Brevity

Forum "o wszystkim" - forum publicznie dostępne oraz otwarte dla wszystkich


Image

Locked
User avatar
Wroblowaty
Posts: 184
Joined: 2019-09-05 17:34

Flights: 177 (434hs)
Specialized in: F/A-18C



Gildia Instruktor

VFA-313 Naval Aviator

Kiler wrote: 2022-02-03 22:12 Artykuł na temat Friendly fire i statystykli w zatoce perskiej:
https://www.airforcemag.com/article/1291friendly/
Ciekawy artykuł, ale nie widzę w nim żadnych wniosków, które sugerowały by, że to używanie brevity było bezpośrednią przyczyną dużej ilości strat sojuszniczych. Wymienia się błędną identyfikację, usterki sprzętu i uzbrojenia. Jedyny opisany tam przypadek, który pasuje pod błędną komunikację, to ostrzelanie brytyjskiego oddziału przez dwa amerykańskie A-10. Gdzie ani strona brytyjska ani amerykańska nie wskazały bezpośredniej winy nikogo. W komentarzu jest, że piloci myśleli, że są w dobrym miejscu i mają przed sobą oddział iracki, a Brytyjczycy myśleli, że piloci wiedzą gdzie są...

"Lotnik, skrzydlaty władca świata bez granic, ze śmierci drwi, życiu w twarz się prosto śmieje..."
User avatar
Kiler
Posts: 98
Joined: 2020-05-28 13:35

