Narzędzie, które bardzo pomaga w zrozumieniu działania radaru F15C :
https://tawdcs.org/radar-f15/
F-15C - poradniki, materiały
Moderator: Instruktor
- VladMordock
- Posts: 2260
- Joined: 2017-09-26 23:45
Flights: 79 (192hs)
Specialized in: ATC / AWACS
- VladMordock
- Posts: 2260
- Joined: 2017-09-26 23:45
Flights: 79 (192hs)
Specialized in: ATC / AWACS
Witam, w linku jest manual do F15, może się komuś przyda https://drive.google.com/open?id=1_m4Sh ... sVPUgKtieV
DCS F-15C COMBAT GUIDE FOR BEGINNERS
https://www.mudspike.com/dcs-f-15c-comb ... beginners/
DCS F-15C COMBAT GUIDE FOR BEGINNERS
https://www.mudspike.com/dcs-f-15c-comb ... beginners/
Tankowanie w powietrzu F-15-C
1. Potrzebny dobry joystick precyzyjny dobrze ustawiony.
2. W radio menu \ wybiermy F6 - Tanker
3. Następnie F1 - Intent to refuel,
3. Gdy już dolecimy do tankowca bardzo blisko, włączmy przycisk A-AUTO pilota, a następnie przycisk H- Utrzymania wysokości (koniecznie w tej kolejności inaczej przycisk utrzymania wysokości się nie włączy).
4. otwieramy klapę do tankowania Lewy CTRL+R
5. W Radio menu / wybieramy F1 - "READY Re-contact"
6. Delikatnie przyspieszamy i zwalniamy. (wymagana duża precyzja)
I tu już praktyka trzeba poćwiczyć.
1. Potrzebny dobry joystick precyzyjny dobrze ustawiony.
2. W radio menu \ wybiermy F6 - Tanker
3. Następnie F1 - Intent to refuel,
3. Gdy już dolecimy do tankowca bardzo blisko, włączmy przycisk A-AUTO pilota, a następnie przycisk H- Utrzymania wysokości (koniecznie w tej kolejności inaczej przycisk utrzymania wysokości się nie włączy).
4. otwieramy klapę do tankowania Lewy CTRL+R
5. W Radio menu / wybieramy F1 - "READY Re-contact"
6. Delikatnie przyspieszamy i zwalniamy. (wymagana duża precyzja)
I tu już praktyka trzeba poćwiczyć.
JAK ZNALEŹĆ TANKOWIEC
Biedny moduł F-15C nie ma możliwości programowania/zapisywania danych radiolatarni TACAN. Za to, dzięki uprzejmości obsługi naziemnej, za każdym razem kiedy wsiadamy do kokpitu, mamy w pamięci pokładowego komputera obsługującego nawigację zapisane dane radiolatarni TACAN wszystkich lotnisk. Stąd w dowolnym momencie, bez żadnego "planu lotu" opartego o "waypointy" możemy sobie wykonać precyzyjne podejście do każdego CZYNNEGO pasa na każdym lotnisku. Opiera się o te dane system ILS. - To wiedzą wszyscy którzy trochę latają tym modułem.
Mamy także możliwość wykorzystania systemu TACAN do odnalezienia dowolnego tankowca przystosowanego do tankowania samolotów "ze sztywnym boomem". KC-135 np.
Kiedy zbliżamy się do tankowca i jesteśmy w odległości około 10 nm od niego po otwarciu "wlewu" paliwa na HUD pojawia się informacja:
1 TCN
T 9,7
xx min
- Pierwsza pozycja to numer-pozycja wprowadzonego do komputera nadajnika/transpondera/radiolatarni TACAN tankowca w pobliżu którego jesteśmy.
- Druga pozycja to odległość w milach do tego tankowca.
- trzecia to czas do lotniska startu o ile nie mamy żadnej trasy opisanej waypointami w komputerze nawigacyjnym - tu możliwe są zmiany w zależności od tego co mamy w komputerze nawigacyjnym. Może to być np czas do ostatnio wybranego waypoint'u
To jest "standard" który powinni znać wszyscy z "autopsji".
Trochę drążąc temat doszedłem do tego, że można dzięki tej "opcji" odnaleźć na każdej mapie, dowolny tankowiec obsługujący maszyny Air Force - sztywny boom - w dowolnej odległości nie mając na niego żadnych, nawet przybliżonych namiarów. Możemy wystartować z lotniska nie wiedząc kompletnie czy i gdzie na mapie jest tankowiec. Jeżeli jest i ma przypisany transponder TACAN to "jest nasz".
