrzenną, meldować dowódcy grupy o odchyleniu od trasy i być gotowym w każdej chwili do samodzielnego nawigowania.

Prowadzonemu zabrania się:
• dołączania i wychodzenia z ugrupowania lub zmiany miejsca bez zezwolenia dowódcy grupy (wyjątek stanowi utrata z pola widzenie prowadzącego);
• prowadzenia korespondencji radiowej bez wyraźnej potrzeby.

Post Reply