Flights: 8 (98hs)
Specialized in: L-39



Gildia Rentier

Nie wiem jak tu się wkleja obrazki - ale sami wlepiliście tu swoje brievity i źródła:
https://www.marines.mil/Portals/1/Publi ... QTyQ%3D%3D
Popatrzcie na FOREWORD i gdzie się tego używa.
Historię pojawienia się tego w NATOPSACH opisałem - zarzucacie mi brak wklejania źródeł. To wy ich nie wklejacie - wklejacie skrawki dokumentów, które uda wam się gdzieś wyłapać w necie. (Fragmenty korespondencji, z których nic nie wynika) .Problem, że to nie wszystko. Całość operacji, nie tylko cywilnych usankcjonowała konwencja Chickagowska - to na niej powstały DOCI - czyli dokumenty regulujące żeglugę statków powietrznych - ANEXY regulujące operację i podział przestrzeni powietrznej. Nie tylko tych cywilnych ale i wojskowych statków powietrznych. To tam opisane są TSA (temporary segregated area) których używa na całym świecie wojsko, to tam opisane są operacje statków powietrznych i na jakich zasadach korzystają zarówno statki cywilne jak i wojskowe. to dlatego w 90 latach - przestrzeń powietrzna nad Polską przeszła w ręce cywilne- do 90 roku była w rękach wojskowych a my nie przestrzegaliśmy i nie byliśmy pełnoprawnymi sygnotariuszami tych konwencji. Wkleiłem wam jedyne miarodajne źródło. Chcecie wiedzieć coś więcej?? To są dokumenty. Na ich podstawie powstają materiały z których korzystają piloci zarówno cywilni jak i wojskowi i tutaj: wydawnictwo JEPPSENN (amerykańskie - komercyjne - więc nie mogę wam go wkleić, ale polecam lekturę. Lektury polskie, niestety wszystko w literaturze komercyjnej:
https://sklep.dlapilota.pl/47-literatura
Z w/w linka polecam Podręcznik pilota samolotowego - podstawy - i są tam wyciągnięte z dokumentów które wam wysłałem skrawki najważniejsze - jak korespondencja w sytacjach niebezpiecznych czy sygnały i korespondencja radiowa przechwytującego i przechwytywanego (usankcjonowana konwencją Chickagowską) .W zakładce literatury anglojęzycznej znajdziecie wydawnictwo JEPPESSENN i to samo po angielsku.Ktoś ma jeszcze pytania do literatury??? Powiem wam że to na podstawie tej konwencji powstały operacje i zostały usankcjonowane komunikacje w narodowych siłach zbrojnych - pozniej rozwijane i ewoluujące do brievity. Cokolwiek napiszecie o BRIEVITY - to są skróty z których korzystają związki taktyczne danego państwa, w ćwiczeniach międzynarodowych czasem używane przez innych. O czym napiszę później. Dalej - literatura - na podstawie tej samej konwencji powstały AIP:
https://www.ais.pansa.pl/publikacje/aip-polska/
To jest Air Information Publication - gdzie znajdziecie wszystko o przestrzeni powietrznej kraju - również MIL AIP - military AIP. To jedyny dokument obowiązujący w danym kraju - każdy, nawet wojskowy statek powietrzny ma obowiązek go mieć lecąc nad terytorium danego kraju. Ciekawostka - możesz mieć wydawnictwo JEPPESENN, ale jak nie zrobisz czy nie wykręcisz aktualnej procedury, to nie mając AIP dowódca załogi poniesie konsekwencje. To są dokumenty PANOWIE. To są dokumenty. Nie te skrawki informacji które wrzucacie.
BRIEVITY to skróty stosowane przez dany kraj. Do niedawna Polska miała swoją instrukcję, o której już napisałem. Vinsu, co Ci mam odpisać?? W latach gdzie ja byłem po promocji WSOSP miał być likwidowany, a nasz personel miał być wysyłany na "KURSY" do USA. Tak powstali AWUCE (absolwenci wyższych uczelni cywilnych) gdzie nazwiska dziwnie pokrywaly sie z nazwiskami wujków czy tatusiów pułkowników. Kupiliśmy F-16 i wysyłamy pilotów tam - wszystko kupujemy i "MAŁPUJEMY" od USA. Czy to dobrze, czy źle??? Nie wiem, czas pokarze. Ja wiem co mówi i historia i obecne czasy - TO PRZYKRE co się dzieje. Bo mieliśmy swoje tradycje. Teraz tradycja to MAŁPOWAĆ amerykanina. Byłem i siedziałem na auli kiedy firmy prezentowały w przetargu swoje maszyny. Byl Mirage, Grippen i F-16. Wszyscy zlewali pokaz Miraga i Grippena. Widziałem ludzi którzy pozniej potracili pracę - inżynierów, którzy gratulowali Szwedom samolotu. 10min - odtworzenie gotowości bojowej w lesie - włącznie ze startem. Mirage był drogi, bo za dwa F-16 byłby jeden. I tak był o wiele bardziej przystosowany do naszych warunków. My byliśmy na auli- bo dowództwo siedziało na wczasach w Arizonie. I każdy wiedział kto jest zwycięzcą. A pragmatyka?? F-16 musi siedzieć podgrzewany non stop w hangarze do 16 stopni. Powiem tak - byle jaki konflikt, gdzie my nie jesteśmy agresorami - I NIE BĘDZIESZ MIAŁ MASZYNY ZEBY SOBIE BRIEVITY POCWICZYC. Takie sa Polskie realia. Popatrz na lotniska Szwedów. Ich dyslokacje - popatrz jak Grippeny wyjezdzaja z litych skal. O CZYM MY MOWIMY? Czy ja nie powiedzialem ze kraje moga zaadoptowac BRIEVITY? PEwnie - my je małpujemy, ja wiem. Ale to nie zmienia definicji. A teraz nie historia tylko Ukraina - Amerykanie wysyłają wojska, broń, obiecują pomoc i wsparcie. Przyszło trochę wiecej Ruskich - amerykanie sie ewakuuja, spierdalaja. Podsylaja jeszcze bron. Ale jak bedzie gorecej - to kuzwa sie wypna. Wiesz co zrobia jak tak sie stanie przy Polsce - to samo. SPIERDOLA - zarzadza ewakuacje. FLARY i chaffy nie mowiac juz o rakietach nie przyplyna. A my bedziemy BRIEVITY amerykanskie, ale z guma TURBO na wiezy uskuteczniac. Bo ani uzbrojenia, ani kuzwa samolotu. Te hangary pierwsze dostana po rakietach. Ze nie wspomne ze na Krzesinach pol jednostki pas czysci. Zeby szanowny F-16 czegos nie zassal.
Alienzo - jak żołnierz żołnierzowi - są siły powietrzne, które mają swoje BRIEVITY i TRADYCJE - RAF - ma swoje BRIEVITY i maja gdzies amerykanskie, zapytaj Turka czy zna BRIEVITY US - to cie wysmieje. Pogadaj ze Szwedami. A teraz jak to jest robione na ćwiczeniach - tylko lider łączy się z AWACSEM - i prowadzi korespendencje - najpierw identyfikacja. Po pomyslnej identyfikacji - radar robi swoje - zwykle przy przechwyceniu podaje kurs odleglosc i predkosc celu (czylich ich BRAA - w konwencji Chickagowskiej też to jest. Często używając zegara. Ugrupowanie prowadzi swoja korespondencje wewnatrz stosujac BRIEVITY. Oczywiście sa osoby poslugujace sie BRIEVITY amerykanskim. Najbardziej mi znany przypadek i gadalem osobiscie z pilotem to pilot wojskowy Poludniowokoreanski - oni musza - bo dzieki USA ich kraj istnieje. są kraje ktore małpują - jak teraz POLSKA - ale sa kraje ktore uzywaja swojej korespondencji. A przy kontakcie z AWACSEM uzywaja identyfikacji - a nastepnie korespondencji ICAO. (Niemcy, Francuzi, Szwedzi) . Często załogi sa wielonarodowe bo wlasnie jest Szwed zeby prowadzic swoja jednostke. Mozna MaLPOWAC - a mozna miec tradycje. Mam nadzieje ze odpisalem na wszystkie watpliwosci. Dodam jeszcze ze wielokrotnie na cwiczeniach wielonarodowych bylismy przechwytywani. Wiem jak to sie robi od kuchni.