Tu trochę bajeczki - System TACAN to - jak rozwinięcie skrótu nam mówi - system nawigacji taktycznej. Powstał niejako poprzez rozwinięcie systemu DME używanego w lotnictwie cywilnym. Różnica między tymi systemami to fakt, że DME w zasadzie umożliwia tylko odczyt odległości od samolotu do radiolatarni, a system TACAN dodatkowo podaje azymut do niej.
Wracamy do F-15C FC3 i tankowców. Startujemy z lotniska obieramy sobie jakiś tam kurs i lecimy po jakimś czasie zaczynamy martwić się o paliwo. Co robimy?
- otwieramy "wlew" paliwa,
- z menu komunikacji wybieramy tankowiec i zgłaszamy chęć tankowania,
- po otrzymaniu odpowiedzi od tankowca po kilku sekundach (czasem od razu po odpowiedzi) we wspomnianym wyżej miejscu na HUD pojawia nam się znany zestaw informacji:
1 TCN
T 265,4
xx min
Co wiemy w tej chwili? A no wiemy, że mamy tankowiec w odległości 265,4 mil od nas.
Niestety ta metoda to bardziej DME niż TACAN bo najwyraźniej oprogramowanie naszego F-15C ver.FC3 nie potrafi wyświetlić na HUD znacznika kierunku do tankowca. Tak więc musimy sobie poradzić po "domowemu".
Obserwujemy odległość do tankowca przez kilka/kilkanaście sekund lecąc stałym kursem. Zwracamy uwagę na to, czy odległość maleje, rośnie czy nie ulega zmianie. Co to nam daje? Są trzy warianty:
1 - jeżeli tankowiec jest na naszej 3 lub 9 godzinie odległość nie będzie się zmieniała albo będzie zmieniała się dość wolno,
2 - jeżeli tankowiec będzie gdzieś przed nami, odległość będzie się wyraźnie zmniejszała,
3 - jeżeli tankowiec będzie za nami, odległość będzie się wyraźnie zwiększała.
Tak więc, żeby określić kierunek, w którym jest tankowiec na tyle dokładnie, żeby do niego trafić wystarczy:
- zapamiętać kierunek lotu w chwili oceny zmiany odległości i wykonać pełny zwrot o 360 stopni i w jego trakcie znaleźć moment w którym odległość najszybciej się zmniejsza i zapamiętać kurs i po pełnym okrążeniu wrócić na ten właśnie kurs.
- wykonać coś w stylu nożyc obserwując zmiany odległości i zapamiętać kurs na którym odległość zmniejsza się najszybciej i wrócić na niego.
To w zasadzie wszystko - potem wystarczy utrzymywać kierunek "zmniejszającej się odległości" i kiedy odległość do tankowca zmniejszy się do takiej, na jaką sięga nasz radar, dalej prowadzimy tankowiec albo z użyciem radaru, albo dalej lecimy "na odległość". Warto wesprzeć się trybem TWS, żeby bez denerwowania załogi tankowca, sprawdzić jego wysokość o ile nie zapamiętaliśmy tej podanej przy deklaracji chęci tankowania.
Tyle ode mnie.
p.s.
To, że nie mamy możliwości wklepania danych radiolatarni TACAN nie znaczy, że nie możemy z nich skorzystać. O tym czy TACAN jest używany świadczy możliwość wykorzystania danych wysyłanych/odbieranych przez system a nie możliwość ich wklepania na klawiaturze w kokpicie. Przypuszczam że 90% współczesnych samolotów ma możliwość programowania takich danych za pomocą urządzeń/nośników a nie tylko "z ręki w kokpicie".
Biedny moduł F-15C nie ma możliwości programowania/zapisywania danych radiolatarni TACAN. Za to, dzięki uprzejmości obsługi naziemnej, za każdym razem kiedy wsiadamy do kokpitu, mamy w pamięci pokładowego komputera obsługującego nawigację zapisane dane radiolatarni TACAN wszystkich lotnisk. Stąd w dowolnym momencie, bez żadnego "planu lotu" opartego o "waypointy" możemy sobie wykonać precyzyjne podejście do każdego CZYNNEGO pasa na każdym lotnisku. Opiera się o te dane system ILS. - To wiedzą wszyscy którzy trochę latają tym modułem.
Mamy także możliwość wykorzystania systemu TACAN do odnalezienia dowolnego tankowca przystosowanego do tankowania samolotów "ze sztywnym boomem". KC-135 np.
Kiedy zbliżamy się do tankowca i jesteśmy w odległości około 10 nm od niego po otwarciu "wlewu" paliwa na HUD pojawia się informacja:
1 TCN
T 9,7
xx min
- Pierwsza pozycja to numer-pozycja wprowadzonego do komputera nadajnika/transpondera/radiolatarni TACAN tankowca w pobliżu którego jesteśmy.
