Page 1 of 1

ACLS w Hornecie

Posted: 2023-03-15 22:32
by Foka
ACLS po ostatnim patchu wreszcie zaczął działać poprawnie (działa również na niestandardowej częstotliwości).

Po pierwsze lądowania z ACLS trzeba się nauczyć. Poznać jak działa, jego niuanse, nie jest to coś co można ogarnąć z marszu w czasie misji. Jeśli na misji będzie zapowiedź użycia ACLS, konieczne jest przećwiczenie tego na singlu we własnym zakresie.

Na testach wylądowaliśmy w 6 osób, wszyscy dostawali poprawne komendy holdingu i zostali poprawnie naprowadzeni na 3. linę, ale należy pamiętać, że Boltery mogą się zdarzyć i przy drugim podejściu z automatu nie będziemy naprowadzani. Trzeba ponownie przeklikać się przez całą komunikację z ATC.

ACLS jest w stanie w pełni naprowadzać tylko jeden samolot na raz. Jeśli ląduje ciąg samolotów, będzie to wyglądało to tak, że #1 to lądowania jest w pełni naprowadzany (i tak jak na poniższym filmie na HUD będzie widział CPL P/R), a #2 będzie miał jedynie CPL HDG i nie będzie miał naprowadzania po ścieżce schodzenia. W czasie lotu z włączonym ATC w trybie approach (wysunięte podwozie), zniżanie należy wykonywać joystickiem, nie przepustnicą. Jeśli #2 doleci do glidepath, zanim #1 wyląduje, to zaczęcie zniżania należy wykonać ręcznie. Po tym jak #1 wyląduje i autopilot mu się rozłączy, #2 musi rozłączyć autopilota (paddle) i włączyć ponownie, teraz powinien już widzieć CPL P/R i lecieć hands free.

Przy separacji wyjścia z holdingu 1 minuta jest to do zrobienia, ale jest ciasno i trzeba sprawnie obsługiwać samolot (bardzo ważne robi się trzymanie parametrów procedury Case III). Przy separacji 2 minut można to zrobić bez większych problemów. Na potrzeby HRP można wyjść z założenia, że przy dobrej widoczności (pogodna noc) latamy manualnie z separacją 1 min, a przy złej pogodzie zwiększamy separację do 2-3 min i lądujemy na ACLS.


Jak zrealizować ACLS i ludzkiego Marshala?
Na radiu PRI kontaktujemy się z człowiekiem, według ustaleń twórcy misji (może być jeden kanał, mogą być dwa i 3 ludzi itp, będzie to omawiane przed misją). Na AUX mamy częstotliwość ATC AI i tam przeklikujemy komendy.
Należy pamiętać o ogólnej zasadzie komunikacji z AI w DCS - kiedy trwa jakaś "rozmowa" AI z innym pilotem, nie wcinamy się ze swoim klikaniem, bo AI tego i tak nie przyjmie. Należy wyczekać na koniec całego dialogu i wtedy się zgłaszać. To czy "zaskoczyło" będzie widać po zmianach w menu komunikacji i we wskazaniach ACLS.



Poradnik obsługi ACLS od Wagsa (działa)