Kiler
User avatar
Kiler
Posts: 98
Joined: 2020-05-28 13:35

Flights: 8 (98hs)
Specialized in: L-39



Gildia Rentier

Wroblowaty wrote: 2022-02-03 23:42
Kiler wrote: 2022-02-03 22:12 Artykuł na temat Friendly fire i statystykli w zatoce perskiej:
https://www.airforcemag.com/article/1291friendly/
Ciekawy artykuł, ale nie widzę w nim żadnych wniosków, które sugerowały by, że to używanie brevity było bezpośrednią przyczyną dużej ilości strat sojuszniczych. Wymienia się błędną identyfikację, usterki sprzętu i uzbrojenia. Jedyny opisany tam przypadek, który pasuje pod błędną komunikację, to ostrzelanie brytyjskiego oddziału przez dwa amerykańskie A-10. Gdzie ani strona brytyjska ani amerykańska nie wskazały bezpośredniej winy nikogo. W komentarzu jest, że piloci myśleli, że są w dobrym miejscu i mają przed sobą oddział iracki, a Brytyjczycy myśleli, że piloci wiedzą gdzie są...
Wróblowaty - takich artykułów są tysiące - ja jestem ciekawy, jak to jest, że ciągle ktoś karze mi wyszukiwać, ale jak trzeba znaleźć ten chłam od BRIEVITY to nagle znajdujecie dziesiątki linków. Sorry za trochę sarkazmu - ale powoli mam dosyć

Kiler
User avatar
Baseball
Posts: 52
Joined: 2020-03-17 15:32

Flights: 114 (315hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Instruktor

333 Executive Officer

Pitolenie kocopołów, lepiej powiedz czy znasz to i ewentuialnie co z tym kwitkiem jest nie tak? czego tu tak bardzo brakuje?
http://nato.radioscanner.ru/files/artic ... app7e_.pdf