- Druga pozycja to odległość w milach do tego tankowca.
- trzecia to czas do lotniska startu o ile nie mamy żadnej trasy opisanej waypointami w komputerze nawigacyjnym - tu możliwe są zmiany w zależności od tego co mamy w komputerze nawigacyjnym. Może to być np czas do ostatnio wybranego waypoint'u
To jest "standard" który powinni znać wszyscy z "autopsji".
Trochę drążąc temat doszedłem do tego, że można dzięki tej "opcji" odnaleźć na każdej mapie, dowolny tankowiec obsługujący maszyny Air Force - sztywny boom - w dowolnej odległości nie mając na niego żadnych, nawet przybliżonych namiarów. Możemy wystartować z lotniska nie wiedząc kompletnie czy i gdzie na mapie jest tankowiec. Jeżeli jest i ma przypisany transponder TACAN to "jest nasz".
Tu trochę bajeczki - System TACAN to - jak rozwinięcie skrótu nam mówi - system nawigacji taktycznej. Powstał niejako poprzez rozwinięcie systemu DME używanego w lotnictwie cywilnym. Różnica między tymi systemami to fakt, że DME w zasadzie umożliwia tylko odczyt odległości od samolotu do radiolatarni, a system TACAN dodatkowo podaje azymut do niej.
Wracamy do F-15C FC3 i tankowców. Startujemy z lotniska obieramy sobie jakiś tam kurs i lecimy po jakimś czasie zaczynamy martwić się o paliwo. Co robimy?
- otwieramy "wlew" paliwa,
- z menu komunikacji wybieramy tankowiec i zgłaszamy chęć tankowania,
- po otrzymaniu odpowiedzi od tankowca po kilku sekundach (czasem od razu po odpowiedzi) we wspomnianym wyżej miejscu na HUD pojawia nam się znany zestaw informacji:
1 TCN
T 265,4
xx min
Co wiemy w tej chwili? A no wiemy, że mamy tankowiec w odległości 265,4 mil od nas.
Niestety ta metoda to bardziej DME niż TACAN bo najwyraźniej oprogramowanie naszego F-15C ver.FC3 nie potrafi wyświetlić na HUD znacznika kierunku do tankowca. Tak więc musimy sobie poradzić po "domowemu".
Obserwujemy odległość do tankowca przez kilka/kilkanaście sekund lecąc stałym kursem. Zwracamy uwagę na to, czy odległość maleje, rośnie czy nie ulega zmianie. Co to nam daje? Są trzy warianty:
1 - jeżeli tankowiec jest na naszej 3 lub 9 godzinie odległość nie będzie się zmieniała albo będzie zmieniała się dość wolno,
2 - jeżeli tankowiec będzie gdzieś przed nami, odległość będzie się wyraźnie zmniejszała,
3 - jeżeli tankowiec będzie za nami, odległość będzie się wyraźnie zwiększała.
Tak więc, żeby określić kierunek, w którym jest tankowiec na tyle dokładnie, żeby do niego trafić wystarczy:
- zapamiętać kierunek lotu w chwili oceny zmiany odległości i wykonać pełny zwrot o 360 stopni i w jego trakcie znaleźć moment w którym odległość najszybciej się zmniejsza i zapamiętać kurs i po pełnym okrążeniu wrócić na ten właśnie kurs.
- wykonać coś w stylu nożyc obserwując zmiany odległości i zapamiętać kurs na którym odległość zmniejsza się najszybciej i wrócić na niego.
To w zasadzie wszystko - potem wystarczy utrzymywać kierunek "zmniejszającej się odległości" i kiedy odległość do tankowca zmniejszy się do takiej, na jaką sięga nasz radar, dalej prowadzimy tankowiec albo z użyciem radaru, albo dalej lecimy "na odległość". Warto wesprzeć się trybem TWS, żeby bez denerwowania załogi tankowca, sprawdzić jego wysokość o ile nie zapamiętaliśmy tej podanej przy deklaracji chęci tankowania.
Tyle ode mnie.
p.s.
To, że nie mamy możliwości wklepania danych radiolatarni TACAN nie znaczy, że nie możemy z nich skorzystać. O tym czy TACAN jest używany świadczy możliwość wykorzystania danych wysyłanych/odbieranych przez system a nie możliwość ich wklepania na klawiaturze w kokpicie. Przypuszczam że 90% współczesnych samolotów ma możliwość programowania takich danych za pomocą urządzeń/nośników a nie tylko "z ręki w kokpicie".
Nahen. Przykładem jest JF-17. Data Cardridge czyni ten samolot podobnym w obsłudze do F-15. Wszystko ma wprowadzone przed startem...
F-15 C ma super cardridge, którego nawet nie trzeba wkładać. Mechanicy to załatwiają za pilota. Wszystko w cudzysłowie oczywiście.
F-15 nie musi używać TACAN lotnisk, ponieważ ma wszystkie w pokładowej bazie. Kieruje się INS korygowanym GPS. Odbiera TACAN powietrzny od tego samolotu, z którym się komunikuje radiowo. Taki myk DCS. Niestety tylko z tankerami i to na zasadzie Yardstick. Dostaje tylko odległość bez otrzymania informacji o kierunku. Warunkiem jest otwarcie pokrywy wlewu paliwa tankowania powietrznego.
Aby poprawnie nawigować do lotnisk należy zaopatrzyć się w moje kneeboardy. Tam są dokładne dane pasów. Lotnisko, FRQ ATC, Pas i jego numer oraz dokładne kursy True każdego pasa, jakich używa F-15. Na podstawie kierunku wiatru w danej misji wiemy jaki pas danego lotniska jest aktywny. Wybierając pas klikamy w trybie ILSN "next Waypoint" do uzyskania w okienku HSI kursu True pasa, na którym chcemy lądować. Dostajemy automatycznie dane dolotu do FAF, podobnie jak w JF-17. To wszystko jest w manualu " FC-3 DCS Nawigacja INS na przykładzie F-15".
F-15 C ma super cardridge, którego nawet nie trzeba wkładać. Mechanicy to załatwiają za pilota. Wszystko w cudzysłowie oczywiście.
F-15 nie musi używać TACAN lotnisk, ponieważ ma wszystkie w pokładowej bazie. Kieruje się INS korygowanym GPS. Odbiera TACAN powietrzny od tego samolotu, z którym się komunikuje radiowo. Taki myk DCS. Niestety tylko z tankerami i to na zasadzie Yardstick. Dostaje tylko odległość bez otrzymania informacji o kierunku. Warunkiem jest otwarcie pokrywy wlewu paliwa tankowania powietrznego.
Aby poprawnie nawigować do lotnisk należy zaopatrzyć się w moje kneeboardy. Tam są dokładne dane pasów. Lotnisko, FRQ ATC, Pas i jego numer oraz dokładne kursy True każdego pasa, jakich używa F-15. Na podstawie kierunku wiatru w danej misji wiemy jaki pas danego lotniska jest aktywny. Wybierając pas klikamy w trybie ILSN "next Waypoint" do uzyskania w okienku HSI kursu True pasa, na którym chcemy lądować. Dostajemy automatycznie dane dolotu do FAF, podobnie jak w JF-17. To wszystko jest w manualu " FC-3 DCS Nawigacja INS na przykładzie F-15".
Podobnie dzieje się z ILS. F-15 ma w bazie ILS-y wszystkich lotnisk. W momencie wybrania pasa wyposażonego w ILS, na ścieżce podejścia
otrzymujemy łączność i mamy "neddles" jak trzeba.
Wspaniały samolot...
Bullseye też się używa. Trzeba przeczytać manual...
Dataliknk pilot przed lotem robi sobie w głowie.... Tworzy się kneebaard na misję na przykład taki:
Teraz wiesz gdzie będziesz i gdzie będą inni. w F-15C Datalink nigdy nie wysiada,, hehehe.
Wspaniały Samolot..
otrzymujemy łączność i mamy "neddles" jak trzeba.
Wspaniały samolot...
Bullseye też się używa. Trzeba przeczytać manual...
Dataliknk pilot przed lotem robi sobie w głowie.... Tworzy się kneebaard na misję na przykład taki:
Teraz wiesz gdzie będziesz i gdzie będą inni. w F-15C Datalink nigdy nie wysiada,, hehehe.
Wspaniały Samolot..
Można także wykonywać STAR przy pomocy WPT-0 , który "symuluje" TACAN lotniska.
Trzeba się tylko mentalnie przygotować. Pilot przed lotem musi byś "zbriefowany" . Jakieś pomoce nawigacyjne/notatki muszą być wykonane. Niezależnie od typu samolotu, na którym misja ma być wykonana.
Po pierwsze, należy wziąć poprawkę na deklinację magnetyczną w danym rejonie.
Departure:
Approach: Hi TACAN: ( dlaczego lewy pas? Bo tylko lewy ma ILS, )
Trzeba się tylko mentalnie przygotować. Pilot przed lotem musi byś "zbriefowany" . Jakieś pomoce nawigacyjne/notatki muszą być wykonane. Niezależnie od typu samolotu, na którym misja ma być wykonana.
Po pierwsze, należy wziąć poprawkę na deklinację magnetyczną w danym rejonie.
Departure:
Approach: Hi TACAN: ( dlaczego lewy pas? Bo tylko lewy ma ILS, )