User avatar
Kiler
Posts: 98
Joined: 2020-05-28 13:35

Flights: 8 (98hs)
Specialized in: L-39



Gildia Rentier

Panowie, przykro patrzeć, jak sami tracimy szacunek do siebie mając go jeszcze na świecie. To na moim pierwszym AIR POLICING w Siaulali dowiedziałem się, jak Turcy nas szanują. Nie muszę przywoływać z pamięci- nasza eskadra zabezpieczała prawie wszystkie (jeżeli nie wszystkie) zagraniczne operacje naszych sił zbrojnych. Przybiegł Amerykanin i mówi - Panowie, współczuję wam, bierzecie zmiane od Turkow. Oni sa (cenzura), nawet gniazdka nam powyrywali, ich sierzant nie chcial rozmawiac z nikim oprocz wyzszych stopniem. Nie chcieli zorganizowac apelu z nami w celu przekazania zmiany i podniesienia flagi. WSPOLCZUJE. Po czym nastepnego dnia - przylecieli Turcy - ich GENERAL przywital sie nawet z naszymi podoficerami. Nasz hymn zagrali ze czcia i honorem - ich orkiestra. Pytali sie co moga zrobic byli pomocni. Pobieglem do naszego uszatka - mlody wtedy byłem i pytam: co jest kuzwa - ten amerykanin tak biadolil - a my tu mamy pelne honory - TO WTEDY SIE DOWIEDZIALEM - ze Turcy to jedyny kraj ktory w czasie rozbiorow nie wykreslil nas z mapy - ktory po wojnie na posiedzeniu pytal : gdzie ambasador z Polski - po czym Rusek odpowiadał: jeszcze nie dojechał - TO JEST SZACUNEK - to są niocenione sytuacje gdzie czlowiek dojrzewa jako czlowiek i dowiaduje sie jak to na tym zajebistym swiecie jest. W Iraku i Afganie zobaczylem jak szanuja nas wojskowi i ludnosc tamtych krajow. Amerykanie?? No coz - jak ktos pochwali sie takim doswiadczeniem, to moge poopowiadac - powspominac. Panie Baseball - dla Pana - na air show rozmawialem z oficerem z RAF - przedstawialem sie wtedu lutenant (celowo pisze) to od oficera RAF, dowiedziałem sie potem co to jest LU - i dlaczego sie smieja i z amerykanow - ktorzy maja lutenantow. OD TAMTEJ PORY PRZEDSTAWIALEM SIE JUZ JAKO LEWTENANT (pisownia celowo zmieniona). Takich doswiadczen nie zapomina sie nigdy. Ludzie ktorzy szanuja innych i szanuja tradycje wiedza o czym mowie.
Reasumujac- chcialem zaproponowac prostsze i na dodatek stosowane roziwazanie, ale nie do konca ludzie tu rozumieja - zamiast 90 niepotrzbnych AWACSOWI slow, chcialem zaproponowac kilka do wspoldzialania. BRIEVITY to brievity. TYLE. Byc moze byloby wiecej AWACSOW

Kiler
User avatar
Kiler
Posts: 98
Joined: 2020-05-28 13:35

Flights: 8 (98hs)
Specialized in: L-39



Gildia Rentier

Baseball wrote: 2022-02-04 00:31 Pitolenie kocopołów, lepiej powiedz czy znasz to i ewentuialnie co z tym kwitkiem jest nie tak? czego tu tak bardzo brakuje?
http://nato.radioscanner.ru/files/artic ... app7e_.pdf
Nie odpisuje już na chamskie zaczepki

Kiler
User avatar
Kiler
Posts: 98
Joined: 2020-05-28 13:35

Flights: 8 (98hs)
Specialized in: L-39



Gildia Rentier

Baseball wrote: 2022-02-04 00:31 Pitolenie kocopołów, lepiej powiedz czy znasz to i ewentuialnie co z tym kwitkiem jest nie tak? czego tu tak bardzo brakuje?
http://nato.radioscanner.ru/files/artic ... app7e_.pdf
Jak ktos Panu reke podaje i sie przedstawia - a Pan zada doswiadczenia - to gentleman - odpisuje - napisz jakie masz doswiadczenie. Potem merytorycznie i bez obrazania moge poprowadzic z toba dialog na temat tego dokumentu
Last edited by Kiler on 2022-02-04 00:41, edited 1 time in total.

Kiler
User avatar
Baseball
Posts: 52
Joined: 2020-03-17 15:32

Flights: 114 (315hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Instruktor

333 Executive Officer

Nie zaczepiam, proszę o konkrety bez zbędnych esejów.

User avatar
Kiler
Posts: 98
Joined: 2020-05-28 13:35

Flights: 8 (98hs)
Specialized in: L-39



Gildia Rentier

Baseball wrote: 2022-02-04 00:40 Nie zaczepiam, proszę o konkrety bez zbędnych esejów.
Proszę o przedstawienie - Pan zażądał - podałem ręke i doświadczenie

Kiler
User avatar
Baseball
Posts: 52
Joined: 2020-03-17 15:32

Flights: 114 (315hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Instruktor

333 Executive Officer

Jestem Baseball, miło mi. Meritum jest takie, żeby się Pan odniósł do posta z APP-7. Moje doświadczenie w tej dyskusji nie ma znaczenia.

User avatar
Kiler
Posts: 98
Joined: 2020-05-28 13:35

Flights: 8 (98hs)
Specialized in: L-39



Gildia Rentier

Baseball wrote: 2022-02-04 00:47 Jestem Baseball, miło mi. Meritum jest takie, żeby się Pan odniósł do posta z APP-7. Moje doświadczenie w tej dyskusji nie ma znaczenia.
Ma, człowieku - zażądałeś mojego doświadczenia i dostałeś go na tacy - Gnetleman na takie samo pytanie odpowiada - a nie chowa się po kątach - do samego artykułu i jego treści odniosłem się już nie raz. Albo nie czytasz tego co pisze, albo czytasz bez zrozumienia.

Kiler
User avatar
Baseball
Posts: 52
Joined: 2020-03-17 15:32

Flights: 114 (315hs)
Specialized in: F-16C



Gildia Instruktor

333 Executive Officer

Panie Kiler, proszę ochłonąć i przestudiować na spokojnie treści od pierwszego posta tego tematu do teraz, ma Pan szanse wyciągnąć jeszcze jakieś konstruktywne wnioski. Dobranoc.

User avatar
Alienzo
Moderator
Posts: 446
Joined: 2018-09-30 15:46
Contact:

Flights: 229 (579hs)
Specialized in: F-14B Pilot



Gildia Marshaller

SGPSz Pilot SGPSz

VF-31 Commanding Officer

492nd vFS Pilot

Ale co do cholery ma polityka USA, podchorążowie, Szwedzkie Grippeny wyjeżdżające ze skał, do naszego Gildyjnego, wypracowanego w pocie czoła Brevity? :D

Czyli lepiej by było jakbyśmy w te 40 osób na serwerze, grając od czasu do czasu z AWACSEM posługiwali się każdy swoim brevity na ogólnej częstotliwości? Najlepiej jeszcze żeby SN-42 gadała po Szwedzku bo tak realistycznie? :D Byle nie w języku diabła? :twisted:
(Pytania retoryczne, nie oczekuje odpowiedzi)

Jeden rabin powie małpowanie po Amerykanach - drugi rabin powie ujednolicenie procedur we wspólnym działaniu, czerpiąc doświadczenie od wojskowych z narodu, który cały wiek jest na wojnie. Mamy się dąsać na Amerykanów na ćwiczeniach i robić wszystko po swojemu, bo jestem Polak i wiem najlepiej... :D Ch... wiemy.

Żadnych wątpliwości nie rozwiałeś, wręcz przeciwnie utwierdziłeś nas w przekonaniu że jest ok i nie ma co komplikować.

To co jest obecnie wypracowane na Gildii, nie jest jakimś ogromnie przesadnym ogromem wiedzy. Nic nie szkodzi znać te parę słów aby mieć klarowny obraz sytuacji w powietrzu. Dla kogoś kto lata Ołówkiem, gdzie z założenia musi być KDL z którym lot się będzie porozumiewał, to nawet nie powinno sprawiać problemu, w jaki my tutaj sposób się komunikujemy.

Różne są poziomy umiejętności tu latających, są weterani symulatorów i początkujący, każdemu trzeba dogodzić i umożliwić działanie w tym jakże toksycznym flight simowym środowisku. Jeden wspólny język "Gildyjnego Brevity" jest pewnym fundamentem tej społeczności, który uskutecznia komunikację. Fundament ten nie jest z betonu, nic nie stoi na przeszkodzie go zmienić. Za zgodą i przyzwoleniem wszystkich aktywnie latających. Na obecną chwilę nikt z nas nie widzi tutaj jakiś konkretów odnośnie zmian.
Dowiedzieliśmy się że wojna będzie, a jak będzie to nas Amerykanie zostawią, że kupiono złe samoloty dla Polski te F-16 i że przez brevity to jest FF, no ale dlaczego nie za bardzo - w tym potoku żali, żadnych konkretów.

Wiem jak wygląda komunikacja w NATO, wiem że wiele jest przyjmowane od US i mimo niechęci do forestów, nie można im zarzucić że mają mniejsze pojęcie o sztuce wojny jak my. Ujednolicenie działań, procedur i komunikacji w NATO (które nazywasz małpowaniem) nie wynika z lizania ich dup, a z tego iż wniosło wiele dobrego do wspólnego operowania. Wbrew pozorom oni też wiele się od nas uczą. Ale to odbiega całkowicie od tematu ponieważ:
BREVITY Gildyjne - to jakie jest, ma niskie znaczenie dla obronności naszego Państwa, a wysokie dla sprawnej komunikacji na HRP w czasie naszych misji ;)

Tego się trzymajmy. Jeśli ktoś chce cokolwiek zmieniać, niech pozna nasze HRP, nasze potrzeby i możliwości. I przede wszystkim jak wiele osób wyżej, prosimy o konkrety.

Swoje powiedziałem i uciszam się bo dla mnie dalsze dyskusje tu nie mają sensu. Apeluje tylko o grzeczną i kulturalną dyskusję WSZYSTKICH zainteresowanych tematem.

User avatar
Kiler
Posts: 98
Joined: 2020-05-28 13:35

Flights: 8 (98hs)
Specialized in: L-39



Gildia Rentier

Baseball wrote: 2022-02-04 00:57 Panie Kiler, proszę ochłonąć i przestudiować na spokojnie treści od pierwszego posta tego tematu do teraz, ma Pan szanse wyciągnąć jeszcze jakieś konstruktywne wnioski. Dobranoc.
Kolejny raz pytam o doświadczenie - bo ja o nie zostałem zapytany. Jak wywołujesz kogoś do tablicy - to bądź gotowy na odpowiedź. Dobranoc

Kiler
User avatar
Alienzo
Moderator
Posts: 446
Joined: 2018-09-30 15:46
Contact:

Flights: 229 (579hs)
Specialized in: F-14B Pilot



Gildia Marshaller

SGPSz Pilot SGPSz

VF-31 Commanding Officer

492nd vFS Pilot

O tematach niezwiązanych z tematem BREVITY, jak doświadczenia, polityka itp. proszę podyskutować na czacie, w innym temacie, tudzież prywatnie.

Jako że marshallerowie też lubią spać, nikt nie będzie tu całą noc siedział i pilnował przybytku.

Temat zamykam na 24h, powrócimy do wszystkiego na chłodno z konkretnymi pomysłami, uwagami itp. lub wcale. Dobranoc ;)

Locked